Som originalet vadställe Escape 2023 kom ut på marknaden 2001, med sin robusta design, de tillgängliga V6-motorerna och fyrhjulsdriften, som var sofistikerad för tiden, den var gjord för terrängbruk. Idag täcker Bronco Sport, som delar plattformen med Escape, på ett trovärdigt sätt den lilla SUV-marknaden för Ford, och lämnar Escape av liknande storlek framför sig.
Framhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift finns fortfarande, men resten av paketet som finns med en av två hybriddrivlinor – varav den ena är plug-in – och en turboladdad tre- eller fyrcylindrig motor , är inte särskilt robust. Escapes design är tilltalande, kabinen erbjuder gott om plats för människor och bagage, men det är inte speciellt hög kvalitet. Prestandan är medelmåttig för sin klass, men om det är kul att köra så hittar du det i tuffa rivaler som denna Mazda CX-50 och den Volkswagen Tiguan mycket mer vad du gillar.
Vad är nytt för 2023?
Ford har gett Escape en attraktiv ny frontände för 2023 med ett bredare galler och märkets äggformade logotyp. Motorhuven och främre stötfångaren har också reviderats och ett antal nya fälgdesigner förbättrar sidovyn. De välbekanta utrustningslinjerna S, SE, SEL och Titanium har försvunnit och ersätts av de nya Active, ST-Line och Platinum modellerna.
Plug-in-hybridmodellen (PHEV) är en distinkt trimnivå och alla modeller växlar från Sync 3 till Sync 4 infotainment. Sync 4-systemet är trådlöst uppdateringsbart och som tillval tillgängligt med en större 13,2-tums infotainmentskärm tillgänglig . Alla modeller kommer nu med en 8,0-tums digital display, som kan utökas till en större 12,3-tumsskärm på utvalda modeller. ST-Line erbjuder ett sportigare utseende, men det är rent visuellt.
Vi skulle gå med den nya ST-Line-modellen eftersom det är det billigaste sättet att låsa upp den kraftfullare 250 hk 2,0-liters turboladdade fyrcylindriga. Förutsättningen för detta är Select-paketet som även erbjuder fyrhjulsdrift. ST-Line har unika 18- eller 19-tumshjul, karossfärgade underredspaneler, ett nätgaller och en bakspoiler. Interiören är helsvart, med röda kontrastsömmar och en plattbottnad ratt. För att öka Escape ST-Lines digitala fotavtryck kan du välja Premium Technology-paketet, som uppgraderar Escapes standardskärmar på 8,0 tum med en 13,2-tums infotainmentskärm och en 12,3-tums digitalskärm ersatt.
✓ Du kan också kontrollera:
motor, transmission och prestanda
Escape erbjuder ett brett utbud av drivlinor, som börjar med en 181 hk turboladdad 1,5-liters trecylindrig motor, tillgänglig med framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Som svar på konkurrens från Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 Prime, Ford erbjuder två hybriddrivlinor för Escape, varav en är uppladdningsbar. De består av en 2,5-liters fyrcylindrig och två elmotorer som tillsammans ger 210 hk. Den basturboladdade trecylindriga bensinmotorn, även om den är lite sur och underkultur, erbjuder anständig acceleration och lyckades driva en fyrhjulsdriven Escape SE till 100 km/h på 7,7 sekunder på vår testbana. Att uppgradera till den 2,0-liters turboladdade fyrcylindriga med 250 hk är det mest övertygande valet, och nådde 60 km/h-strecket på 5,7 sekunder i samma test. Båda bensinmotorerna är kopplade till en åttastegad automat, hybriderna har en steglöst variabel växellåda.
Räckvidd, laddning och batteritid
Laddhybriden är utrustad med ett 11,2 kWh batteri som möjliggör en räckvidd på 37 mil i helelektrisk drift. I våra tester för bränsleförbrukning på motorväg kunde vi ta oss 25 mil innan batteriet tog slut och Escape gick över till bensinläge.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Den 1,5-liters, trecylindriga, framhjulsdrivna turboladdade dieselmotorn är den mest bränslesnåla av de icke-hybrid Escape-modellerna, enligt EPA. Den är specificerad som 27 mpg urban, 33 mpg extraurban och 30 mpg kombinerad; med fyrhjulsdrift sjunker dessa siffror till 26 mpg urban, 31 mpg extraurban och 28 mpg kombinerat. Vi testade en fyrhjulsdriven modell med den turboladdade trecylindriga motorn och nådde imponerande 35 mph på vår bränslebesparande rutt i 75 km/h på Autobahn. Även om den större 2,0-liters turboladdade fyrhjulsdrivna fyrcylindriga annonseras till 23 mph i stadskörning, 31 mph på motorväg och 26 mph i blandad trafik, klarade vi 32 mph i våra tester på motorvägen. För dem som vill ha den mest effektiva Escape, leta inte längre än plug-in hybridmodellen, som tjänar EPA bränsleekonomi betyg så högt som 44 mpg city; I våra tester gav Escape PHEV 36 MPGe på vår motorvägs bränsleekonomisträcka.
Interiör, komfort och lastning
Interiören i Escape är vackert designad med gott om plats för både fram- och baksätespassagerare. Även om några billiga plastdelar kan hittas på de lägre utrustningsnivåerna, ser Escapes ST-Line- och Platinum-modeller ut och känns mer premium. Sätena är som standard klädda i texturerat tyg, medan Platinum-modellen levereras som standard med övertygande säten i läder. Bakom baksätet på Escape finns ett rymligt bagageutrymme som kan rymma upp till åtta stycken handbagage, som konkurrerar med den direkta konkurrenten. Chevrolet Equinox , lika med. Med baksätena nedfällda får 21 resväskor plats i Escape, upp till två till i Equinox.
infotainment och uppkoppling
Medan basmodellerna kommer med ett 8,0-tums infotainmentsystem kan en större 13,2-tums pekskärm beställas från Active trimnivå och uppåt. Båda skärmarna kör Fords senaste Sync 4 infotainmentgränssnitt, som inkluderar både Android bil samt trådlös Apple CarPlay-funktionalitet. Systemet accepterar uppdateringar via luften, och enligt Ford uppdaterar Escape sig själv automatiskt, så ägaren behöver inte oroa sig för att använda en föråldrad version av programvaran. Ett tio-högtalare B&O Play-ljudsystem, navigationssystem i instrumentbrädan, popup-head-up-display och 12,3-tums digital display finns som tillval.
säkerhet och förarassistans
Ford erbjuder en rad förarassistansfunktioner, som företaget kallar Co-Pilot360, som standard på alla Escape-modeller. För mer information om Escapes krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard kollisionsvarning framåt med automatisk nödbromsning
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
- Standard dödvinkelmonitor med bakre korstrafikvarning
garanti och underhåll
Fords standardgarantipaket är relativt enkelt, speciellt jämfört med sådana rivaler Hyundai Tucson och den Kia Sportage , som båda erbjuder en mycket längre drivlinsgaranti. Escape Hybrid och Plug-in Hybrid kommer med en speciell eldrivningsgaranti på dessa modeller, som erbjuder upp till 100 000 miles av skydd.
- Begränsad 3-års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 5 år eller 60 000 miles
- Hybridkomponenter är garanterade i 8 år eller 100 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll