Vi visste att stora saker skulle hända när Chevy äntligen gav upp och bytte Corvette från konventionell frontmotordesign till ett mellanmotorformat. Resultatet är den helt nya C8 Corvette Stingray. Och vad många inte visste är att den nya Corvette Z06 – närmare bestämt dess naturligt aspirerade V8-motor med platt axel – har varit rakt under näsan på oss hela tiden, i form av racerbilen Chevy C8.R, som ska presenteras 2020 .

Gamla legender och nya början
Nu när ridån har lyft på Chevy Corvette Z06 2023, kommer purister att uppskatta huvudorsaken till att flytta motorn. “Så gott som varje komponent som kännetecknar Z06 är designad för att stödja eller förbättra dess kapacitet”, säger Tadge Jüchter, chefsingenjör i Corvette. “Racing var anledningen till att Z06 skapades 1963 och den fortsätter att stödja utvecklingen av gatumodeller som gör dem bättre på vägen och på banan.”

Chevrolet utvecklade den första Corvette Z06 1963 för att dominera racerbanan. Men med tiden har Z06 förkroppsligat symbiosen av en banfärdig superbil. “Den nya Corvette Z06 definierar den amerikanska superbilen”, säger General Motors president Mark Reuss. “Den bygger på den distinkta designen och banbrytande dynamiken som introducerades med Corvette i mitten av motorn och förbättrar dem för att erbjuda raffinerad men kompromisslös spårbarhet med prestanda i världsklass.”
Chevy Corvette Z06 2023: Allt om motorn
Chevy Corvette Z06 2023 har en helt ny 5,5-liters naturligt aspirerad LT6 V8 som producerar 670 hk och 460 lb-ft. ger vridmoment. Det finns ingen manuell växellåda, men Chevy har gett den vanliga åtta-växlade dubbelkopplingsväxellådan ett kortare slutförhållande på 5,56:1 för ännu snabbare acceleration.

Detta gör LT6 till den mest kraftfulla V8:an med naturligt aspiration som någonsin tillverkats. Ännu viktigare är att motorn levererar toppeffekt vid stratosfäriska 8 400 rpm (bara 200 varv under 8 400 rpm som bränslepåfyller redline) och maximalt vridmoment vid 6 300 rpm.
Istället för att installera en kompressor på ett ventiltåg av tryckstavstyp, insisterar GM på att en platt vevaxel, vevstakar av titan och insugningsventiler undertrycker den fram- och återgående massan, eller “rysningen”, som finns i överborrade plattplans V8:or. Alla 32 ventiler är dessutom dubbelfjädrade för att förhindra att ventilen flyter vid högre motorvarvtal, medan direktverkande “fingerdrivrutiner” inte kräver någon ventilspelsjustering under motorns livslängd.

Och eftersom den nya LT6-motorn når nästan 9 000 rpm, producerar den ett spännande ljud som liknar det i racerbilen C8.R. Chevrolet har släppt en film som heter Putting the World On Notice för att fira debuten av Corvette Z06, där du kan höra LT6:an skrika till fullo.
✓ Du kan också kontrollera:
Prestanda i kärnan
Chevy Corvette Z06 2023 är i huvudsak Corvette C8.R, och det är bra. Z06 åker på samma chassi och har liknande exteriörproportioner som Corvette C8.R. Den får dock en 3,6 tum bredare kropp med skräddarsydda främre och bakre förkläden för att förbättra kylning och aerodynamik. Den har också en omkonfigurerbar bakvinge med justerbara bakkanter (eller pilspetsar) för att maximera greppet och nedåtkraften.

“Genom att dra fördel av mellanmotorarkitekturen har vi uppnått sex procent mer downforce än en sjunde generationens ZR1 med åtta procent mindre luftmotstånd”, fortsatte Jüchter.

Z06 levereras som standard med smidda 20-tums främre och 21-tums bakre lättmetallfälgar, tillgängliga i fem olika utföranden, var och en insvept i skräddarsydda Michelin Pilot Sport 4S ZP-däck. Om du gillar det ännu tuffare, finns det ett valfritt kolfiberhjulset som minskar ofjädrade massor med upp till 40 pund.
Z06 prestandapaket
Z06 Performance Package inkluderar Michelin Sport Cup 2 ZR P racingdäck (speciellt utvecklade för Corvette Z06), Brembo sexkolvsbromsar fram (15,7″ främre skivor och 15,4″ bakre skivor), en Magnetic Ride Control 4.0 fjädring och en kolfiber aeropaket med en främre splitter i kolfiber, glidplatta, främre hörn och en bakvinge i kolfiber.

Skräddarsytt hantverk för inredning
Tidigare Corvettes var inte precis kända för sina högkvalitativa interiörer, men C8 Corvette förändrade allt det. Borta är de trista plasterna, istället finns det mjuka och premiummaterial som vanligtvis finns i en tysk eller italiensk superbil.
Z06 förmedlar en aura av rå kraft och prestanda med skräddarsytt hantverk, säger Phil Zak, Chevrolet Executive Design Director, “från det breda sortimentet med mejslade ytbehandlingar till premium- och kolfibermaterialen.

Köparen kan välja mellan sju interiörfärger (kan utökas till tusentals färgkombinationer), tre sittplatser, sex selealternativ och två tillgängliga inredningsalternativ i kolfiber. Det tillgängliga interiörpaketet i kol innehåller också en kolfiberratt, kolfiberväxlingspaddlar och kolfiberdetaljer. Z06 finns också i upp till tolv exteriörfärger, sju hjulpaket och sex bromsokfärger för att säkerställa att ingen Corvette Z06-modell är den andra lik.
Chevy Corvette Z06 2023 Priser och tillgänglighet
Prissättningen för Chevy Corvette Z06 2023 är ännu inte fastställd, men vi förväntar oss att notan börjar på 92 000 € för MSRP. Produktionen kommer att börja sommaren 2022 på Bowling Green Assembly Plant i Kentucky. Den nya Corvette Z06 finns i coupé- och cabriolet-konfigurationer (med hardtop) i vänster- och högerstyrda konfigurationer.