Den fjärde generationen av BMW X5 lanserades i juni 2018 och har reviderats för modellåret 2024. Ny i sortimentet är BMW X5 PHEV 2024 med mer kraft och räckvidd.

Utformning
BMW X5 PHEV 2024 har en nydesignad exteriör med mindre förändringar. Fronten har nya, 35 mm smalare strålkastare och nya reliefytor runt kylargrillen. De vertikala luftintagen är nya, smala element som ser mycket bättre ut än de ovanligt formade elementen på den tidigare modellen. Det nedre luftintaget är också nytt och löper både vertikalt och horisontellt, med triangulära öppningar på yttersidorna. Stötfångaren är också ny.

Sidoluftintagen har en ny design med ett dynamiskt böjt element i fronten och tre horisontella lameller i bakkanten. Dessutom har de nya luftintagen texten “Electrified by i”. Baktill bildar nya kombinationsljus med bokstaven L vänd i sidled ett X-format motiv. En annan nyhet i de uppdaterade bakljusen är de animerade blinkersljusen. Nya är också stötfångaren och täckplattan, den senare i färgen Glacier Silver.
Inomhus
Interiören i BMW X5 PHEV 2024 har en ny kupédesign baserad på den nya BMW iDrive 8 med BMW Curved Display. Den nya kupédesignen integrerar sömlöst en 12,3-tums förarinformationsdisplay och en 14,9-tums kontrollpanel med pekskärm bakom en böjd glasyta.
iDrive 8 körs på operativsystemet BMW OS 8, en vidareutveckling av operativsystemet BMW 7. BMW OS 8 introducerar ett nytt designspråk med ljus och attraktiv grafik, futuristiska texturer och former samt ett mer intuitivt användargränssnitt.
BMW OS 8 utökar kapaciteten hos BMW Intelligent Personal Assistant. Användaren kan använda naturligt formulerade röstkommandon för att justera den automatiska klimatanläggningen och öppna och stänga fönstren eller panoramataket. Ny grafik visas på displayerna för att illustrera systemets interaktivitet under drift.

Förutom den välvda BMW-displayen ger de betydligt färre knapparna och de nya centrala luftventilerna, som är extremt smala och nästan osynliga, instrumentpanelen ett snyggt utseende. Nya geometriska ytor ovanför de yttre luftventilerna ger instrumentpanelen en extra förfinad touch. Det finns också ny omgivande belysning på passagerarsidan i 15 färger med en kristallin ytstruktur, även om vi tycker att den ser lite intetsägande ut. Kontrollpanelen i mittkonsolen har nya knappar och ett nytt växelvred.
Den nya Motorway Assist, som finns som tillval till Driving Assistance Package Professional, möjliggör handsfree-körning på vissa motorvägar upp till en hastighet av 85 km/h. Mer information om denna funktion kommer att meddelas strax före marknadsintroduktionen.
Reviderad augusti 2023.
Från augusti 2023 kommer alla drivlinevarianter av nya X5, inklusive nya X5 PHEV, att tillverkas med den nya BMW iDrive baserad på operativsystemet BMW 8.5. Det nya systemet, som också är baserat på Linux, har en ny startskärm som visar alla relevanta funktioner och all relevant information. Den nya platta menystrukturen förenklar och påskyndar aktiveringen av funktioner och inställningar avsevärt.

Med den nya QuickSelect-funktionen kan användaren interagera direkt med BMW Intelligent Personal Assistant, komma åt kontaktlistor och fordonsinställningar, välja underhållningsprogram eller kalla fram andra menyalternativ – allt med bara en knapptryckning. Användaren behöver inte längre navigera genom en mängd olika menyer för att nå önskad funktion.
✓ Du kan också kontrollera:
Tekniska data
BMW X5 PHEV 2024 kommer att erbjudas med den nya xDrive50e istället för xDrive45e i den tidigare modellen. Under motorhuven sitter en kraftigt uppgraderad 3,0-liters sexcylindrig turboladdad motor med 308 hk och 331 lb-ft vridmoment. Den nya synkrona elmotorn, som arbetar tillsammans med denna motor och är integrerad i en 8-växlad automatisk växellåda, utvecklar 194 hk och ett vridmoment på upp till 280 Nm. Med hjälp av den uppströmsväxlade växellådan kan vridmomentet ökas till 331 lb-ft.

Totalt producerar plug-in-hybridsystemet i BMW X5 xDrive50e 2024 483 hk och ett vridmoment på 516 Nm. Jämfört med drivlinan i BMW X5 xDrive45e från 2023 innebär det en ökning med 94 hk och 73 Newtonmeter. Tack vare den ökade effekten och vridmomentet förkortas den nya modellens accelerationstid från noll till 100 km/h med 0,7 sekunder till 4,6 sekunder. Topphastigheten förblir dock oförändrad på 130 km/h.
Batterikapaciteten för plug-in hybridsystemet är 25,7 kWh (netto), nästan 25 procent högre. Detta är den officiella EPA-est-specifikationen. Den elektriska räckvidden för BMW X5 PHEV 2024 är 40 miles, 29 procent högre än den EPA-beräknade elektriska räckvidden för den tidigare modellen (31 miles).

Den maximala laddeffekten på 7,4 kW är dubbelt så hög som hos den tidigare modellen. Detta är resultatet av en ny kombinerad laddare som stöder enfas- och trefasladdning. DC-snabbladdning som med föregångaren är dock inte möjlig.
Aspekter | BMW X5 xDrive50e 2024 BMW X5 xDrive50e Specifikationer |
Längd, bredd, höjd | 194,2 tum/78,9 tum/69,1 tum |
Hjulbas | 117,1 tum |
Bagageutrymme | 31,1 kubikfot/71,2 kubikfot |
Motor | 3,0-liters turboladdad 6-cylindrig bensinmotor i rad |
Motorns effekt | 308 hk vid 5000-6500 varv/min. |
Motorns vridmoment | 331 lb-ft. vid 1750-4700 varv/min. |
Handling | Synkron motor |
Motorns effekt | 194 hk vid 7 000 varv/min. |
Motorns vridmoment | 280 lb-ft. vid 100-5500 rpm (nominellt)/331 lb-ft. (topp) |
Total kapacitet | 483 HK. |
Totalt vridmoment | 516 lb-ft. |
Batteripaket | 25,7 kWh (netto) litiumjon |
Maximal laddningseffekt | 7,4 kW |
Laddningstid | Det är tillkännagivet |
0-60 mph Accelerationstid | 4,6 sekunder |
Högsta hastighet | 130 miles per timme. |
Mål EPA-uppskattat. Elektrisk räckvidd | 40 mil. |
Specifikationer för BMW X5 PHEV 2024 (Källa: BMW Group )
Pris och publiceringsdatum
BMW X5 PHEV 2024 har anlänt till återförsäljarna. Försäljningspriset för den förbättrade BMW X5 PHEV 2024 är 72 500 euro.
Volvogrupp-a.se säger
BMW X5 PHEV 2024 med sin sportigare design, en interiör av mycket högre kvalitet med fler funktioner och en mer praktisk elektrisk räckvidd bör göra den redan eftertraktade SUV:en ännu mer attraktiv! Den är dyrare, men långt över 10 000 euro billigare än sitt helelektriska alternativ, BMW iX 2024.
Foton och källa: BMW AG.