Dacia Bigster 2025: specifikationer, pris, releasedatum

Efter ett decennium av att dominera segmentet för kompakta SUV-bilar med Duster, planerar Dacia att lansera en prisvärd SUV kallad Dacia Bigster för stora familjer. Kodnamnet Dacia R1310 blir märkets inträde i Europas populära familje-SUV-segment, men med mångsidiga treradiga säten. Räkna med att det är ett budgetalternativ och sätt katten bland duvorna för VW Tiguan Plats, Skoda Kodiaq , Renault Australien, Ford Kuga och Nissan X Trail .

Dacia presenterade Bigster som en konceptbil i januari 2021 under tillkännagivandet av Renaulution-strategin. Interiören, motorerna och plattformen i nästa flaggskepps-SUV skulle bara skilja sig något från Mk III Dacia Duster differentiate, som ska lanseras 2024. The Bigster skulle bli hans andra treradiga fordon efter det Dacia Jogger .


Dacia Bigster exteriör

Dacia sa att Bigster SUV är 4,6 m lång, vilket placerar den i segmentet av de mest sålda SUV:arna i världen. Men med tanke på Dacias tradition att hålla sig till en strikt kostnadslista, skulle produktionsmodellen vara ”tillgänglig till priset av ett fordon från segmentet nedan”, sa företaget vid Renaulution-evenemanget i januari 2021.

Enligt Worldscoop-medlemmen De_passage, som verkar vara medveten om framtida modeller från Rumänien, kommer Dacia Bigster att vara tillräckligt större än den helt nya Duster. I ett foruminlägg säger De_passage att modellen med tre rader kommer att vara 215 mm längre, med 45 mm till hjulbasen. Medan det främre överhänget kommer att ha samma höjd som nästa generations Duster, kommer det bakre överhänget troligen att vara synligt längre. Bredden och höjden kanske inte skiljer sig lika mycket som längden.


Företaget beskrev också Dacia Bigster som en ”rymlig, robust” SUV som kan hantera ”öppna och dammiga vägar.” De läckta patentbilderna på Autofacil visar hur sann produktionsmodellen kan vara mot konceptet. Den erbjuder släta ytor, rena linjer, ett futuristiskt utseende frontpanel med LED-strålkastare och DRL, och en hög, upprätt hållning – och döljer sin prisvärda SUV-etikett.

Inre

Dacia utlovar en ”mycket rymlig” interiör i Bigster med generösa yttermått för en oslagbar vägnärvaro. Varumärket kommer att fokusera på designens ”äkthet”: det kommer inte att finnas några krom eller konstgjorda aluminiumdetaljer, och rå återvunnen plast kommer att appliceras på de yttre skyddspanelerna.


Medan Dacia Bigsters USP kommer att vara dess elektrifierade drivlina och dess förmåga att erbjuda långdistanskomfort, förväntar vi oss också användbara tredjeradssäten som utan tvekan kommer att göra den mer praktisk. Det är möjligt att Bigster kommer att finnas tillgänglig i 5- och 7-sitskonfigurationer, men vissa länder kan få det senare som det enda alternativet.


Intressant nog kommer designen av framtida Dacia-modeller att påverkas av den tidigare designchefen för Aston Martin Miles Nürnberger, som kommer att ansluta sig till Dacia som Director of Design från september 2021. Som sådan kommer DBX:s designchef sannolikt att styra Dacia mot mer attraktiva bilar, med nya Duster och Dacia Bigster i spetsen.


✓ Du kan också kontrollera:

Enligt en rapport från den 17 januari 2022 sa VD Denis le Vot att Dacia inte kommer att överdriva utrustningslistan och kommer att se till att varumärket håller fast vid sin etik att tillhandahålla överkomlig mobilitet. VD:n sa att SUV:n inte kommer att ha teknik som ”ingen verkligen använder” och därför kommer priset att vara ”mycket, mycket lägre”.

Dacia har i en undersökning funnit att 78 % av brittiska förare bara vill ha den nödvändiga tekniken i bilen. Parkeringssensorer, backkamera, satellitnavigering, DAB-radio och Bluetooth är några av de mest använda teknikerna, enligt undersökningsresultat. Företaget erbjuder redan dessa funktioner i sina bilar. Avancerade funktioner som WiFi i bilen och automatisk parkering används inte av de flesta brittiska förare. Förvänta dig inte en sådan underutnyttjad avancerad utrustning i framtida Dacia-modeller heller, inklusive Bigster.

specifikationer

Om inte den nuvarande 1,6-liters E-Tech-motorn clio , Dacia Bigster Hybrid skulle kunna utrustas med en 1,8-liters ”HR18” bensinmotor, som går på Atkinson-cykeln för låg bränsleförbrukning, enligt L’argus. Atkinsons cykelmotorer är optimerade för effektivitet på bekostnad av låga varvtalseffekter och är lämpliga för hybrider eftersom e-motorerna levererar tillräcklig effekt vid låga hastigheter. Dessutom kommer troligen den kommande Euro 7-standarden att göra elektrifiering oundviklig, åtminstone för denna modell.

Dacia skulle kunna erbjuda denna motor i självladdande och laddningsbara/plug-in hybridvarianter för att minska utsläppen. Plug-in-hybridvarianten kan ha en EV-räckvidd på 30 till 35 miles i WLTP-cykeln. Även baskonfigurationerna kan komma med mild hybridteknik. Tack vare Renault Groups CMF-B-plattform är det bara vettigt att Dacia Bigster skulle ha Renaults E-Tech hybriddrivlina.

säkerhet

Medan vi förväntar oss att Bigster och nya Duster kommer med en mängd standardsäkerhetsfunktioner inklusive krockkuddar, ABS, traction control, bromsassistans och fotgängarskydd, sa Dacia Joggers produktchef Andreea Guinea i en intervju med Autocar i september 2021 att varumärket inte kommer att jaga Euro NCAP-stjärnor. 5-stjärniga Euro NCAP-resultat tilldelas bilar utrustade med avancerad elektronik, sensorer och kameror, varför de ofta är dyra. Dacia handlar om överkomliga priser, så förvänta dig inte ett 5-stjärnigt betyg från Bigster, som företaget har föreslagit.

Pris & releasedatum

Bigster förväntas börja säljas i Storbritannien under första halvåret 2025. Basmodellen Dacia Bigster kan kosta kunderna runt 24 000 euro, enligt en rapport. Topphybridvarianten Dacia Bigster med minst 140 hk skulle kunna kosta runt 36 000 euro och därmed behålla en prisskillnad på 20 till 30 procent till vanliga stadsjeepar.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)