Medan tävlingens muskelbilar nyligen har gått mot skarpare hantering, har de undviker Challenger 2023 med ett paket inriktat på mer gammaldags ponnybilskul och rakt fram, med retrostil. En V-6-motor är standard på dessa icke-SRT-utmanare, men det riktiga roliga kommer med de naturligt aspirerade Hemi V-8:orna som tillval, som kommer i en mängd olika slagvolymer och uteffekter från 375 hk, 5,7 liter till 485 hk, 6,4 liter erbjuds. För ännu mer kraft erbjuder Dodge Challenger SRT Hellcat, som vi granskar separat.
Den vanliga Challengern är inte lika intensiv som den upprörande Hellcat, men dess V8-ljud och relativt bekväma körning får vissa att känna sig nostalgiska för de gamla Dodge Pony Cars som den delar namnet med. Ivriga förare kommer att uppskatta de moderna versionerna av Chevy Camaro och des vadställe Mustang kanske tror är mer kapabel på krokiga vägar och racerbanor, men den gamla skolans Challengers charm är obestridlig.
Vad är nytt för 2023?
En era tar slut för Challenger-kupén i år när Dodge förbereder en nästa generations modell som förväntas ha elektriska drivlinor. 2023 Challenger kommer att ha speciella minnesmärken under huven för att indikera den nuvarande generationens sista modellår, och Dodge kommer att erbjuda populära färger från bilens förflutna, inklusive Plum Crazy, B5 Blue och Sublime Green. Alla R/T-modeller får ett nytt ”345”-märke på framskärmen som en hyllning till Hemi V8-motorn under den långa, ventilerade huven. Den första av de sju specialutgåvorna heter Dodge Shakedown. Endast 1000 exemplar kommer att byggas. Shakedown-utgåvan kommer att delas mellan 485 hk R/T Scat Pack och dess widebody-twin, och förväntas kosta mellan 55 000 € och 65 000 €.
Vi skulle gå för R/T Scat Pack med sin 485 hk 6,4 liters V8-motor. Tro det eller ej, vi skulle välja den åttaväxlade automatiska växellådan framför den vanliga manuella växellådan eftersom den är mycket mer lyhörd än den manuella växellådan som känns sörjig. Vi skulle också välja de adaptiva stötdämparna för en mer inställbar åktur och Dynamics-paketet för de breda 20-tumshjulen, sexkolvs Brembo-bromsar fram och läderklädd ratt. Plus-paketet uppgraderar interiören med omgivande belysning, sätesöverdrag i mocka-look och material av högre kvalitet på instrumentbrädan och dörrarna. Detta inkluderar även Driver Convenience Group med dödavinkelvarning, korstrafikvarning, elektriskt justerbara ytterbackspeglar och ljusstarka strålkastare.
motor, transmission och prestanda
Challengers bas 305-hk V6-motor kommer inte att tillfredsställa den spänningssökande. Den blygsamma motorn är uteslutande kopplad till den åttastegade automatlådan, men saknar accelerationen och spänningen hos konkurrenterna i den tunga Challengern. Dodges Hemi V-8-motorer är en annan historia. Den 5,7-liters, 375-hästkraftsmotorn vi testade hade tillräckligt med juice för att powerslide när det behövdes, och dess gutturala morrande var behagligt. Om du vill utnyttja Challengerns fulla potential bör du välja 6,4-liters V8-motorn, som levererar 485 hk och 475 Newtonmeter i vridmoment. Vi körde även T/A 392 med automatväxellåda och beundrade det kanonliknande ljudet vid start och det baritonala mullret från avgaserna när man varvar motorn. Vi älskar en manuell växellåda, men automaten är otroligt lyhörd för gaspedalens rörelser och nedväxlingarna går snabbt.
Som en rasande tjur som ser rött, fnyser aggressivt och gungar hotfullt, rasar Challenger genom hörnen. Den biffiga Dodge är en muskelbil i ordets rätta bemärkelse: den känns mer hemma på gatan och dragbandet än på tvåfiliga vägar och racerbanor. Sedan 2015 års lineup-förnyelse erbjuder modellerna vi har kört en smidig, bekväm, men något okulterad åktur. Jämfört med Camaro och Mustangs vassare och mer greppvänliga hantering är Challenger för mjuk i snäva kurvor och styrningen för dom. Responsiv styrning fungerar bra för smidig körning och lättstyrda, prestandadrivna svanssvängningar.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Den bakhjulsdrivna V6 Challenger har en uppskattad bränsleekonomi på 19 mpg stadskörning och 30 mpg motorvägskörning. Med fyrhjulsdrift sjunker dessa siffror med 1 respektive 3 mpg. Utmanare med 5,7-liters V-8-motor uppnår en uppskattad bränsleförbrukning på 16 mpg i staden och 25 mpg på motorvägen. Versioner med 6,4-liters V8-motor uppnår upp till 15 mpg i stadstrafik och 24 mpg på motorväg. Vi testade den fyrhjulsdrivna V6 Challenger och 485hk V8 Challenger med automatlåda på vår 75 km/h riktiga bana, som är en del av vårt omfattande testprogram. Överraskande nog klarade båda 26 mpg på motorvägen.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Challenger erbjuder en klassisk muskelbilsinteriör med en elegant design som påminner om dess föregångare från 1970-talet och bekväma säten. Jämfört med sina ponnybilskonkurrenter är Dodges interiör mycket rymligare, och baksätet kan även användas av vuxna. Tyvärr påminner de gummerade materialen mer om vintage vinyl än high-end plast, och sikten bakåt är urusel.
Challengers breda framsäten är bekväma för cruising, men även de extra dämpade sätena som tillval är inte lika bekväma som de i Camaro eller Mustang. Dodge Pony Car har sju kubikfot mer lastutrymme i bagageutrymmet jämfört med Camaro. Därmed sväljer Challenger två stycken bagage mer än Camaro. När baksätena är nedfällda ökar denna fördel till sex. Challengern har ett stort förvaringsfack i mittkonsolen och en användbar plats för en smartphone. Ingen av de testade bilarna i denna klass var dock särskilt bra på att förvara smådelar.
infotainment och uppkoppling
Varje utmanare är utrustad med en version av Dodges användarvänliga Uconnect infotainmentsystem. Detta funktionsrika system levereras som standard med Apple CarPlay och Android bil inpassad. Vill du få ledningen ut? Hör Jimmy Pages spännande gitarriff med ett av två valfria Alpine-ljudsystem eller det förstklassiga 900-watts Harman/Kardon-systemet med 18 högtalare.
säkerhet och förarassistans
Denna gammaldags coupe är tillgänglig med vissa förarassistanssystem, men köpare som vill ha mer avancerad teknik måste leta någon annanstans. För mer information om Challenger krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Övervakning av döda vinkeln och varning för korsande trafik på begäran
- Tillgänglig adaptiv farthållare
- Automatiskt helljus tillgängligt
garanti och underhåll
Challenger kommer med en genomsnittlig begränsad garanti och drivlinagaranti. I kontrast till bmw och Chevrolet erbjuder inte gratis planerat underhåll till Dodge.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Dodge Challenger 2023 är 53 995 euro.