Vi var i Florens för att se den nya superbilen som omtolkar filosofin för sportprototyperna som Ferrari gjorde på 60-talet.
Villa Cora är en herrgård några kilometer från centrum av Florens där lyx flyter i varje hörn av miljön. Vid första anblicken imponerar de på mig med omsorgen om sina trädgårdar, höjden på sina fönster, omsorgen med vilken de många servicepersonalen som dyker upp överallt välkomnar mig. Allt som allt, det som imponerar mest på mig är de två Ferrari SP Monzas bredvid dörren, en ensitsig och den andra tvåsitsiga, föregångare till Ferrari Daytona SP3 2022 , som jag ska träffa inom kort.
Jag kommer att upptäcka bilen på samma plats och på samma sätt som ett urval av potentiella kunder från hela världen kommer att upptäcka den: först några ord för att förklara att, sammanfattningsvis, den nya Ferrari låtsas inte vara den sin generations största tekniska skyltfönster, men en exklusiv omtolkning av 60-talets sportprototyper.
Efter det ser de till att jag inte tar bilder med min telefon (de sätter klistermärken på linserna) och leder mig till ett rum översvämmat med naturligt ljus, där sensuella former vilar under ett skydd med Ferrari Shield. Det finns en tystnad jag kunde räkna mitt hjärtas slag i. Det är nästan en tystnad av religiös respekt. Och så tar två av märkets chefer bort omslaget… Voilà.
inspiration från det förflutna
Daytona SP3 är en vällustig frestelse förkroppsligad i en skulptur som är 4 686 mm lång, 2 050 mm bred och bara 1 142 mm hög. Mycket nära har jag Flavio Manzoni, Ferraris designchef, som ger mig den bästa möjliga presentationen av bilen: ”Det handlar inte om en Årgång – operation eller a Retro design , utan om att använda inspirationer som kommer från Ferrari-traditionen, men från en väldigt futuristisk sådan, för övrigt inte alls nostalgisk. ”
Först tittar jag till märkets andra chefer för att se till att jag redan kan närma mig denna kolfiber-skinnskulptur, doppad i en glänsande metallisk röd. Han är ren muskel, nästan förkroppsligandet av erotik på hjul. Det intressanta, enligt Flavio, är att designen inte har några bihang, inga konstiga skevroder eller aktiva element; Den är puristisk, vilket inte betyder att dess aerodynamik har finjusterats för att generera 230 kg vikt på bakaxeln när den rullar i 200 km/h.
Framtill har den ett brett luftintag och baktill delas sikten mellan de centrala avgaserna skyddade av kolfiber med F1-teknik som stödjer temperaturer upp till 350 grader och utformningen av luftventiler. Lamas påminner för övrigt om Testarossa från 80-talet, som Flavio medger att ha omtolkat modeller som P5 från 60-talet.
Ferrari Daytona SP3 Sofistikerad sittbrunn
Dess cockpit är mycket låg, liten och rundad, nästan flygteknisk. Med ett mycket lågt liggande handtag höjs dörren i ett saxläge, vilket visar sin extrema lätthet. Du har redan varnat mig för att för att sitta måste jag först lära mig på bänken och skicka benen sist; Det verkar inte lätt, men jag är smidig.
Sitsen går förresten inte att justera. Den är förankrad som ett fast element i kolfiberbilens struktur. Så för att hitta den reglering jag är bekväm med justerar jag först ratten till min storlek och placerar sedan pedalenheten till perfektion, vilket jag åstadkommer genom att dra i en bit tejp i slutet av trottoaren.
Den är klädd i blått Alcantara på den här enheten och om jag tycker att den verkar lite bred inflikar Emmanuele Carando, varumärkets marknadschef: ”Faktum är att den här stolen kan skräddarsys efter varje kunds smak, både när det gäller bredd och ryggstödets lutning men här är det mer lutande än normalt och det ger en känsla närmare Formel 1 .
✓ Du kan också kontrollera:
minimalism
Ratten innehåller fysiska och taktila kontroller som låter dig styra 80 % av bilens infotainmentfunktioner och bakom ratten upptäcker jag en böjd skärm, oöverträffad av någon annan i mitten av den annars minimalistiska instrumentbrädan.
