Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Cadillac Lyriq 2023, och det är mest på grund av dess utseende. Jisses, gjorde Cadillac allt rätt den här gången, va? Men enligt min åsikt finns det två problem. För det första kommer Lyriqen du ser här inte att börja produceras förrän 2022, och det är ett bekymmer med tanke på att elbilsmarknaden redan utvecklas snabbt.
Dessutom är Lyriq en utställningsbil – eller ett koncept, om man så vill – och det gör Cadillac tydligt i sitt pressmeddelande. Så du bör ha tålamod, eftersom produktionsmodellen kan skilja sig något från den futuristiska designen av konceptet. Vi vet dock att utställningsbilen Lyriq är 95 till 98 procent klar för produktion (håller tummarna). Som sagt, det vi ser här i studien är kanske relativt nära det vi kommer att se när Lyriq lanseras i slutet av 2022 som en 2023-modell.
En sak är dock säker: Lyriq är Cadillacs första helelektriska fordon och inleder en ny era av lyx, teknik och nollutsläpp för General Motors. ”Ledda av Lyriq kommer Cadillac att omdefiniera amerikansk lyx under det kommande decenniet med en ny portfölj av transformativa elfordon”, säger Steve Carlisle, vice vd och president för GM North America. ”Vi kommer att leverera upplevelser som engagerar sinnena, förutser önskningar och gör det möjligt för våra kunder att uppleva extraordinära resor.”
Cadillac Lyriq 2023: vad finns bakom ett namn?
Namnet ”Lyriq” har musikaliska rötter. Efter Mercedes-Benz är Cadillac det näst mest omnämnda bilmärket i sångtexter, därav namnet Lyriq. Men hur är det med stavningen? Cadillac vill särskilja sina elbilar från de gasdrivna modellerna med namn som slutar på ”iq”, så Lyric blev Lyriq. Cadillacs nästa helelektriska modell heter Celestiq för att hänga med i ”iq”-namnet.
Omisskännligt en Cadillac
Du kommer inte att blanda ihop Lyriq med något annat bilmärke, det är säkert. Lyriq har essensen av en modern Caddy med skarpa linjer, rena finish, en elegant sluttande taklinje och en bredare hållning. ”Lyriq representerar nästa iteration av det ikoniska varumärkets styling, möjliggjort av elektrifiering som bara Cadillac kan uttrycka det”, säger Andrew Smith, verkställande direktör, Cadillac Global Design.
Den mest slående egenskapen är Lyriqs svarta kristallgrill (se galleriet nedan för foto). Utan någon förbränningsmotor under huven var Cadillac-designerna fria att införliva ett djärvt galler med skräddarsydda belysningselement. Den har även smala vertikala LED-strålkastare med delade LED-baklyktor. Det hela sätts igång av en dramatisk koreografi av ljus som möter dig när du närmar dig fordonet. Välkommen i framtiden!
✓ Du kan också kontrollera:
Ljudet av tystnad
Interiören är lika modern som exteriören. En 33-tums LED-skärm som kan visa över en miljard färger sträcker ut nästan hela instrumentbrädan. Enligt Cadillac har den den högsta pixeltätheten av alla skärmar i en modern bil. Den har också en dubbelplans augmented reality heads-up-display och Cadillacs Super Cruise-system med fjärrparkering. ”Inifrån och ut är Lyriq en genomtänkt integration av design och teknik, designad för att göra varje åktur till en upplevelse,” fortsatte Smith.
Cadillac Lyriq introducerar också en ny typ av brusreducerande teknik för att maximera tystnaden i interiören. Det nya systemet bygger på nuvarande aktiva brusreduceringsteknik, men Cadillac tar det ett steg längre genom att använda fler mikrofoner och accelerometrar. Detta gör att systemet specifikt kan upptäcka och eliminera oönskat vägljud och däckljudsfrekvenser, vilket resulterar i en mjukare körning.
Lyriq levereras som standard med ett AKG-studioljudsystem med 19 högtalare som ger en modern touch med sina upplysta högtalargaller. ”Med Lyriq ville vi erbjuda en ljudupplevelse som skulle transportera föraren från bilen till en inspelningsstudio”, säger Hussein Khalil, Cadillacs ledande ljuddesigner. ”Med AKG-ljudsystemet kan vi leverera den upplevelsen tillsammans med den kvalitet och tillförlitlighet som lyxkonsumenter har kommit att förvänta sig.”
Cadillac Lyriq plattform
Cadillac Lyriq är baserad på en helt ny, anpassad Ultium EV modulär arkitektur. Lyriq kommer att finnas tillgänglig med antingen bakhjulsdrift (enmotor) eller fyrhjulsdrift (dubbelmotor). Elektriciteten tillförs av ett Ultium-batteri som är placerat på chassits lägsta punkt för att sänka tyngdpunkten samtidigt som hanteringen och stabiliteten förbättras. Cadillac lovar en viktfördelning på nästan 50/50 för Lyriq, så vi förväntar oss att den ska bete sig som en sportsedan även om det är en crossover.
Ultium-batterier är gjorda av nickelkobolt-mangan-aluminium eller platta NCMA-celler. De erbjuder en energikapacitet på upp till 100 kWh och har DC-snabbladdningskapacitet på över 150 kW. Cadillac säger att batterierna innehåller upp till 70 procent mindre kobolt och är mer miljövänliga än nuvarande GM EV-batterier.
väntar på solen
Vi har alla väntat på Cadillac-uppståndelsen sedan slutet av 1980-talet, och den nya Lyric är mogen för plockningen. Den kommer dock inte att börja produceras förrän i slutet av 2022, och mycket kan fortfarande hända innan dess.