De vadställe Edge 2023 är ett av många alternativ för köpare som letar efter ett medelstort, tvåradigt crossover-fordon som erbjuder önskvärda funktioner i ett presentabelt paket till ett rimligt pris. Den vanliga 2,0-liters turboladdade fyrcylindriga motorn erbjuder rimliga prestanda, även om den inte når den förväntade bränsleförbrukningen på motorvägen. En V6 dubbelturbomotor driver den prestandaorienterade ST, som är prissatt inte långt från sin lyxigare kusin, Lincoln Aviator , är borttagen.
Med prisjusteringarna för årsmodell 2023 den grundläggande SE är fortfarande den enda Edge-utrustningen med ett rekommenderat pris under 40 000 euro. Edges varumärkeskompis, den populära Bronco-SUV:n, erbjuder två trimnivåer i mellan- och hög-$30 000-intervallet. Det hjälper inte precis försäljningsargumentet för Edge, trots allt finns det de 10 bästa i detta segment Kia Telluride , den nästan identiska Hyundai palissad och ett antal andra starka konkurrenter som t.ex Mazda CX-9 och den Jeep Grand Cherokee . Edge kan vara snygg, men snyggt räcker inte i den här klassen.
Vad är nytt för 2023?
Utöver prishöjningen finns det även vissa utrustningsspecifika förändringar av Edge. ST-modellerna får ett interiörpaket och larmsystemet som tillval blir standardutrustning. Annan ny standardutrustning inkluderar ett Iconic Silver honeycomb-grill med kromram för SE- och SEL-modellerna, och Iconic Silver-dimljusram för Convenience Pack SEL-modellerna.
ST-modellen med sin V6-motor låter lockande, men priset är allt annat än billigt. Vi skulle göra en kompromiss och välja mellanklassmodellen SEL med fyrcylindrig turbo. Steget upp från SE till SEL erbjuder massor av funktioner för att motivera den högre prislappen, inklusive en lädertrimmad ratt, automatiskt avbländande backspeglar, delvis digitala mätare, ett stereosystem med nio högtalare, uppvärmda framsäten, en sexvägs elpassagerarstol, LED-dimljus och mer.
✓ Du kan också kontrollera:
motor, transmission och prestanda
Den grundläggande turboladdade fyrcylindern ger 250 hk och borde räcka för de flesta kunder trots sin lätta acceleration. Den som letar efter en SUV som kan gå från 0 till 100 km/h med en Volkswagen Golf GTI – och andra snabba bilar – väljer Edge ST med 2,7-liters V6 twin-turbo, 335 hk och 21-tumshjul med sommardäck. Han är inte lika lättfotad som den sportiga Mazda CX-9 – vårt riktmärke för crossover-hantering – men Edge ST är ganska bekväm att köra och, till skillnad från icke-ST-modellerna, erbjuder den betryggande kurvstabilitet. Styrningen är välbalanserad, om inte särskilt kommunikativ, och hanteringen är bekväm även på ofullkomliga vägytor.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
När det gäller bränsleekonomi tjänar fyrcylindriga modeller ett EPA-betyg på upp till 21 mpg city och 28 mpg highway, medan den sportiga ST-modellen är klassad till 19 mpg city och 25 mpg highway. Vissa fyrcylindriga modeller får bara 20 mpg i staden. I vår bränsleekonomislinga vid 75 km/h, presterade den fyrcylindriga ST Line-modellen sämre med bara 24 mpg. I samma test var den 6-cylindriga ST något mer effektiv och uppnådde en förbrukning på 25 mpg, vilket är uppskattningen.
Interiör, komfort och lastning
Edges stuga är rymlig nog för fyra vuxna och erbjuder en bekväm plats för pendling eller en bilresa. Materialen i hela interiören är väl valda, men finishen kunde vara bättre; i vår testbil märkte vi några felaktiga delar av instrumentbrädan. I övrigt är inredningen enkel och anspråkslös, med gott om plats för människor och bagage. Om du värdesätter en stor bagagelucka är du i goda händer i segmentet för tvåradig crossover. Med hopfällda baksäten passade Edge i 29 av våra resväskor. Rivalerna är nära när det gäller lastutrymme, men Edges genomtänkta förvaring och lite rymligare kabin kan göra skillnaden.
infotainment och uppkoppling
Alla Edge-modeller är utrustade med det senaste mjukvarugränssnittet för Ford Sync 4A med en stor 12,0-tums pekskärm. Apple CarPlay och Android Auto är standard och kan användas trådlöst. Ford erbjuder också en Wi-Fi-hotspot för alla Edge-modeller, men navigering i instrumentbrädan är fortfarande en valfri funktion.
säkerhet och förarassistans
Flera önskvärda förarassistanssystem är standard ombord – inklusive automatisk nödbromsning, filbytesvarning och döda vinkeln – och kan utrustas med avancerade funktioner om så önskas. För mer information om Edges krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Tillgänglig adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Edges garantier är inte exceptionella – de är genomsnittliga för segmentet och sticker inte ut från andra modeller.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll