Luca de Meo, VD för Renault Group, antydde i juni förra året att vårens produktion också påverkades av bristen på halvledarchips. Tidigare sa Le Vot att Dacia skulle besluta om vårlansering av RHD i slutet av 2021, vilket rapporterades i juni 2021.
Dacia Spring är på gång Renault Kwid EV-baserad elbil för Europa presenteras vid Renault eWays-evenemanget (oktober 2020).

design egenskaper
På designfronten ser Dacia Spring väldigt lik ut sin givare, Renault Kwid. Exteriöra höjdpunkter inkluderar delade strålkastare, LED DRL, en unik övre grill med 3D-element, 14-tums stålfälgar förklädda som lättmetallfälgar, takräcke och baklyktor med Y-formad ljussignatur.


Inuti är vårens enda betydande skillnad från kinesiska Renault City K-ZE den distinkta Dacia fyrekrade ratten. Dessutom kommer den prisvärda elbilen att erbjuda en 3,5-tums MID och en 7-tums Media Nav-pekskärm infotainmentsystem med navigering, Apple CarPlay, Android Auto och röstigenkänning.
Dacia Spring är den säkraste medlemmen i Kwid-familjen på papperet, med automatiska strålkastare, elektroniskt stabilitetsprogram (ESP), sex krockkuddar, nödsamtal (SOS-knapp) och automatisk nödbroms (AEB) som standard.
Räckvidd & Laddning
Dacia Spring mäter 3 734 mm i längd, 1 622 mm i bredd och 1 516 mm på höjden. Den har en hjulbas på 2 423 mm och en markfrigång på 150 mm. Ett 26,8 kWh litiumjonbatteri är standard, liksom en 33kW (44hk) 125Nm motor.
Källa – Mécanique Sportive
Dacia Spring har en topphastighet på 125 km/h och kan laddas med en AC-laddare upp till 6,6 kW och med en DC-laddare upp till 30 kW.
Med Dacia Spring-sortimentet kan föraren köra upp till 230 km (WLTP) på full laddning. Innerstadens WLTP-räckvidd är dock 305 km. Vidare uppger Groupe Renault att den genomsnittliga dagliga körsträckan för en A-segmentsbil/stadsbil i Europa är 31 km. Därför kan de flesta Dacia Spring-ägare bara behöva ladda sin bil helt en gång i veckan.
laddare | laddningstillstånd | Dacia fjäderladdningstid |
2,3 kW AC laddare (hushållsuttag) | 100 % | Mindre än 14 timmar |
3,7 kW AC laddare (väggdosa) | 100 % | Mindre än 8 timmar 30 minuter |
7,4 kW AC laddare (vägglåda) | 100 % | Mindre än 5 timmar |
30 kW DC laddare (snabbladdningsstation) | 80 % | Mindre än 1 timme |
produktion & pris

Dacia-fjädern tillverkas tillsammans med K-ZE av eGT (ett joint venture-företag av Dongfeng Motor Group och Renault-Nissan Alliance) i Shiyan, Kina. Priserna för Dacia Spring i Rumänien börjar på 18 100 euro, vilket är mer än dubbelt så mycket som baspriset på Sandero (8 800 euro), innan ett statligt bidrag på 10 400 euro i praktiken sänker priset till 7 700 euro.
försäljning
Dacia sa att de har 6,5 miljoner kunder över hela världen, drivet av framgången med Sandero, logan och Dyster byggdes. Våren visar hur företaget utvecklas samtidigt som det förblir trogen Dacias ursprungliga värderingar om att göra pålitliga, prisvärda, enkla och moderna bilar.
Dacia riktar våren mot kunder som är nya inom varumärket, och en rapport säger att det är helt rätt för miljömedvetna människor med en stram budget, pensionärer som vill förenkla sina liv och unga familjer på andrabilsmarknaden. Med 15 miljoner potentiella kunder i A-segmentet i Europa, inklusive två miljoner bara i Frankrike, är potentialen för våren “gigantisk”, säger Xavier Martinet, SVP, Dacia.
✓ Du kan också kontrollera:
Dacia Spring förbeställdes den 20 mars 2021, vårens första dag. På mindre än en vecka var det cirka 6 000 förbokningar. Uppgifterna kom från Mihai Bordeanu, verkställande direktör för Dacias sydöstra Europa och företagets rumänska landschef.
Våren lanserades i mars och lockade snabbt nya kunder, med 27 876 sålda enheter och fler än 46 000 beställningar registrerade i december 2021. Enligt Dacia är 80 % av vårens kunder nya för varumärket.
Det är helt enkelt den billigaste elbilen. Så om du verkligen vill minimera din budget för att köpa en elbil kan du köpa en Dacia Spring. Det finns inget alternativ på marknaden…oavsett produktens prestanda eller räckvidd etc, så jag är ganska säker på hur elbilsmarknaden kommer att utvecklas inom småbilssegmentet.
Luca de Meo, VD, Renault Group (Renault eWays Electropop 2021)
säkerhet
Dacias billigaste elbilserbjudande i Europa fick bara en stjärna i Euro NCAP:s krocktest, och byrån nämner i sitt pressmeddelande att “dess prestanda i krocktester är rent ut sagt problematisk”. Efter testning rapporterar Euro NCAP att Spring har “hög risk för livshotande skada.”
Byrån noterar att Dacia Spring inte erbjuder några betydande aktiva säkerhetsfunktioner som standard. I själva verket är passagerarskyddet sämre än vad EuroNCAP har sett på många år. “Cynisk” är ett starkt ord, men EuroNCAP använder det för att förklara hur Dacia skulle kunna erbjuda konsumenter en miljöbil som löper större risk att skadas i händelse av en olycka. Byrån säger att bilar som Fiat 500e, som just fått ett 5-stjärnigt Green NCAP-betyg, bevisar att säkerhet och hållbarhet kan gå hand i hand.
Dacia Spring klarade bara ynka 49 % i vuxensäkerhetsklassificeringen och fick 6,1/16 i frontalkollision och 10,6/16 i sidokollisioner. När det gäller säkerhet för barn uppnådde fjädern 56 % säkerhetsklassning.
Euro NCAP observationer
- Vårens hytt förblev stabil i frontal offset-testet.
- Strukturerna i instrumentbrädan innebar en risk för skador för passagerare av olika storlek och för passagerare som satt i olika sittställningar.
- Förarens dummy-bröstskydd bedömdes som dåligt baserat på avläsningar av bröstkompression under testet.
- Ett marginellt betyg tilldelades bröstskyddet för båda passagerarna.
- Sidobarriärtestet visade marginellt skydd av bröstet.
- En geometrisk bedömning av baksätena avslöjade dåligt whiplashskydd
- Huvans skydd av en fotgängares huvud vid en krock bedömdes som bra eller tillräcklig.
- Autonomous Emergency Braking (AEB) fungerar bara med andra fordon och upptäcker inte cyklister eller fotgängare.
Ny Dacia-logga från 2022

