En titt på undviker Charger 2023 SRT Hellcat räcker för att veta att denna fyradörrars sedan är något alldeles speciellt. Den nuvarande generationen av Charger gjorde sin debut under 2005 års modell, och sedan dess har Dodge utrustat chassit med successivt kraftfullare motorer. Under huven på de senaste versionerna finns en kompressormatad V8-motor med minst 717 hk. Om du väljer en Redeye-modell ökar effekten till 797 hk – och med jailbreak-paketet är det till och med galna 807 hk.

Även om Charger SRT Hellcat är mer hemma på dragstrip än på racerbanan, kan den hänga med i kurvorna, vilket vi bevisade på vårt Lightning Lap-evenemang för några år sedan. Med sin monstruösa acceleration är den i en liga med dyra konkurrenter som Mercedes-AMG GT63 S och Porsche Panamera Turbo S, men interiören i Hellcat kan inte jämföras med dessa lyxmodeller. Men om du letar efter en muskelbil med plats för dina barn – och prestanda för att få dem att fnissa och skrika – då är Hellcat en garanterad spänning.

Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Dodge firar det sista årsmodellen av den nuvarande Charger SRT Hellcat-generationen med jailbreak-paketet för Redeye- och icke-Redeye-modeller. Alla 2023-laddare kommer att levereras med en speciell “Last Call”-plakett under huven, för att fira den sista produktionskörningen innan Dodge gick över till en ny generation prestandafordon med elektrifierade drivlinor.

Om våra pengar stod på spel skulle vi betala premien för den kraftfullare Redeye-modellen. Den har samma önskvärda standardutrustning och några unika funktioner som en röd 220 km/h hastighetsmätare och en rad Redeye-logotyper. Dessutom skulle vi uppgradera interiören med det valfria inredningspaketet i kol och mocka, som täcker innertaket med mikromocka och olika detaljer med äkta kolfiber.
motor, transmission och prestanda
Hellcats huvudattraktion är utan tvekan dess kompressormatade 6,2-liters V8-motor. Om du inte redan vet det, gör den nu 717 hästkrafter och 650 pund vridmoment per minut. Redeye-modellen är utrustad med en uppgraderad version av Hellcat-motorn som ger 797 hk och 707 Newtonmeter. Det passande namnet jailbreak-paketet ökar Redeyes kraft till 807 hästkrafter. Dessa ultimata laddare lämnar inget övrigt att önska när det gäller kraft, som skickas till bakhjulen via en snabbväxlande åtta-växlad automatlåda.
Den vanliga Hellcat vi testade accelererade till 60 mph på 3,8 sekunder och gjorde kvartsmilen på 11,9 sekunder vid 124 mph. Hellcat Redeye vi testade accelererade till 100 km/h på 3,5 sekunder och gjorde kvartsmilen på 11,5 sekunder vid 126 km/ h. Naturligtvis har denna overkliga prestanda ett pris, och föraren måste trycka ner gaspedalen försiktigt för att behålla greppet.

Och de där stora bakdäcken är dyra att byta. Den breda standarddäckskonfigurationen vi körde hjälper till att förbättra Supersedans karosskontroll och kurvgrepp tack vare de bredare, greppvänligare däcken och styvare chassikomponenter. Men Hellcats framdäck med breda däck kommunicerar inte med ratten så bra som vi skulle vilja.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Charger SRT Hellcat är klassad till 12 mpg i staden och 21 mpg på motorvägen. Det är ganska imponerande med tanke på hur mycket kraft som är packad i denna sedan. När vi har testat den uppdaterade drivlinan på vår 75 km/h autobahn bränsleekonomisträcka som en del av vårt omfattande testprogram, kommer vi att kunna bedöma den faktiska bränsleekonomin.

Interiör, komfort och lastning
Interiören i SRT Hellcat delar stil och inre utrymme med den mer tama laddaren. Den har dock ett antal önskvärda standardfunktioner och några anpassade alternativ. Varje Charger SRT Hellcat har en hastighetsmätare på 200 mph, läderinteriör och uppvärmda och ventilerade framsäten. Carbon & Suede”-paketet erbjuder också en interiör gjord av äkta kol och en headliner gjord av imiterad mocka för en ännu sportigare atmosfär. Interiören har gott om förvaringsutrymme för småsaker, och vi kunde stuva in sju handbagage i laddarens stora bagageutrymme.
infotainment och uppkoppling
Varje Charger SRT Hellcat kommer med en 8,4-tums pekskärm som stöder Apple CarPlay och Android bil stödjer. Den stora skärmen svarar snabbt på ingångar, och de fysiska rattarna och knapparna gör gränssnittet lätt att använda. Vill du rocka ut medan du lider av massiva utbrändhet? Dodge erbjuder ett imponerande Harman/Kardon-ljudsystem med 19 högtalare.

säkerhet och förarassistans
Medan den högpresterande sedanen har grundläggande förarassistanssystem, är mer avancerade assistanssystem som adaptiv farthållare och automatisk nödbroms inte tillgängliga. För mer information om laddarens krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard övervakning av döda vinkeln
- Standard varning för tvärtrafik bak
- Standard parkeringssensorer bak

garanti och underhåll
Dodge erbjuder en konkurrenskraftig begränsad garanti och drivlinagaranti för Charger SRT Hellcat, men det inkluderar inte gratis planerat underhåll.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Dodge Charger 2023 är 90 060 euro.