Är BMW X4 M 2023 mer av en SUV eller en sportsedan? Även om dess stil är sportig, med fastback-taklinjen och utsvängda stänkskärmar, ger den höga sittpositionen i slutändan bort den som en SUV – trots allt är den baserad på den mer kantiga och konventionellt utseende X3 SUV. Körprestandan hos X4 M är dock definitivt på nivån med en sportbil. Explosiva prestanda kan förväntas från den fantastiska in-line turboladdade motorn, som producerar upp till 503 hk i konkurrensläge. I testet accelererade han X4 M till 100 km/h på bara 3,2 sekunder.
I linje med sin brutala acceleration är X4 M utrustad med fast fjädring som är avstämd för maximalt kurvgrepp, om än på bekostnad av körkomforten. Bortsett från dess oförsonliga hantering, är resten av X4 M:s funktioner förstklassiga och anstår dess höga pris. När det gäller att transportera människor och gods i liknande hastigheter kan X3 M vara det mer praktiska paketet.
Vad är nytt för 2023?
Efter en grundlig uppfräschning för 2022 års modell bmw lämnade X4 M- och X4 M-tävlingen oförändrade för 2023.
Den mer kraftfulla motorn i Competition-modellen är attraktiv, men den hårda chassiuppsättningen är för svår för dagligt bruk. Istället skulle man spara pengarna och välja den mjukare men kraftfulla standard X4 M.
Intressanta tillägg är också Driver Assistance Pack Plus med adaptiv farthållare och avancerade förarassistansfunktioner, samt Executive Pack med inbyggd WiFi-hotspot, head-up display, uppvärmda fram- och baksäten, uppvärmd ratt, trådlös smartphone-laddningsstation och automatisk parkeringsfunktion.
✓ Du kan också kontrollera:
motor, transmission och prestanda
Båda modellerna har en turboladdad rak sexa, standardfyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. Motorn i X4 M levererar 473 hk, den hos Competition 503 hk. När vi provade tävlingen på vår testbana accelererade den häftigt och på bara 3,2 sekunder till 100 km/h. Den slår X4:s främsta konkurrent, Mercedes-AMG GLC63, som accelererar från 0 till 100 km/h på 3,6 sekunder. X4 M Competition var till och med snabbare än BMW:s berömda M3-sportsedan, delvis tack vare den extra dragkraften som standardfyrhjulsdriften ger. (M3 i fråga var den bakhjulsdrivna versionen, fyrhjulsdrift eftermonterades som tillval 2022.)
X4:ans körbarhet är redan mycket bra i standardversionen och M-avdelningen har trimmat om chassit för ännu fastare köregenskaper och ännu mer imponerande kurvgrepp.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
När det kommer till högpresterande stadsjeepar förväntar vi oss inte mycket när det gäller bränsleeffektivitet, och X4 M är ett fall av att leva upp till förväntningarna – åtminstone enligt regeringens uppskattningar. X4 M:s EPA bränsleekonomi betyg är fruktansvärda på 15 mph i stadskörning, 20 mph på motorväg och 17 mph i blandad trafik. De Porsche Macan GTS når upp till 22 miles per timme på motorvägen och Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 23 miles per timme på motorvägen. Lyckligtvis överträffar X4 M Competition dessa värden i verkligheten. Det överraskade oss på vår bränslebesparande sträcka vid 75 km/h på Autobahn med imponerande 26 mpg, medan Stelvio Quadrifoglio klarade bara 21 mpg och Macan GTS bara 22 mpg. För mer information om X4 Ms bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.
Interiör, komfort och lastning
Den högkvalitativa och sportiga interiören i X4 M är gjord av högkvalitativa material, dess design är inriktad på föraren och rätt sittposition är lätt att hitta. Standardutrustningen inkluderar 14-vägs elektriskt justerbara framsäten, läderklädsel, eldriven baklucka, dubbelzons automatisk klimatanläggning, omgivande belysning i interiören, uppvärmda framsäten och ett panoramasoltak.
Den sluttande taklinjen påverkar inte utrymmet i baksätet så mycket som förväntat, och de flesta passagerare av medelstor storlek kommer att tycka att baksätet är mycket bekvämt. Lastutrymmet är mindre än i X3 M, men vi kunde ändå stuva åtta handbagage bakom baksätet och 18 totalt med baksätena nedfällda.
infotainment och uppkoppling
Alla X4 M-modeller har en 12,3-tums infotainmentpekskärm med den senaste versionen av BMW iDrive. Navigation är standard och alla modeller kommer med Apple CarPlay och Android bil inpassad. En integrerad WiFi-hotspot och en trådlös smartphone-laddningsstation är en del av det valfria Executive-paketet. Istället för de analoga instrumenten har X4 M och X4 M Competition en omkonfigurerbar 12,3-tums digital display som standard. Audiofiler kommer att vara förtjusta över standard, kostnadsfria Harman/Kardon-ljudsystem med 16 högtalare.
säkerhet och förarassistans
BMW erbjuder den aktiva körassistenten som standard, som inkluderar grundläggande förarassistansfunktioner, mer avancerad teknik finns som tillval. För mer information om X4 M krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Standard enhet för spårvakansdetektering
- Adaptiv farthållare tillgänglig
garanti och underhåll
Precis som alla nya BMW:ar kommer X4 M och X4 M Competition med fyra års/50 000 mils garanti och en generös treårig/36 000 mils gratis underhållsplan. Mercedes-AMG erbjuder inte ett sådant underhållsschema, men det gör det Jaguar F Pace SVR överträffar BMW med längre garanti och upp till fem års gratis underhåll.
- 4 års eller 50 000 mil begränsad garanti
- Drivlinans garanti är 4 år eller 50 000 miles.
- Gratis underhåll i 3 år eller 36 000 miles
Det rekommenderade försäljningspriset för BMW X4 M 2023 Competition är 81 595/86 345 euro.