Dacia presenterade en ny logotyp, emblem och färgschema den 17 juni 2021 och sa att de planerar att använda den nya visuella identiteten från samma månad. Bokstäverna “D” och “C” speglade och sammankopplade som kedjelänkar bildar den nya Dacia-logotypen. Dessutom blev ikonografin grön, närmare bestämt khakigrön, för att spegla varumärkets utomhustema. Med den nya visuella identiteten marknadsför Dacia sig som ett varumärke som erbjuder fordon som fokuserar på det väsentliga samtidigt som de är robusta, kraftfulla och snygga på samma gång. Företaget kommer att börja använda sin nya logotyp under våren i år.
Bildelningsversion
Groupe Renault kommer också att erbjuda en bildelningsversion av Dacia Spring. Som en del av sin strategiska plan “Renaulution” för att omvandla det från ett volymbaserat företag till ett värdebaserat företag, tillkännagav Groupe Renault en ny affärsenhet Mobilize som skulle hantera mobilitetstjänster för människor och varor. Det kommer att vara “en unik kombination av hårdvara och mjukvara, specialbyggda fordon och tjänster i öppna ekosystem”, säger Groupe Renault. De tre första Mobilize-armmodellerna, Duo, Bento och Hippo, presenterades i juni 2021.

Mobilizes verksamhet inkluderar (men är inte begränsad till) bildelning, åkhämtning, sista mils leverans och on-demand transitering med specialbyggda fordon. Dessa specialbyggda fordon inkluderar Dacia Spring, även känd som The King, och en elektrisk sedan som heter The Queen.
Dacia våren 2022
Dacia den nya Vårlast 2022 lanseras snart i Europa. Det tillkännagavs i oktober 2020 men har troligen drabbats av pandemirelaterade produktionsförseningar.
Spring Cargo (N1) är ett nyttofordon. Fronten förblir oförändrad, men bär den nya Dacia-logotypen. Dacia har optimerat bakdelen genom att ta bort bänksätet för att skapa ett stort lastutrymme med 1 100 liters volym och 325 kg lastkapacitet. För det oinvigda ögat kommer det dock att vara svårt att skilja den vanliga halvkombi från lasten eftersom de ser identiska ut från utsidan.

Standardfunktioner hos Spring Cargo, tillgänglig i vit karossfärg, inkluderar manuell luftkonditionering, radio (med Bluetooth), USB-port och smartphonehållare, automatiska strålkastare, tygklädsel, reptåliga dörrhandtag och svarta speglar med 14-tums stål hjul-, Tröskel och bagagerumsskydd. För att minska vikten levereras lastversionen utan reservhjul.
Spring Cargo drivs av samma 33 kW (44 hk) elmotor som matas av ett 26,8 kWh litiumjonbatteri. Det nya Dacia-märket, som inkluderar “D” och “C” som spegelbilder av varandra, är ytterligare ett tillägg som förväntas för våren 2022-modellserien. Försäljningsställen håller för närvarande på att anpassa den nya logotypen, medan fordonen kommer att vara likadana under andra halvan av 2022.