BMW:s nybörjar-SUV, X1, har varit en favorit hos oss ett tag tack vare sin smidiga hantering, entusiasm och praktiska form. 2023-modellen har fått en fullständig omdesign som är en rejäl uppgradering jämfört med förra årets modell, med förbättringar av chassi, drivlina och interiör. Under huven finns en ny turboladdad fyrcylindrig motor som ger 241 hästkrafter, kopplad till standard fyrhjulsdrift och en sjuväxlad automatlåda.

Till skillnad från sin huvudsakliga konkurrent, den Mercedes Benz GLB-klass, X1 förblir en dubbelradig SUV, men dess något större yttermått har blivit högljudd bmw resulterade i mer innerutrymme. På tal om interiören så har denna uppdaterats med en modernare design och de senaste tekniska funktionerna, inklusive märkets iDrive 8 infotainmentsystem.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
BMW har gjort om X1 SUV för 2023. En kraftfullare fyrcylindrig motor ligger bakom ett mer svepande dubbelnjurgaller. De större yttermåtten lovar lite mer innerutrymme för passagerare och last än vad föregående generation erbjöd.

Den här gången finns det bara en trimnivå att välja mellan, som är standard med fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna versionen sDrive28i kommer inte att ingå i den nya generationen. Det är möjligt att en mer kraftfull M-märkt modell kan vara på väg, men för närvarande kommer X1 bara att få ett M Sport trimpaket, som erbjuder exklusiva visuella detaljer och adaptiv M-fjädring. xDrive28i levereras med massor av standardutrustning, men vi rekommenderar det valfria bekvämlighetspaketet, som inkluderar nyckelfritt insteg, ett panoramasoltak, automatiskt avbländande speglar och en trådlös laddningsstation för smartphones.

motor, transmission och prestanda
Liksom den tidigare modellen drivs 2023 X1 av en överladdad 2,0-liters fyrcylindrig motor, men den nya modellen ger 241 hk, 13 hk mer än tidigare. Fyrhjulsdrift är standard den här gången och X1 får även en ny sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. X1 xDrive28i vi testade klarade sprinten till 100 km/h på 5,4 sekunder. Den omdesignade fjädringen förbättrar hanteringen och stabiliteten, vilket gör X1 till ett nöje att köra på slingrande vägar. M Sport-paketet (tillval) – inte att förväxla med M-modellen som kommer senare – erbjuder prestandahöjande funktioner som adaptiv fjädring och paddlar på ratten. M Sport-paketet erbjuder också mer aggressivt förstärkta säten, en unik ratt och några sportiga yttre förändringar.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA uppskattar att 2023 X1 förbrukar 25 mpg i staden och 34 mpg på motorvägen, vilket är något bättre än 2022-modellen i båda områdena som testar på Autobahn, vi kommer att uppdatera den här historien med resultaten. För mer information om X1:s bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.


✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och last
2023-modellen är något längre, längre och bredare än 2022 X1, och erbjuder bara något mer passagerarutrymme eftersom den tidigare modellen redan var rymlig för sin storlek. Interiördesignen är modernare den här gången med växelreglage, flytande mittkonsol, helt digital instrumentbräda och designdetaljer som strukturerade högtalargaller. Alla modeller har tvåzons automatisk klimatkontroll, omgivande innerbelysning och en eldriven baklucka. Ett panoramasoltak är en del av det valfria bekvämlighetspaketet, medan uppvärmda framsäten och en uppvärmd ratt finns som fristående tillval.


infotainment och uppkoppling
BMW har integrerat sitt senaste infotainmentsystem iDrive 8 i sin minsta SUV. Precis som med den större el-SUV:n iX och sedan flaggskeppet i 7-serien, består X1:s digitala instrumentpanel av en enda panel som fungerar som både instrumentdisplay och infotainmentskärm. Navigering är standard, liksom Apple CarPlay och Android bil ; SiriusXM satellitradio erbjuds också på alla modeller. En trådlös smartphone-laddningsstation är en del av det valfria bekvämlighetspaketet, och premiumpaketet lägger till en head-up-display, Harman/Kardon-stereo och 360-graders yttre kamerasystem.


Säkerhets- och förarassistansfunktioner
Alla X1:or kommer som standard med grundläggande förarassistansfunktioner som automatisk nödbroms och parkeringssensorer. Ytterligare teknik är tillgänglig som tillval, inklusive självparkeringshjälp och adaptiv farthållare med filcentrering. För mer information om X1:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar:
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning och dödvinkelövervakning som standard
- Finns som adaptiv farthållare med filhållningsfunktion

Garanti och underhållstäckning
BMW:s begränsade garanti och skydd för drivlinan är par för kursen, men företaget förskönar affären med tre års gratis planerat underhåll. De Lexus NX och den Lincoln Corsair erbjuder samma begränsade garantier, och de erbjuder sex år eller 70 000 miles av drivlina täckning, men båda kommer med kortare perioder av gratis planerat underhåll.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Kostnadsfritt planerat underhåll täcks i tre år eller 36 000 miles.
Det rekommenderade försäljningspriset för BMW X1 2023 xDrive28i är 39.595/50.795 euro.