Citroen C5 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Citroen C5 som väntas i mitten av april är för närvarande i slutfasen av sin utveckling. Återigen överraskad av våra fotografer lovar den franska kvinnan att följa samma recept som sin syster C4 och ta med sig några ”personliga” ingredienser.

Dagarna går och framtidens Citroen C5 2022 blir allt mindre diskret. Som bevis har den stora limousinen återigen fångat våra fotografers blick. Men till skillnad från tidigare bilder var det i Europa – snarare än Asien – som den nya Chevrons sedan blev överraskad. På nära håll kan vi nu fånga alla proportioner av denna tredje generation, som Citroen ville ha bort från serien sedan. För att förföra fans av SUV-genren utan att kompromissa med dess effektivitet, förlitar sig framtida C5 på något ökad markfrigång, stora hjul och en baklucka som lutar kraftigt bakåt . Ett tillvägagångssätt som påminner om förra C4, vars stil också är kontroversiell. Utan tvekan kommer inte alla att gilla denna C5 2022 stilmässigt.


Citroen C5 2022 Max hjulbas

Å andra sidan  lovade  interiören   att ta hand om livskvaliteten för att ge en bekväm bil att bo i  . Den utökade hjulbasen, möjligen större än den för Peugeot 508  L (2,85 m) som säljs i Kina  , borde gynna passagerarna i baksätet.


✓ Du kan också kontrollera:


Den mer moderna elektroniska arkitekturen som möjliggör den senaste uppdateringen av EMP2-plattformen kommer också att tillåta C5 att sticka ut från resten av produktsortimentet. Å andra sidan bör tillverkaren fortsätta att driva idén om en viss minimalism för diskskärmen, som initierades i C4  . Du behöver inte förvänta dig ett stort område i i-cockpit-stil från Peugeot. Med multimedia måste du lita på en yta som liknar displayen på C4 – 10 tum, horisontell, bara i mitten.

Nej 4 × 4

När han startade sin karriär förlitar sig C5 2022, som tillverkas i Kina,   främst på PureTech-bensinmotorer (130 och 180), men också på plug-in-hybridteknologin som   redan är utbredd hos PSA   . Ingen väntan på en fyrhjulsdriven version, C5 kommer att vara nöjd med kedjan på 225 hk som består av den 1,6 turbo 4-cylindriga motorn och en elmotor integrerad i EAT8-växellådan.


Citroen skulle då kunna erbjuda en mindre kraftfull variant, varför inte runt 180 hk. Men den som förväntar sig diesel till vilket pris som helst på denna framtida Citroen-väg kan bli besviken, för ingenting säger att 1,5 BlueHDi inte kommer att förnyas. Jag är trots allt inte säker på om sedanen fortfarande erbjuder den mekaniska lådan, som en viss DS 4.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)