FIAT Professional har officiellt tillkännagett lanseringen av två nya skåpbilar: den FIAT Scudo 2022 och den FIAT Ulysse 2022 . Båda modellerna är samma fordon, Scudo är den professionella varianten och Ulysse touring. Föga överraskande är Scudo och Ulysse identiska med de andra mellanstora skåpbilarna i Stellantis-gruppen.

Därför kommer Scudo att vara en klon av Citroën Jumpy, Opel Vivaro och Peugeot Expert, medan Ulysse kommer att vara av Citroën SpaceTourer, Opel Zafira och Peugeot Traveller. Dessutom kan vi inte glömma det faktum att det också finns det femte systerparet, utvecklat tack vare partnerskapet mellan Stellantis och Toyota: Proace och Proace Verso.
Scudon kommer att ansvara för att ersätta Trafic’s Talent utvecklad i samarbete med Renault, som är en direkt arvtagare till första generationen (1994-2006) och andra generationens Scudo (2007-2016) tillverkade av en gemensam bil. mellan FIAT och PSA, Sevel. För sin del tar Ulysse namnet på en minivan som såldes mellan 1994 och 2014, även den tillverkad av Sevel.
✓ Du kan också kontrollera:
Precis som sina systrar tillverkas FIAT Scudo och Ulysse i norra Frankrike. Lanseringen kommer initialt att ske under 2022. Tack vare användningen av den modulära EMP2-plattformen, som vi även ser i modeller som Peugeot 308 eller den Opel Grandland hitta, kommer de att vara två modeller med en nivå av förfining överlägsen andra skåpbilar i sitt slag.

FIAT Scudo och Ulysse kommer att lanseras 2022
Scudo, vars orderbok öppnar i slutet av året, kommer att ha tre karosskonfigurationer: skåpbil, minibuss och pickup. Ulysse kan i sin tur bokas under första kvartalet 2022. Kunderna kommer då att ha ett val av versioner med mellan sex och nio platser. Både det ena och det andra marknadsförs i tre längder (4,60 meter, 4,95 meter och ca 5,30 meter).
Båda förväntas vara 100 % eldrivna och även om detta ännu inte har bekräftats kan de också ha en variant av vätgasbränslecell. Eftersom den elektriska versionen av Ducato heter E-Ducato kommer de nya elbilarna med största sannolikhet att göra det E scudo och E-Ulysse menar.
Två batterier kommer att finnas tillgängliga: ett på 50 kWh, vilket gör att de kan homologera en räckvidd på 230 km WLTP, och ett på 75 kWh, vilket gör att de kan uppnå 330 km WLTP. Propellern är densamma i båda fallen: en elmotor på 136 hk (100 kW) och 260 Nm som delas med Stellantis andra elmodeller. När det gäller belastning kan de nå 100 kW likström och återvinna 80 % av sin autonomi på 30 minuter (50 kWh batteri) eller 45 minuter (75 kWh batteri).