Om vi kan lita på rykten är det blå ovala företaget på väg att ta tillbaka en annan välkänd namnskylt. Den här gången handlar det om Courier, ett välkänt namn i kommersiella fordonsvärlden som har varit i produktion sedan 1950-talet. Dessa dagar hör vi rapporter om den nya modellen som skulle komma ut som Ford Courier 2022 . Det skulle bli ett lätt nyttofordon igen, men förmodligen riktat till tillväxtmarknader.
Som redan nämnts börjar denna namnskylts historia på 1950 -talet. Redan då var det ett nyttofordon, på 1970 -talet blev det allvarligare. På den tiden arbetade Ford mycket med Mazda, så det är inte konstigt att Courier var en ny version av den berömda japanska B-serien pickup. På 1990 -talet blev Courier ett lätt nyttofordon baserat på Fiesta halvkombi. Förra gången vi såg denna märkskylt på den brasilianska marknaden var på 2010 -talet.
Ford Courier 2022 design
Om vi kan lita på de senaste rapporterna kommer Ford återigen att utveckla ett lätta nyttofordon för tillväxtmarknader. Den nya modellen kommer dock i form av en pickup, även om en pickup åker på en unibody -plattform. Det kommer dock inte att vara så litet som den tidigare modellen, med tanke på att den nya Ford Courier 2022 inte är baserad på Fiesta.
Den nya modellen kommer att vara lite större och anta många av designlösningarna från Focus and Escape. Den kompakta halvkombi har funnits ett tag och det ser ut som en beprövad och pålitlig plattform för ett fordon som det här.
Utanför
Vi förväntar oss att se Ford Courier 2022 i en typisk pickupform när det gäller karossstil. Det är svårt att säga just nu, men vi antar att både enkla och dubbla hyttvarianter kan erbjudas. Vi antar att den mest populära skulle vara enhyttsmodellen, som skulle vara utrustad med ganska anständig sängkapacitet.
När det gäller styling föreslår de flesta rapporter ett något annorlunda tillvägagångssätt jämfört med Focus, även om den mekaniska aspekten kommer att vara exakt densamma. När det gäller styling kommer Ford Courier 2022 att ha ett annorlunda och mer robust utseende. Detta gäller i synnerhet fronten, där vi förväntar oss mycket inflytande från kropps-till-ram-pickuperna som Ranger och F-150.
✓ Du kan också kontrollera:
Inre
Interiören i denna pickup borde inte ha mycket gemensamt med Focus heller. Vi pratar helt enkelt om ett nyttofordon som också måste vara prisvärt. Därför kommer instrumentbrädan definitivt inte att se lika snygg ut som den populära kombi. Istället blir det mer en förenklad design med sämre material och mindre utrustning.
På tal om funktioner: vi antar att de grundläggande versionerna kommer att vara ganska enkla. Å andra sidan förväntar vi oss högre trimnivåer med fler artiklar på standardutrustningslistan, inklusive de senaste tekniska tillbehören och förarassistansfunktionerna.
Ford Courier 2022 motorer
Därför förlitar vi oss på en nära relation med Focus. Det skulle innebära nästan hela sortimentet, från och med en 1,5-liters trecylindrig som ger cirka 123 hk. En trecylindrig motor med samma slagvolym och turboladdare kommer också att finnas. Denna enhet finns i två konfigurationer, 150 eller 180 hk.
Om du anser att det är ett nyttofordon visas en dieselversion i erbjudandet som en självklarhet. Vi misstänker att det skulle vara en ny 1,5-liters turbodiesel som ger cirka 120 hk. Vissa källor spekulerar också om 2,0-liters turbo fyra med 250 hk, men det låter alldeles för ambitiöst för ett fordon som detta.
Vi litar på att både manuella och automatiska växellådor är tillgängliga.
Ford Courier 2022 släppdatum och pris
Om du vill lita på rykten kan du räkna med den här modellen i slutet av året. Kom dock ihåg att tjänstemän fortfarande är tysta om denna modell, så vi råder dig att ta allt detta med stor ovilja. Om det kommer antar vi att grundpriset skulle ligga på cirka 20 000 euro.