Växelväljaren består av omkopplare implanterade på en struktur som simulerar gallret på de gamla manuella växellådorna från Ferrari. Men nej, det kommer inte att finnas någon manuell växellåda som ett alternativ till den 7-växlade automaten på denna Daytona SP3, så mycket som det kan vara den ultimata vintage touchen.
Jag kan inte låta bli att blunda för ett ögonblick: sätet är extremt hårt, rattpaddlarna har minimal rörelse och en touch av extrem precision… Jag gräver in bältesspännet i ryggen, som jag inte har spänt fast men jag rör inte ens mig för att undvika det; Jag är överväldigad av den sportiga överdosen…
Vänligen inget bagage
Det finns inget tak över huvudet som är targatyp och pensionär för tillfället. ”Var håller du den?” frågade han Emmanuele, som rakt ut svarar, ”. När du kommer hem och det regnar måste du bygga det här taket.” Och sedan går jag ur bilen, öppnar motorhuven och den visar mig ett minimalt utrymme som är 100% upptaget av en liten väska. ”Inuti finns ett duktak. Inget annat passar.” Så det finns inget utrymme för bagage som servicepersonalen måste transportera i en annan bil …
Daytona SP3:s motor är samma drivlina som vi tidigare har testat i 812 Competizione: en icke-hybrid, icke-turboladdad 6,5-liters V12 som kan vråla med åskande toner när varvtal upp till 9 500 rpm. min sträcks ut. Ett pumphjul med vevstakar i titan (40 % lättare än stål) och ett insugssystem som är omdesignat för tillfället för att förbättra vridmomentkurvan vid vilken hastighet som helst.
Således släpper Daytona 840 hk vid 9 250 rpm och 697 Nm i vridmoment vid 7 250 varv, vilket gör att den kan accelerera från 0 till 100 på 2,85 s, nå 200 på 7,4 s och överstiga 340 km/h. Bara bra.
Omtolkning istället för evolution
Med dessa siffror är det svårt att tro att de ansvariga inte är värd för denna Daytona SP3 i dess ”superbil”-kategori. Speciellt om den har samma chassi som Laferrari som förtjänar detta betyg. Anledningen till detta ligger i det faktum att Laferrari lanserades 2016 och representerade ett tekniskt framsteg, med element från Formel 1 (till exempel Kers), medan Daytona inte är ett tekniskt framsteg utan en stilistisk omtolkning.
I samtal med Flavio Manzoni, Ferrari Design Director. Ferrari.
Bilen passar in i vad Ferrari har kallat ”Icona Concept”, vars ursprung Manzoni förklarar för mig: ”Vi hade ett möte med Sergio Marchione, vår gamla chef, vi började prata om bilar från det förflutna, och sedan dess idé uppstod att tolka ett koncept av en båt i en modern nyckel. Så jag och mitt team startade en sökning som inte var menad att vara nostalgisk och resultatet blev Monza SP1 och SP2”.
Bilarna, av vilka det för närvarande finns två exemplar på utsidan av denna lyxiga italienska villa, dök upp 2018, men det visar sig att de redan då hade en arvtagare i åtanke, vilket chefsdesignern erkänner: ”Jag gillar den imponerande kraften och skönheten i dem har modeller som den gamla P3, P4 eller 350 Can-Am, och när jag föreslog dem, de förälskade sig in i denna idé. ”
Ferrari Daytona SP3 Endast 599 exemplar
En idé som kommer att återspeglas i 599 exempel, 100 fler än de som byggts från SP1 och SP2. Som Enrico Galliera, Vice President för marknadsföring och försäljning kommenterar: ”Bilarna kommer att erbjudas till dem som redan har köpt dessa SP1 och SP2, och de andra kommer att vara för 100 kunder i vars länder dessa två modeller inte kunde säljas av homologeringsskäl Därför.”
Jag tänkte skriva att de säkert skulle hålla en kort tid till försäljning när alla gäster har passerat i mitt ställe och sett vad jag såg, men när jag skriver dessa rader har de precis bekräftat att det inte finns några fler tillgängliga . 2 300 000 euro (inklusive spanska skatter) och de sålde dem som munkar.