Säga vad du vill om BMW XM, det första M Hybrid-fordonet i den tyska biltillverkarens långa och framstående historia. Han kan se ut som en frustande flodhäst, med sina stora ögon och gigantiska njurgaller, men han har siffror som kommer att göra skeptiker till troende. Och nu kommer BMW XM Label Red 2024, vars målpost har förändrats avsevärt för att uppmärksamma konkurrenter som Aston Martin DBX och Porsche Cayenne Turbo Hybrid.

Innehåll
BMW XM Label Red 2024: vad är nytt?
Som du kan förvänta dig är BMW XM Label Red den mest kraftfulla M-bilen genom tiderna. Så dessa gigantiska njurgaller, älskar det eller hatar det, använd nu läppstift – en extrovert designkänsla som tar ett tag att uppskatta. De röda accenterna fortsätter på 23-tums lättmetallfälgar och på fönstren, men vi skulle gå direkt till den vanliga svarta klädseln.


Avancerad hybriddrivlina
Under huven på BMW XM Label Red arbetar en nyjusterad 4,4-liters turboladdad V8-motor som producerar 577 hk och 553 lb-ft. Det är cirka 94 mer hästkrafter och 74 lb-ft mer vridmoment än den vanliga XM. Hybriddelen är en permanent exciterad synkron elmotor i den vanliga åttaväxlade M Steptronic-automatlådan. Denna enhet levererar ytterligare 194 hk och 206 lb-ft vridmoment.


Strängt taget är BMW XM Label Red en clown-SUV med 738 hästkrafter och lika mycket vridkraft. Kraften överförs till alla fyra hjulen via xDrive fyrhjulsdrift. Ett litiumjonbatteri på 19,2 kWh ger den elektriska energin, med vilken XM Label Red kan köra upp till 30 miles utan utsläpp. Om batteriet är tomt kan det laddas på cirka tre timmar med hjälp av standardladdaren på 7,4 kWh.
Hur snabb är BMW XM Label Red?
Medan en normal BMW XM accelererar från 0 till 60 km/h på 4,1 sekunder, gör Label Red det på 3,7 sekunder. Topphastigheten för Label Red är 155 km/h, med M Driver’s Package som tillval ökar den till hela 175 km/h. Dessutom når Label Red en hastighet på 87 mph rent elektriskt och understryker farten med ljud av Hans Zimmer.


✓ Du kan också kontrollera:
Dynamiskt stöd
BMW XM Label Red har en imponerande lista med lyxiga och snabba utrustningsdetaljer. Den har en adaptiv M-fjädring med elektroniska dämpare, aktiv rullstabilisering, aktiv rullkomfort, aktiv styrning och hjulslirbegränsning nära ställdonet. Ankarna är sexkolvsok fram och enkla flytande bromsok bak, som arbetar tillsammans med elmotorns energiåtervinning.


Sportig fram, lyxig bak
Interiören i nya BMW XM Label Red är som yin och yang. Den främre delen är sportigare och har M-multifunktionssäten, en head-up-display, en M-specifik kontrollpanel i mitten av instrumentbrädan och en boostlägesväljare på vänster sida av ratten. Den böjda BMW-displayen är utrustad med en 12,3-tums digital instrumentdisplay och en 14,9-tums pekskärm i mitten och styrs av den senaste programvaran BMW iDrive 8.5.


Den andra raden är dock en annan historia. BMW kallar dem för “M Lounge” med Merino-läderklädsel, uppvärmda ryggstöd, röda kontrastsömmar och en innertak med 3D-prisma LED-ljus. Standardutrustning inkluderar fyrazons automatisk klimatkontroll, omgivande belysning och ett Harman Kardon-ljudsystem.
Olika skyddsnät
BMW:s senaste SUV-flaggskepp kommer med alla typiska säkerhetsfunktioner som förvånar även den mest tekniskt kunniga kunden. Den har BMW Driving Assistant och Driving Assistant Professional med funktioner som frontkollisionsvarning, filbytesvarning (med filbyte och styrassistans), aktiv farthållare, aktiv navigering, uppmärksamhetsassistent och mycket mer.

Dessutom kommer XM Label Red som standard med BMW Highway Assistant handsfree-system. Denna funktion möjliggör autonom körning i hastigheter upp till 85 km/h på utvalda motorvägar. Slutligen lämnar XM Label Red fabriken i Spartanburg, North Carolina med parkeringshjälp fram och bak, 3D-surroundkamera och molnbaserad navigering.
BMW XM Label Red 2024 Priser och tillgänglighet
Produktionen av BMW XM Label Red kommer att påbörjas i augusti 2023 och intresserade köpare kan lägga beställningar från slutet av april. Grundpriset är ännu inte offentliggjort, men det rekommenderade detaljpriset är 190 000 euro.
Foton & källa: BMW AG.