Cupra Born 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Det började som Seat och hette el-Born (namn på en stadsdel i Barcelona) men blev Cupra och förenklade dess namn för att göra det lättare att identifiera på andra marknader. För det är påståendet från   Cupra Born  : att erövra, att erövra och att erövra. Den härifrån och till och med den från Antipoderna (den kommer att landa i Australien 2022).

Denna 4,32 meter långa elektriska kompaktbil kommer att göra Cupra känd på många andra marknader runt om i världen. Och den som kommer att inleda elektromobilitet i dess ursprung, Spanien (även om den inte tillverkas här). Den   Cupra Född 2022   blir det första stor- skala spanska elbil … och den träffar marknaden (under det sista kvartalet av året) med fler ambitioner än någonsin tidigare.


Det började som Seat och hette el-Born (namn på en stadsdel i Barcelona) men blev Cupra och förenklade dess namn för att göra det lättare att identifiera på andra marknader. För det är påståendet från Cupra Born: att erövra, att erövra och att erövra. Den härifrån och till och med den från Antipoderna (den kommer att landa i Australien 2022).

Denna 4,32 meter långa elektriska kompaktbil kommer att göra Cupra känd på många andra marknader runt om i världen. Och den som kommer att inleda elektromobilitet i dess ursprung, Spanien (även om den inte tillverkas här). Cupra Born kommer att bli den första storskaliga elbilen i Spanien … och den kommer ut på marknaden (under årets sista kvartal) med fler ambitioner än någonsin tidigare.


Ovanför Volkswagen ID.3

Logiskt sett är det den ”spanska versionen” av Volkswagen ID.3 … men om man tittar på bilderna kan man se att mycket har förändrats. Rent estetiskt ger det hans bror en viktig ”roll”. Den nya fronten, mycket vassare, utan rundning och mer aggressiv, ger den mycket mer karaktär.

Om vi ​​tittar på det från sidan får   Cupra Born   poäng med de stora 20 ”hjulen (18” standard) och de mycket uttalade sidokjolarna … och om vi går bakom hittar vi en stor bakre diffusor i alla dess versioner . Dessutom lämnar bilens finish med de horisontellt monterade bakljusen, en signatur för Seat-familjen, en mycket god estetisk smak i munnen.


✓ Du kan också kontrollera:

Sportigt inomhusklimat

Om det som föds inuti redan betecknar karaktär, händer samma sak igen inuti. Det första du lägger märke till när du öppnar dörrarna är skopsätena (som inkluderar återvunnen plast som samlas in direkt från haven).


När det gäller Volkswagen ser vi även här att Cupra har behandlat sin version med större försiktighet. Förutom färgaccenterna (koppar för detaljerna och blått för instrumentpanelerna, tak- och dörrpanelerna) hittar vi en mittlist i grått med dekorativa inslag, en mittkonsol med lock – mycket bättre än på Volkswagen – och även täckt med samma material som sätena eller en sportratt identisk med Combustion Cupra.

Naturligtvis bibehålls ”strukturella” element, såsom kontrollstången i det högra området på den digitala instrumentpanelen för att välja lägena D eller B – det senare för att öka retentionen – som lämnas kvar när vi vill ’ leka med denna faktor för att gå Återvinna energi.


Ett sortiment med många varianter

Som väntat är det inte så många skillnader mot ID.3 på det tekniska området. Born-serien kommer att utökas med tre elmotorer (150, 204 och 231 hk) och tre batterikapaciteter (45 kWh, 58 kWh och 77 kWh). Och som en referens när det gäller prestanda, dess acceleration från 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder.

Den mest tillgängliga versionen (med 150 hk och 45 kWh batteri) kommer att erbjuda en initial räckvidd på 350 km (data i detta avsnitt är fortfarande preliminära), medan kombinationen av 204 hk motor och 58 kWh batteri redan är på 420 gånger.

Härifrån går vi in ​​på nytt territorium med ID.3 och exklusivt för Born. e-Boost-paketet kan läggas till, som erbjuder ytterligare 20 kW effekt (och därmed hoppar till 231 hk), 58 kWh-batteriet bibehåller (vi får bättre prestanda och autonomin förändras praktiskt taget inte) och har dessutom förbättrade bromsar och däck 19″. Om vi ​​lägger till e-Boost-paketet med Range-paketet (som ökar batterikapaciteten till 77 kWh) till denna konfiguration kommer vi att hoppa över räckvidden på 500 kilometer (545).

Cupra Born versioner

  1. 150 hk motor – 45 kWh batteri – 350 km autonomi
  2. 204 hk motor – 58 kWh batteri – 425 km autonomi
  3. Motor 231 HP – batteri 58 kWh – autonomi 420 km
  4. Motor 231 HP – batteri 77 kw / h – autonomi på 545 km

Cupra har inte gett de exakta laddningstiderna för sin Born för tillfället, men de meddelar att den kommer att tillåta effekt på upp till 125 kW, så att vi med snabbladdning kan återvinna tillräckligt med energi för att kunna använda den på bara sju minuter och 35. att resa hundra kilometer Vi skulle kunna gå från 5 % till 80 % av vårt batteris kapacitet.

chassi

Vi kunde inte verifiera detta – vi får vänta lite längre för att bevisa det – men Cupra-killarna gjorde det klart för oss att Born kommer att fånga hans aggressiva utseende på gatan också.

Den   Cupra Född 2022   kommer att ha Dynamic Chassi Control (DCC) med en specifik inställning för det spanska märkets modell. Dessutom har dess höjd minskat både på framaxeln (-20 mm) och baktill (-15 mm) jämfört med Volkswagen ID.3.

Det kommer också att finnas en ESC Sport-funktion för stabilitetskontroll, som gör att piloten kan ”spela mer” (den kan till och med separeras), som kan konfigurera Born-karaktären enligt fyra fördefinierade körlägen: räckvidd, komfort, individuell … och även Cupra, den sportigaste (som släpper ytterligare 20 kW i de mest kraftfulla versionerna, som totalt ger 231 hk).

Cupra Born utrustning

Anslutning kommer att vara en av de viktigaste delarna för att leverera Born. Vi har redan tagit ett foto av digitala klockor i kombination med en central 12-tumsskärm (standard på alla versioner och liknande Formentor).

Bland de mest intressanta detaljerna vi kommer att hitta är den augmented reality head-up-displayen (som projicerar informationen på ett större område av vindrutan), det mobila anslutningssystemet (antingen Apple eller Android) trådlöst (det kommer också att vara en Be en plattform som laddas utan kablar) eller röstassistenten, som gör att vi kan hantera funktioner verbalt och som aktiveras med ett väldigt spanskt ”Hej, Hej”.

Bland assistanssystemen bör nämnas den aktiva farthållaren, som i kombination med assistenten, som förhindrar att oavsiktligt lämnar filen, och sidoassistenten, gör att vi kan njuta av delvis automatiserad körning även i hög hastighet.

Cupra Born erbjuder också en trafikljusläsare, utfartslarm – om ett fordon, fotgängare eller cyklist kommer när dörren öppnas – ett förkollisionssystem …

Sammantaget och fortfarande statiskt lämnade Born oss med en behaglig känsla. Det är en bil med mycket förpackningar. De stora hjulen, omtolkningen av framsidan och en mycket aggressiv bakdel ger den ett utseende som skulle kunna vara perfekt för en förbränningsmotor.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)