Den som letar efter ett tufft fordon med extrema terrängprestanda är bortskämd med valmöjligheter. En av dem är den som belönats av 10Best Ford Bronco Raptor 2023, ett off-road rovdjur som uppgraderar den redan kraftfulla Bronco SUV:an med en kraftfull EcoBoost dubbelturbo V6, multikonfigurerbar 4-hjulsdrift, fjädring med Fox-dämpare som klarar vilken terräng som helst, enorma 37-tumsdäck med en djup profil och glidplattor i massor.

Dessutom kan Raptorized Bronco bogsera upp till 4500 pund och sprinta till 60 mph på under sex sekunder. Det är inte den mest bekväma roadcruisern, men det är det inte heller meningen. Detta vadställe är avsedd för hardcore offroad-entusiaster som ser världen som en stor sandig och stenig lekplats som bara väntar på att bli utforskad.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Bronco Raptor stannar för det årsmodell 2023 i stort sett oförändrad bortsett från den nya Azure Grey Metallic Tri-Coat exteriörfärgen och reviderade stereoalternativ för kunder som inte behöver B&O-systemet med 10 högtalare.

Bronco Raptor erbjuds exklusivt som en fyrdörrars kaross och i en enda trimnivå. Standardutrustning inkluderar en kraftfull EcoBoost V6-motor, en robust drivlina med en 10-växlad automatisk och 4,7 slutlig utväxling och all nödvändig terrängutrustning, vilket ger Torch-fordonet mästerlig terrängkapacitet. Ett kraftfullt B&O-ljudsystem med 10 högtalare och subwoofer är standardutrustning. Om så önskas kan kunden ta bort subwoofern och uppgradera till ett system med reducerad funktionalitet eller färre högtalare för en kredit på mellan 100 och 665 euro.

Vi skulle välja premiumljudsystemet så att vi också kan njuta av akustiken när vi inte rusar genom sanddyner eller lerpölar. Vi skulle också hålla fast vid de vanliga marinklassade vinylsätena och gummigolvbeläggningen, eftersom de gör rengöringen av kabinen så mycket enklare.
motor, transmission och prestanda
Ford gav inte Bronco Raptor en V8, men de gav Bronco Raptor en 3,0-liters, dubbelturboladdad V6 som producerar 418 hästkrafter och 440 pund vridmoment under huven. Motorn fungerar uteslutande med en 10-växlad automatisk växellåda och ett avancerat fyrhjulsdriftssystem som fungerar tillsammans med valbara GOAT-lägen (Goes Over Any Type of Terrain). Bronco Raptor har också tyngre fjädring än standardversionen för att bättre hantera sanddyner eller hopp i luften, samt en betydligt bredare bana utformad för större stabilitet i höga hastigheter.

Raptorized Bronco har Fox adaptiva dämpare från F-150 Raptor och lager 37-tums BFGoodrich K02 terrängdäck. Den är också klassad för en dragkapacitet på upp till 4500 pund. På vår första provtur imponerades vi av Bronco Raptors terrängegenskaper, både att hoppa över ojämn terräng i hög hastighet och att krypa över steniga pass med den på låg växel. Den 3,0-liters, dubbelturboladdade V6-motorn har inte samma boost som F-150 Raptors 3,5-litersmotor, men den har tillräckligt med kraft för att accelerera till 100 km/h på 5,6 sekunder på vår testbana. accelerera.

✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Ford Bronco Raptor har en beräknad EPA-sträcka på 15 mpg stad och bara 16 mpg på motorvägen. Det matchar den beräknade stadssträckan för F-150 Raptor med 35-tumsdäck, men är 2 mil under den stora pickupens motorvägsprestanda. Jämfört med 6,4-liters V8-motor på 470 hk Jeep Wrangler 392, Bronco Raptor förbättras endast något med 2 mpg i stadskörning, men tappar 1 mpg på motorvägen. På vår motorvägssträcka i 75 mph överraskade Bronco Raptor oss med 17 mpg – 1 mpg mer än väntat men fortfarande törstig.

Interiör, komfort och lastning
Även om Bronco Raptor har förbättrat terrängrörlighet på grund av sin bredda konstruktion och de massiva utsvängda stänkskärmarna, delar den interiördesignen och dimensionerna med den vanliga Bronco. Den levereras som standard med gummigolvbeläggning, marinklädsel av vinyl och en rad extra vipparmar. Om du gillar det lite lyxigare kan du välja läderklädda säten. Precis som den vanliga Bronco har Raptor avtagbara karosspaneler och specialdesignade ramlösa dörrar som Ford säger att de enkelt låser upp.
Även om Raptor endast är tillgänglig som en fyrdörrars, har den alla de innovativa egenskaperna hos de andra Bronco-modellerna, som: B. ytterbackspeglarna monterade på undersidan av vindrutan, som även kan användas med dörrarna borttagna. Det finns också ett fäste för smartphones och GoPros ovanpå instrumentbrädan, som kan anslutas till närliggande 12-voltsuttag.
infotainment och uppkoppling
Bronco Raptor har det senaste Ford Sync 4-gränssnittet med en stor 12,0-tums pekskärm i mitten av instrumentbrädan. Infotainmentsystemet har moderna funktioner som Apple CarPlay, Android Auto och en Wi-Fi-hotspot. Ett av de mest populära alternativen är ett kraftfullt Bang & Olufsen ljudsystem.

säkerhet och förarassistans
Bronco Raptor levereras som standard med Fords CoPilot 360 förarassistanssystem, som inkluderar grundläggande funktioner som automatisk nödbroms och filbytesvarning. Adaptiv farthållare finns som tillval. För mer information om Bronco Raptors krocktest, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). De viktigaste säkerhetsfunktionerna förväntas inkludera
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Tillgänglig adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Ford erbjuder en konkurrenskraftig begränsad garanti och drivlinagaranti i nivå med de flesta av sina konkurrenter. Men Ford erbjuder inte gratis planerat underhåll som det gör jeep .
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll