Sån där subkompakt crossover Chevy Trailblazers 2023 är bilvärldens labrador retrievers: allestädes närvarande, vänliga familjemedlemmar. Trailblazer är det mindre och mer prisvärda alternativet till Chevrolet Blazer och erbjuder en rymlig stuga i ett lättparkerat paket. En turboladdad 137 hk trecylindrig är standard, med en 155 hk trecylindrig tillgänglig som tillval. De framhjulsdrivna modellerna är utrustade med en steglös automatisk växellåda (CVT), medan de fyrhjulsdrivna modellerna endast kan köra med den mjukare nioväxlade automaten.

Tyvärr flyttar båda enheterna Trailblazer med samma brådska som en envis Pyrenéerna. Den framhjulsdrivna Trailblazer med den svagare motorn får ett EPA-värde på 33 mpg på motorvägen. Det är mindre än billigare subkompakta stadsjeepar som denna Kia Soul eller den Nissan Kicks . Med fem kubikfot mer invändigt utrymme än den nyligen avvecklade Trax, tar Trailblazers höga tak bekvämt plats för vuxna i baksätena. Och för personer med stora projekt (eller stora hundar) fälls passagerarsätet framåt för att få ut det mesta av Trailblazers platta lastutrymme.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Chevrolet kommer inte att dramatiskt förändra Trailblazer för 2023, men det kommer att finnas nya lackfärger inklusive Nitro Yellow Metallic, Fountain Blue och Sterling Grey Metallic, och en valfri Iridescent Pearl Tricoat takfärg.

Med ett utgångspris på drygt 25 000 euro är Trailblazer LT förstahandsvalet ur vår synvinkel. Den är som standard utrustad med den svagare trecylindriga. För 2 000 euro skulle vi dock uppgradera från 1,2-liters till 1,3-liters och boka fyrhjulsdriften som även kommer med en nio-växlad automatlåda. Adaptive Cruise Control-paketet erbjuder en hel rad önskvärda funktioner, inklusive den tidigare nämnda förarassistenten, en lädertrimmad ratt och växelspak och ett mittarmstöd bak. Dessutom krävs Comfort-paketet (automatisk klimatanläggning, automatisk avbländande innerspegel, extra laddningsportar, större pekskärm etc.) och antingen Confidence II-paketet eller Driver Confidence-paketet. Den senare erbjuder varning för döda vinkeln, varning för korsande trafik och parkeringssensorer bak.
motor, transmission och prestanda
Precis som Encore GX erbjuder Trailblazer två olika trecylindriga turboladdade motorer, en 1,2-liters och en 1,3-liters. Den förra ger 137 hk, den senare 155 hk. 1,2-litersmotorn finns endast med framhjulsdrift och steglös automatisk växellåda (CVT), medan 1,3-litersmotorn finns med fyrhjulsdrift som tillval. Med beslutet till förmån för fyrhjulsdrift ersätts även den vanliga CVT-växellådan av en vältrimmad niostegs automatlåda.


Trailblazers 1,3-liters fyrhjulsdrivna acceleration lyckades inte imponera i testet. På lugna 9,4 sekunder klarade han sprinten till 60 miles per timme. Runt stan känns Trailblazer mer dynamisk än vad testresultaten tyder på, men att köra på motorvägen eller köra om i höga hastigheter kräver planering. Även om Trailblazer inte erbjuder ett särskilt sportigt chassi kan den styras bra genom kurvor – men dess hantering på ojämna vägar är ofta grov.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Den mest effektiva Trailblazer, enligt EPA, är framhjulsdriften, med den större 1,3-liters trecylindriga, som uppnår 29 mpg i staden och 33 mpg på motorvägen. Uppgradering till fyrhjulsdrift minskar dessa siffror till 26 respektive 30. Den fyrhjulsdrivna modellen vi testade klarade 31 mpg över 200 miles av motorvägskörning. Vi testade inte Trailblazer med den mindre 1,2-litersmotorn och framhjulsdriften på motorvägen, men EPA uppskattar denna modells bränsleekonomi till 29 mpg city och 31 mpg på motorvägen.

Interiör, komfort och lastning
Interiördesignen är inte riktigt lika djärv som exteriören, men den är rymlig, funktionell och, i de högre utrustningsnivåerna, fullspäckad med bekvämligheter. Förarställningen är hög, som en SUV, och baksätet rymmer bekvämt två vuxna. Även om det mesta av interiören är svart plast, är allt täckt av en attraktiv textur för att inte se billig ut. I de högre utrustningsvarianterna säkerställer färgade detaljer och kromdekor ett ädelt utseende. Det finns gott om lastutrymme bakom baksätet, och Chevy erbjuder inte bara fällbara baksäten, utan också ett fällbart passagerarsäte för att ge plats för alltför långa föremål.

infotainment och uppkoppling
Trailblazer kommer att utrustas med Chevrolets senaste infotainmentsystem som gör att två Bluetooth-enheter kan anslutas samtidigt. Ett 7,0-tums infotainmentsystem med pekskärm är standard, med en 8,0-tums enhet tillgänglig som tillval. Den har Apple CarPlay och Android-integration bil och Sirius XM satellitradio, och de som väljer teknikpaketet kan ansluta de två smartphone-gränssnitten trådlöst. Den grundläggande L-versionen kommer med ett stereosystem med fyra högtalare som standard, medan de högre trimnivåerna kommer med antingen ett sex-högtalarsystem eller ett premium Bose-stereosystem med sju högtalare.
säkerhet och förarassistans
Chevrolet utrustar varje Trailblazer med ett grundläggande utbud av förarassistanssystem och erbjuder mer avancerad teknik som adaptiv farthållare som tillval.
För mer information om Trailblazer krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Adaptiv farthållare tillgänglig
garanti och underhåll
Chevrolets standardgaranti är endast genomsnittlig jämfört med många av Trailblazers konkurrenter. Letar du efter något med längre garanti? De Hyundai Kona , den Kia Seltos och den Mitsubishi Outlander alla erbjuder upp till 10 års eller 100 000 mils drivlinagaranti. Trailblazers första schemalagda underhåll är gratis, vilket är ovanligt bland dess konkurrenter, men Hyundai överträffar Chevrolet med en gratis treårig underhållsplan.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti.
- Drivlinan garanti i fem år eller 60 000 miles
- Gratis underhåll vid första besiktning