Ford Equator Sport 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Den färska modellen av Equator-serien i full storlek crossover, populär i Kina, blev grunden för skapandet av sin kompakta version, även såld under varumärket Ford Equator Sport 2022 kommer till den kinesiska marknaden.


Den nya crossover-modellen kommer att dyka upp tillsammans med en mer avancerad och dyrare prototyp i full storlek. Redan i den första generationen av Equator Sport av 2022-modellen visar den en modifierad frontoptik, en exklusiv design av bakdelen, ett antal intressanta lösningar i sedanens inre.

Utanför

På bilden i den främre projektionen kan du se modellen av en budget femdörrars halvkombi enligt amerikanska standarder:

  • längs den vågiga reliefen av huvens kant;
  • kompakta block av tredelade strålkastare;
  • ”fjällande” struktur på nätet i det polygonala radiatorhöljet;
  • Blockarrangemang av indikatorer och dimljus, såväl som det L-formade arrangemanget av diffusorer.

Fasaddekoren representeras av en förkromad dekorativ film och företagets logotyp, en uppsättning sportiga stegreliefer och en taggig kant på den smala skyddsramen för kroppssatsen.


Ur ett mindre formellt profilperspektiv drar den nya karossen till sig ökad uppmärksamhet med den uttrycksfulla kontrasten från sidofönstrens ljusa konturer till pelarnas svarta glans, sidopanelernas muskulösa struktur och det intressanta mönstret på 17-tumsfälgar.

En skyddströskel som motsvarar crossover-status och kompakta överhäng samt off-road-tilläggsdelar i plast kompletterar på ett harmoniskt sätt omgivningen och kombinerar skyddande och dekorativa funktioner harmoniskt. Faktum är att vägpotentialen är ganska begränsad, eftersom utformningen av chassiet på Cross inte ger fyrhjulsdrift.


Omdesignen påverkade helt layouten på baksidan av fodralet. Insikt:

  • litet bakglas kompletterat med en dekorativ spoiler;
  • ursprunglig konfiguration av positions- och bromsljus;
  • prydd med dekorativa namnskyltar, intressanta designsymboler och stegade reliefer på bakluckan.

Den strukturerade ytan på den solida plastkroppen har linjära dimljus, ljusa designaccenter och falska galler av dekorativa avgasspridare. Trots den moderna grafiken på lyktorna dominerar designdetaljer i retrostil akterns design.


✓ Du kan också kontrollera:

Inre

Minskningen av modellens kroppsdimensioner Ford Equator Sport 2022 hade en större inverkan på bagageutrymmets volym, så indikatorerna för landning och vägkomfort för föraren och passagerarna förblev på samma nivå.

Salongens inredning, inredd i ljusa färger, visar den värdiga kvaliteten hos billiga, men vackra och solida efterbehandlingsmaterial, modern elektronik och ergonomiskt profilerade säten är redan standard i salongen.


  • Frontpanelen har behållit blocklayouten för konsolens kombinerade analog-digitala scavenger- och mediainformationsdisplay, kompletterad med kommando-och-touch-funktioner, av samma typ som den äldre modellen.
  • Klassificeringen av den nya mellanformatscrossovern förutsätter närvaron av navigations- och klimatkontrollsystem, avancerade multimediakretsparametrar, trafikövervakning och andra användbara alternativ.
  • Tunneln är utrustad med en standarduppsättning av en transmissionsspak, en multimediabricka och en uppsättning organisatörer. Armstödets tvåbladiga design förutsätter närvaron av en volymetrisk kylkammare.

Några av de mekaniska knapparna för alternativen ombord finns på de breda sidoekrarna på multifunktionsratten och framdörrarna.

Tjänsten för pilotsätena, som är ganska bekväma för sitt prissegment, inkluderar element av fullt stöd, flera justeringsområden, uppvärmda och ventilerade säten. Bristen på resebekvämligheter i den bakre soffan kompenseras delvis av ett stort utbud av ledigt utrymme för var och en av de tre medpassagerarna.

Karossstrukturen är anpassad för transport av överdimensionerad last. Den relativt lilla lastvolymen på 330 liters bagageutrymmet mer än fördubblas genom att soffan ställs tillbaka i golvnischen.

Tekniska egenskaper

På den första generationen av Ford Equator Sport 2022 kroppens yttre dimensioner är formaterade i proportionerna 4630 x 1935 och 1706 mm. Mittbasen har reducerats till 2726 mm. I crossover-SUV-serien tar femdörrars plats tillsammans med sin egenutvecklade motsvarighet, den Ford Escape -rad ett.

  • Med en hög grad av sannolikhet kommer den amerikanska crossovern, orienterad efter den kinesiska marknadens särdrag, att få den framhjulsdrivna fjäderbensvridningsfjädringen som är typisk för budgetmodeller, en nominell uppsättning väg- och driftssäkerhetssystem.
  • Den 1,5 liters EcoBoost bensinturbomotorn med en maximal dragkraft på 260 Nm utvecklar en effekt på upp till 170 hk. Motorns dragegenskaper implementeras effektivt av den automatiska 8-växlade växellådan.

Provkörningen har genomförts på alla punkter, men de slutliga resultaten är i bearbetningsfasen. Tillverkaren lovar överensstämmelse med Euro 5 miljöstandard, en maxhastighet på upp till 180 km/h, genomsnittlig bränsleförbrukning i intervallet från 5,8 till 6,4 liter. Tiden för acceleration av de första hundra är inte tillgänglig i den tillgängliga informationen.

alternativ och priser

Den nya 2022 årsmodellen av Ford Equator Sport kommer initialt att tillkännages i en grundversion utan något alternativ. Det officiella priset för nya föremål börjar på 26 000 euro.

konkurrenter

Statusen för fullfjädrade konkurrenter överträffas rimligtvis av budgetbilar med femsitsiga crossovers Hyundai Kreta , Renault Dyster , JAC S7 , Chery Tiggo 7 eller den inhemska Largus Cross-klassen.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)