De Buick Enclave 2023 går in i det ultrakonkurrenskraftiga mellanstora lyx-SUV-spelet, och det kommer upp inom kort. Trots sin vackra design och premiumförpackning faller Enclave till sämre än konkurrenternas lyxmärken, av vilka många bara kostar några tusen dollar mer.

När man ser Enklaven som ett premiumfordon snarare än ett lyxfordon, finner den sin plats bland ett antal konkurrenter som går i samma veva, inklusive Acura MDX och den Oändlighet QX60 och toppversionerna av Kia Telluride och des Jeep Grand Cherokee L. Alla modeller är utrustade med en smidig 3,6-liters V6-motor, och Buick har vidtagit ytterligare åtgärder för att skapa en tyst hytt som är avkopplande på långa resor.

Den generösa listan över standardutrustning talar också för Enklaven, men vem letar efter stadsjeepar i liknande storlek från bmw , Mercedes Benz eller Volvo Titta dig omkring och du kommer att upptäcka att Enklaven saknar finputsningen som gör dessa europeiska erbjudanden så önskvärda.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Sport Touring-paketet för Enklaven, endast tillgängligt på instegsmodellen Essence, ersätter de polerade 20-tumshjulen med blanksvartmålade hjul för 2023. Den enda andra förändringen för Enklaven är en ny exteriörfärg: Moonstone Grey Metallic.

Lägger du mycket pengar på toppmodellen Avenir får du inte riktigt den lyxiga utrustningen som vi förväntar oss av en premium-SUV. Så vi skulle spara pengarna och gå med Essence på ingångsnivå. Essence är en välutrustad familjebil med massor av funktioner som WiFi, lädersäten och sex USB-portar för att hålla passagerarna nöjda. Vi rekommenderar Sport Touring Package, som ersätter Essences 18-tumshjul med mer attraktiva 20-tumshjul och karossfärgade dörrhandtag för en strömlinjeformad look.
motor, transmission och prestanda
Under huven på varje enklav finns en 310-hästars 3,6-liters V6-motor. Den driver antingen framhjulen eller alla fyra hjulen via en oansenlig nioväxlad automat. På vår testbana accelererade Avenir till 100 km/h på 6,5 sekunder när den var fullastad. Det är inte den snabbaste crossovern, men Enclave är tillräckligt snabb för att inte bli rädd på motorvägen, och motorn får jobbet gjort utan att störa passagerarutrymmet.

En väldämpad fjädring hjälper den treradiga SUV:n att dölja sin bulk, men den är lika atletisk som t.ex. Audi Q7 han känner aldrig. Istället fokuserar Enclave på komfort med en lyxig åktur som glider över pockad asfalt och knappt registrerar hårda stötar. Styrningen ger feedback som är lämplig för en crossover med skarp respons och måttlig ansträngning. De som behöver dragkapacitet kan bogsera Buicken upp till 5000 pund.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Det är orättvist av en stor, treknäppt bil som Enklaven att förvänta sig effektivitet, men konkurrenter gillar Volvo XC90 helt enkelt överskuggade Buick i vårt test. Medan EPA-betygen för dessa transportföretag är nära, slår XC90 lätt sitt EPA-betyg på motorvägen. På den ekonomiska 75 km/h motorvägssträckan som var en del av vårt omfattande testprogram, levererade den fyrhjulsdrivna Enclave Avenir exakt vad den lovade: 25 mpg. Inte dåligt, men inte på de andras nivå. För mer information om enklavens bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.

Interiör, komfort och lastning
Enklavens interiör är lika rymlig som man kan förvänta sig av ett fordon av denna storlek, och Buick har införlivat många komfort- och bekvämlighetsfunktioner. Sammantaget är inredningen snygg och praktisk, men kvaliteten på materialen och uppmärksamhet på detaljer är det som gör att Enklaven inte konkurrerar med sina rivaler i lyxklass. Träklädseln känns billig, solskydden för panoramataket (tillval) fungerar inte elektriskt och endast passagerarsätet på andra raden glider framåt för att tillåta passagerare på tredje raden att klättra in och ut. När lastutrymme är en prioritet, är Enclave det bästa valet i detta segment, och erbjuder den mest kubikfot lagring i alla konfigurationer. I vårt test, med nedfällda säten, svalde den inte mindre än 38 handbagageboxar och bjöd på plats för imponerande fem handbagage bakom den elektriskt justerbara tredje sätesraden.

infotainment och uppkoppling
Det vanliga 8,0-tums IntelliLink infotainmentsystemet med pekskärm är inrymt i instrumentbrädan mellan två asymmetriska luftventiler. Gränssnittet är användarvänligt och vackert designat, med skarp grafik och ett brett utbud av funktioner. Apple CarPlay och Android Auto är standard, och användare kan ansluta sina enheter till Internet via en inbyggd Wi-Fi-hotspot. Navigering med trafik- och väderinformation i realtid finns som tillval, liksom en trådlös laddningsplatta för smartphones. Alla tre stolsraderna har även två USB-portar för laddning av enheter.

säkerhet och förarassistans
Även den grundläggande Preferred-modellen har ett antal förarassistanssystem som standard. Men de som vill ha funktioner som adaptiv farthållare måste välja en högre trimnivå eller köpa ett tillvalspaket. För mer information om Enclaves krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Filbytesvarning som standard med filbytesvarning
- Adaptiv farthållare tillgänglig

garanti och underhåll
Buick erbjuder den längsta drivlinagarantin bland sina huvudkonkurrenter och förskönar affären med ett kostnadsfritt förstaårs servicebesök. Volvo XC90:s drivlinagaranti är inte lika lång som Buicks, men Volvo erbjuder längre gratis underhåll och fler år av korrosionsskydd.
- Fyra års eller 50 000 mil begränsad garanti
- Drivlinans garanti är sex år eller 70 000 miles.
- Underhållet är gratis vid första besöket
Det rekommenderade försäljningspriset för Buick Enclave 2023 är 58 295/60 450 euro.