I augusti det sjuttonde året ägde den officiella presentationen av den nya generationen av BMW M5 ”laddad” sedan med en F90-kaross rum. Den nya modellen har ett antal optiska och tekniska skillnader mot den vanliga M5.
Bilen presenterades live på Frankfurt Motor Show den 17 september. I Tyskland togs beställningar på bilen direkt efter mässan.
exteriör
Den ”superladdade” BMW M5 2022 är lätt att skilja från den vanliga 5-serien G30 sedan. Framtill har den nya bilen en mer aggressiv stötfångare med massiva luftintag och ett något modifierat kylargrill med två vertikala lameller. Huven fick en traditionell puckel, och framskärmarna fick luftintag.
Bagageluckan på nya BMW M5 F90 är utrustad med en spoiler, medan tyskarna även bytte ut den bakre stötfångaren och diffusorn. Dessutom har den ”superladdade” sedanen ett annat avgassystem med fyra runda rör. Vi påminner om att den vanliga ”Fem” har två kottar som är trapetsformade.
Andra egenskaper hos nya BMW M5 2022 är olika backspegelhus och ett svart kolfibertak. För att göra modellen lättare använde bayern också mycket aluminium. Motorhuven, framskärmarna, dörrarna och bagageluckan är gjorda av den ”vingade metallen”.
Fyrdörrarna kommer med 19-tumshjul med 275/40 och 285/40 däck på fram- och bakaxeln. Men hjul med en diameter på 20 tum finns tillgängliga mot en extra kostnad. Och nya E-M5 finns även i första upplagan, som är begränsad till 400 enheter. Denna version är den enda som har en matt finish med svarta glansiga element.
bil interiör
Jämfört med exteriören skiljer sig interiören i nya BMW M5 (F90) endast något från den normala 5-serie Sedan. Sätena är klädda i äkta Merino-läder och levereras som standard med något begränsad effektjustering, vilket kan få kunderna att beställa sportstolar med integrerade nackstöd och helelektrisk drivning.
Interiören har den karakteristiska M treekrade ratten, som också är klädd i läder. Det finns över ett dussin olika knappar på ratten, varav två är märkta M1 och M2 i klarrött och används för att lagra förinställda körlägen.
Den nya generationen BMW M5 F90 2022 har en digital instrumentbräda med olika visningslägen och en stor, surfplatta-formad display för multimediasystemet.
Den sistnämnda är placerad högst upp på mittkonsolen, under vilken finns luftventiler och klimatkontroller. En projektionsduk finns också på utrustningslistan. Andra funktioner i nya M5 F90 inkluderar en omdesignad växelreglage med ”M”-logotypen på.
Egenskaper
Dimensionerna på BMW M5 Sedan med F90-kaross är 4 965 mm, 1 903 mm och 1 473 mm i längd, bredd och höjd. Hjulbasen på modellen har vuxit till 2 982 mm (+ 18). Tjänstevikten på BMW är 1 855 kg, vilket är 15 kg lättare än föregångarens.
Den nya M5 sedan får ett reviderat chassi. En dubbel triangelkonstruktion används framtill och en multilänkskonstruktion bak. Adaptiva dämpare finns redan på plats och markfrigången har ökats till 132 mm (+15).
Bilen har gjutjärnsbromsar med sexkolvsok fram och flytande enkolvsok bak. Fordonet finns tillgängligt med lättare (-23 kg) kolkeramiska bromsar med guldfärgade bromsok till en betydande extra kostnad.
2022 BMW M5 drivs av en uppgraderad 4,4-liters dubbelturbo V8 med effekt förstärkt från 560 hk till 600 hk. Det maximala vridmomentet är 750 Nm och är tillgängligt från 1 800 till 5 600 rpm. Motorn fungerar tillsammans med en 8-bands ZF-automat, medan M5 F10 är robotdriven (det fanns versioner med manuell växellåda på den amerikanska marknaden).
Nya M5 F90 tar 3,4 sekunder att komma till hundratalet, vilket är 0,9 sekunder snabbare än föregående generation och gör den till den snabbaste sedanen i det bayerska märkets historia. Ytterligare acceleration försvagas inte, och att ta ribban till 200 km/h tar bilen 11,1 sekunder (- 1,9).
✓ Du kan också kontrollera:
Toppfarten är traditionellt elektroniskt begränsad till 250 km/h, men med tillvalet M Driver’s Package lossar bavarierna ”kragen” så att bilen kan accelereras till 305 km/h.
BMW M5 (F90) är också den första bilen med fyrhjulsdrift. Sedanen har bakhjulsdrift som standard medan framaxeln aktiveras vid behov via en elektroniskt styrd lamellkoppling.
Fyrhjulsdriften, kallad M xDrive, har tre driftlägen, varav det så kallade driftläget är särskilt anmärkningsvärt. Den senare aktiveras endast när stabilitetskontrollen är helt avaktiverad.
Pris
Hur höga är kostnaderna? Enligt den officiella återförsäljarwebbplatsen är priset på BMW M5 2022 i den nya karossen 163 850 euro.