De Chevy Equinox 2023 är en kompetent mid-range kompakt SUV. Även den grundläggande LS-versionen erbjuder många populära utrustningsfunktioner, inklusive många infotainment- och säkerhetstekniker. Equinox design är anspråkslös och dess rymliga interiör erbjuder gott om plats för passagerare och last. Den kör mer lekfullt än vad dess utseende antyder. En svag fyrcylindrig turbomotor med 175 hk begränsar dock körglädjen.

Jämfört med många mer attraktiva konkurrenter ser Equinox täppt ut. Sådana alternativ Mazda CX-50 , den Honda CR-V , den VW Tiguan och Ford Bronco Alla sporter har mer personlighet och entusiasm. Ändå är Equinox fortfarande en av bästsäljarna i den uppsvällda kompakta SUV-klassen. Nybilsköpare uppskattar uppenbarligen Equinoxs kombination av utrymme, funktioner och värde, samtidigt som de förbiser dess sömniga prestanda och diskreta exteriör.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Det finns bara mindre ändringar av Chevrolet Equinox 2023, inklusive en ökning på 5 hk för den 1,5-liters turboladdade motorn, som nu ger 175 hk; vridmomentet förblir oförändrat på 203 Newtonmeter. Tre av de åtta tillgängliga lackfärgerna är nya i år, liksom bytet från ett konventionellt vakuumbromssystem till ett elektroniskt assisterat system som Chevrolet kallar “E-Boost”. Dessutom erbjuder Chevrolet Sport- och Midnight-utgåvorna för LS-basmodellen.


Även om Equinox-serien inkluderar en budgetvänlig basmodell, LS, och toppmodellen Premier, skulle vi välja mellanklassmodellen RS. I standardutrustningen ingår döda vinkeln, tvåzons automatisk klimatanläggning, uppvärmda framsäten, läderratt, elektrisk baklucka, korstrafikvarning och fjärrstart. Med utrustningsnivåerna Confidence och Convenience är LT likadant utrustad, men vi gillar RS:s mörklagda kaross, vilket motiverar prisskillnaden.
motor, transmission och prestanda
Den turboladdade 1,5-liters fyrcylindriga är underdriven och ofta andfådd. Med sin tröga prestanda kommer den inte att vinna fans och är det enda erbjudandet för Equinox. Motorn ger 175 hästkrafter, och tillsammans med den valfria (och tyngre) fyrhjulsdriften (framhjulsdrift är standard), krävs det en tung fot för att driva Equinox till motorvägshastigheter. Den sexväxlade automatiska växellådan växlar smidigt men är ovillig att växla ner när extra kraft behövs eftersom den är designad för ekonomi.


På vår testbana accelererade vår senaste Equinox-testbil, en fyrhjulsdriven RS-version, till 60 km/h på 8,0 sekunder. Equinox är trevlig och lättkörd. Styrningen är exakt och direkt. Styrningen är exakt och direkt. Hanteringen kan ibland vara tuff, särskilt med de valfria 19-tumshjulen (17-tums är standard), och ojämna vägavsnitt ger en del obehag i interiören. Chevyn kan dra upp till 3500 pund.

Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA uppskattar att den framhjulsdrivna Equinox uppnår 26 mpg stadskörning och 31 mpg på motorvägen. En extra fyrhjulsdrift minskar siffrorna med 2 respektive 1 mpg. Vi testade en tidigare modell av den 1,5-liters, framhjulsdrivna Equinox på vår verkliga testbana med en hastighet av 75 mph, där den uppnådde en förbrukning på 32 mpg.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Interiören i Equinox är snyggt designad och gjord av hållbara material. Både främre och bakre passagerare ska känna sig bekväma i den rymliga interiören, som erbjuder tillräcklig komfort även för längre resor. Interiören är utrustad med massor av mugghållare, men de flesta lyxdetaljerna är antingen tillval på LT-modellerna eller standard på RS- och Premier-modellerna. Vissa konkurrenter erbjuder mer utrymme bakom baksätena, men vi lyckades ändå få plats med åtta av våra handbagage där. Förutom ett rymligt förvaringsfack i mittkonsolen är förvaringsutrymmet i Equinox endast medelmåttigt.


infotainment och uppkoppling
Chevrolets MyLink infotainmentsystem visas på Equinox instrumentbräda via en 7,0-tums pekskärm (8,0-tums pekskärm tillval) som imponerar med sin användarvänlighet och lyhördhet. Apple CarPlay och Android bil ingår också i standardutrustningen som Bluetooth-telefoni och ljudströmning, USB-portar och en aux-ingång. Standard 4G LTE WLAN ombord gör Equinox till en av de bästa anslutna crossovers.

säkerhet och förarassistans
Equinox fick ett femstjärnigt betyg från National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA), men utsågs inte till ett Top Safety Pick av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Den kompakta crossovern har ett brett utbud av standard- och valfria förarassistanssystem. Bland de viktigaste säkerhetsfunktionerna
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
- Adaptiv farthållare tillgänglig
garanti och underhåll
Chevrolets basgaranti är just det: bas – men det är även täckningen av konkurrenterna. De Kia Sportage och hans kusin som Hyundai Tucson , ge en längre garanti. Chevrolet erbjuder också en gratis återförsäljarinspektion under det första ägaråret.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti.
- Drivlinan garanti i fem år eller 60 000 miles
- Gratis underhåll vid första besiktning