BMW M5: specifikationer, pris, releasedatum

När BMW tillkännagav ansiktslyftet i mitten av livet (eller ”LCI” på BMW-språk) av M5 i juni 2020, antog vi att det skulle ha markerat början på utvecklingen av nästa generation av M5 supersedan. Speaking to Drive – Playboy Mobility Guide förra året bekräftade Markus Flasch, tidigare VD för BMW M, att nästa generations BMW M5 kommer att finnas tillgänglig som en hybridelbil.


Det kommer att finnas högpresterande hybridfordon när det gäller långdistanskapacitet – till exempel för efterföljarna till M5 eller stora X-bilar.

Markus Flasch, VD, BMW M (Drive – The Playboy Mobility Guide Issue 01) 2021

Kommer 2024 med en V8 hybrid

Enligt en rapport från CAR kommer den framtida BMW M5 att lanseras 2024, ett år efter nästa generations 5-serie (BMW G60). Laddhybriden EV skulle kunna få en V8-bensinmotor, liknande BMW XM.


En rapport föreslår användningen av en enda elmotor tillsammans med en (4,4-liters dubbelturbo) V8-motor i M5:s nästa generations plug-in hybridsystem. Elmotorn, rapporterad av Autocar, kommer att vara en bakmonterad enhet som ger ytterligare 200 hk och mer än 220 lb-ft extra vridmoment. Sammantaget kan du räkna med att nästa generations BMW M5:s effekt kommer att vara cirka 750 hk och vridmoment på nästan 737 lb-ft (1 000 Nm).

Tidiga prototyper lagrar energi i ett 12 kWh (354 V, 34 Ah) batteripaket installerat under baksätesbänken, vilket lämnar bagageutrymmets volym nästan opåverkad. Produktionsversionen kan få ett nytt batteripaket utvecklat av BMW M, som har ultrasnabba urladdningsegenskaper och kan erbjuda bättre e-prestanda. Precis som det nuvarande fordonet kommer den helt nya M5 att ha en 8-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift.


✓ Du kan också kontrollera:

På nya BMW M550i


Förutom M5 kan M550i även anta ett plug-in hybridsystem. Enligt en rapport kan nästa generations M550i få en plug-in-hybriddrivlina bestående av en 3,0-liters inline-sex bensinmotor och en elmotor monterad på växellådan. Även om laddhybridbilar baserade på CLAR-plattformen kan ha en elmotor med upp till 201 hk, skulle effekten på denna motor kunna reduceras till 107 hk. Den kombinerade kraften och vridmomentet för 2022 M550i kan vara 388 hk och 442 Lb.-Ft. (600 Nm).

Design & Inredning

Spionbilder tyder på att BMW M skulle skilja nästa generations M5 från nästa generations BMW 5-serie med kända modifieringar. En unik grill, luftintag och stötfångardesign som erbjuder kylning/aerodynamiska förbättringar, förutom mer aggressiv styling, breddade främre och bakre skenor för bättre hantering och exklusiva hjul står på menyn. Invändigt variantspecifika sportstolar, speciella välkomstanimationer i kombiinstrumentet, röd startknapp, sportratt med rödmålade förarprofilknappar (M1 och M2 ) och sportstolar med tjockare sidostöd för mer sidostöd hör till funktionsförändringarna.


Framtill har den digitalt renderade nästa generations BMW M5 tonade strålkastare, ett blanksvart njurgrill med dubbla horisontella lameller och BMW M-logotypen, en distinkt stötfångare med vertikala sidoluftintag och ett stort nedre insug uppdelat i fyra sektioner. På sidorna, exklusiva tvåfärgade lättmetallfälgar och blanksvarta gälar, spegelkåpor och fönsteromfattningar säkerställer en sportig look. Förändringar på baksidan av produktionsbilen kan innefatta mörkare ljuskluster, fyra avgasspetsar, en omdesignad stötfångare med en svart diffusor och en glanssvart spoiler.

funktioner

Nästa generation M5 bör inkludera de senaste tekniska funktionerna från BMW Group som BMW Curved Display (sömlöst integrerat helt digitalt instrumentkluster och central display), BMW iDrive 8.0, BMW Digital Key Plus med ultrabredbandsteknik (Digital Key 3.0), etc. Minst nivå 2 autonom körning med kontaktlös motorvägskörning och kontaktlös parkeringsfunktion kan också vara tillgänglig i det helt nya fordonet.

BMW erbjuder för närvarande 5-serien i flera laddhybridmodeller. BMW 530e, 530e xDrive och 530e Touring-versionerna har en fyrcylindrig bensinmotor på 135 kW (184 hk) och en elmotor på 80 kW (109 hk). 530e-versionerna levererar ett maximalt vridmoment på 420 Nm och kan köra upp till 67 km (530e) eller 58 km (530e xDrive) i rent elektriskt läge. Vi förväntar oss att M5 PHEV kommer att erbjuda ett liknande EV-sortiment.

Nästa generation BMW M5 specifikation värde
drivlina V8 motor + elmotor
Maximal kraft 750 hk
Maximalt vridmoment 1 000 Nm
Utgivningsdatum mitten av 2024
Pris (GB) £105 000+

Förväntade specifikationer, pris och släppdatum för nästa generations BMW M5.

Helelektriska BMW M-modeller från cirka 2025

Släppningen av en helelektrisk BMW i5M-modell kanske inte är möjlig just nu, eftersom det skulle kräva betydligt mer avancerad batteriteknik, vilket BMW skulle få tillgång till 2025 med klusterarkitekturen Die Neue Klasse. Batterierna skulle behöva bli lättare för att BMW ska erbjuda liknande dynamisk prestanda. Tills dess arbetar BMW M med PHEVs och förfinade varianter av befintliga EVs som denna iX M60 och i4 M50.

Vi kommer att se den första batterielektriska M-bilprestandamodellen (med hänvisning till i4 M50) klar senare i år. Vi kommer att se kraftfulla hybridvarianter ganska snart, och vi kommer att se kraftfulla batteridrivna elfordon om ett par år.

Markus Flasch, tidigare VD för BMW M Division, under en YouTube-chatt med BMW Australia i april



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)