medan fiat Efter att 500 minibilen och 500L kombi lämnade den amerikanska marknaden med råge, stannar 2023 års Fiat 500X där, förmodligen för att det är den enda modellen från det återfödda italienska märket som ser ut som en SUV. Det spelar ingen roll att den nästan inte har någon terrängkapacitet, trots att den delar chassit med de förvånansvärt kapabla jeep överlöpare Delar upp.
500X lämpar sig bättre som pendlarfordon, även om dess förbrukning bara är medelmåttig. Den finns med semi-cabriolet sufflett och har en liten fyrcylindrig motor med 177 hk och fyrhjulsdrift som standard. Med sin stiliga retrostil skiljer 500X sig från mer traditionella små stadsjeepar som denna Kia Seltos , till Hyundai Kona och den Mazda CX-30 , men alla dessa subkompakta alternativ är bättre att köra. Vissa av dem är också mer praktiska, eftersom 500X 2023:s små baksäten och lilla lastutrymme begränsar dess användbarhet.
Vad är nytt för 2023?
500X-serien reducerades till två modeller i år. De robusta Trekking- och Trekking Plus-modellerna avbröts, och den maritima Yacht Club Capri-modellen drogs tillbaka från Fiats försäljning efter bara ett år. Kvar är den grundläggande Pop-versionen och den eleganta Sport-varianten.
Eftersom styling är en så stor del av denna crossovers dragningskraft, skulle vi välja Sport-modellen. Sportmodellens 19-tumshjul ger 500X ett stabilt fotfäste, och inredningsdetaljerna är smakfulla och väl värda priset jämfört med standardmodellen Pop.
motor, transmission och prestanda
Alla Fiat 500X-modeller är utrustade med en överladdad 1,3-liters fyrcylindrig motor med 177 hk. En niostegad automatlåda och fyrhjulsdrift är standardutrustning. Fyrhjulsdriftssystemet har tre föraren valbara inställningar för att optimera greppet under olika förhållanden.
Alla modeller är utrustade med 17″ aluminiumfälgar, förutom Sport, som levereras som standard med 18″ hjul (tillval för de två Trekking-modellerna) och 19″ hjul som tillval. Oavsett utrustningsnivå är 500X inte den snabbaste crossovern i sin klass och inte heller den roligaste att köra. Fiats fjädring är bekväm på motorvägen men tappar lugnet på krokiga landsvägar. Om du letar efter en mer underhållande SUV rekommenderas Kona eller CX-30.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Bränsleekonomin är ganska måttlig för en liten crossover, med EPA som ger Fiat 500X 24 mpg i stadskörning och 30 mpg på motorvägen. Så snart vi får en chans att köra 500X på vår sparsamma motorvägsrutt kommer vi att uppdatera den här artikeln med testresultaten.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Passagerarutrymmet i 500X är begränsat och kvaliteten på interiörmaterialen är långt ifrån den bästa i sin klass. På den positiva sidan är reglagen välplacerade och körställningen passar en mängd olika kroppsstorlekar och former. Dessutom är interiören attraktiv, särskilt i sportversionen med de uppgraderade sätena och eleganta stildetaljer. Fiat 500X har plats för några matkassar, men lastkapaciteten är liten – även för en subkompakt SUV – bara 14 kubikfot bakom baksätena och 32 kubikfot med sätena hopfällda.
infotainment och uppkoppling
Ett 7,0-tums infotainmentsystem med pekskärm med Apple CarPlay och Android bil är en del av standardutrustningen för Fiat 500X. Ett fabriksmonterat navigationssystem och ett uppgraderat ljudsystem från Beats är tillval för Sport. Varje 500X har två USB-laddningsportar på den nedre delen av mittkonsolen.
säkerhet och förarassistans
Det avancerade förarassistanspaketet innehåller en rad förarassistansfunktioner som adaptiv farthållare, automatisk nödbromsning, dödvinkelövervakning, filbytesvarning och automatiskt helljus. För mer information om 500X:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Finns med adaptiv farthållare och automatisk nödbroms
- Övervakning av döda vinkeln med korstrafikvarning tillgänglig
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning tillgänglig
garanti och underhåll
Fiat erbjuder en solid begränsad garanti, men 500X:s drivlinagaranti är snäv. De flesta konkurrenter erbjuder 5 års eller 60 000 mils garanti, medan Kona leder sin klass med en 10-årig eller 100 000 mils garanti på drivlinan.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Fiat 500X 2023 är 20 990 euro.