BMW M4 CSL (2023) är bara den tredje i företagets historia som bär beteckningen Coupe Sport Lightweight. I just det här fallet står det enligt BMW för Competition, Sport, Lightweight, men oavsett vad man kallar det så är M4 CSL hur seriös som helst.
Detta kanske inte är uppenbart vid första anblicken, och låt dig inte luras av bristen på aerobihang eller en gäll bakvinge: nya M4 CSL är en lättare, tuffare och snabbare M4 Competition RWD, en bil som du kan köra med din bil 503 hk 3,0-liters dubbelturboladdad radmotor skulle inte beskrivas som långsam eller sämre.
Scenen
Det är inte varje dag som BMW introducerar en CSL-bil. Men om så är fallet, går varumärket allt i sin strävan efter racingdominans. Det första BMW-fordonet att bära CSL-märket var 3.0 CSL, ett homologeringsfordon som introducerades 1972 och som vann många europeiska racingmästerskap mellan 1973 och 1979.
BMW producerade färre än 1 300 exemplar och det skulle kosta dig mer än 200 000 euro att ha en sådan bil i ditt garage.
Den andra CSL kom ut 2003 och det är möjligen den bästa löpande och sällsynta E46 3-serien någonsin.
Vi pratar om den mystiska M3 CSL och dess välsmakande 3,0-liters inline-sexa som utvecklar 360 hk och 273 lb-ft. Om du hittar en, bör du köpa den så snart som möjligt. BMW producerade bara 1 358 exemplar av M3 CSL.
BMW M4 CSL 2023: Mer kraft och hastighet
År 2022 råkar vara 50-årsjubileet för BMW:s högpresterande M-division. Etablerat 1972 för att underlätta BMW:s deltagande i professionell motorsport, M-märket har racing i generna, och M4 CSL 2023 är en värdig fackelbärare.
Under huven finns en omkondivrad och ominställd 3,0-liters dubbelturboladdad inline-sexa med en smidd vevaxel, en uppdaterad indirekt intercooler och ett nytt cylinderhuvud med en 3D-printad kärna.
Förändringarna gjorde det möjligt för BMW att öka laddtrycket från aktien 24,7 psi till en spännande 30,5 psi, vilket släppte lös 40 hästar mer än stocken M4 Competition.
Med 550 hk och 479 lb-ft vridmoment. den nya M4 CSL är den mest kraftfulla väglagliga M4:an som lämnar Dingolfings fabriksportar. Utrustad med bakhjulsdrift och en standard åttastegad automat (manuell ej tillgänglig), sprintar M4 CSL från 0 till 100 km/h på 3,6 sekunder, något snabbare än en M4 Competition RWD men förståeligt nog långsammare (med 0,2 sekunder) än en M4 Competition xDrive. Toppfarten är 191 mph.
Innovativ lättviktskonstruktion
En del av BMW M4 2023 CSL:s benägenhet för hastighet beror på dess lättare konstruktion. BMW påstår sig raka upp till 240 pund i vikt över en standard M4 Competition RWD genom omfattande användning av kolfiberförstärkt plast (CFRP).
Du hittar CFRP i taket, bagageluckan, främre splitter, bakre diffusor, spegelkåpor och huven som ser vacker ut med sina två gjutna kanaler.
M4 CSL har inga baksäten, vilket gör bilen lite lättare (46 lbs.). Men det är de små detaljerna som räknas. BMW:s M-division var så besatta av viktminskningsprogrammet att de lyckades raka ytterligare åtta pund genom att göra om det främre njurgallret, bakljusen, klimatkontrollen och golvmattorna.
Ytterligare nio pund sparades genom att använda titan i avgassystemet. Dina ansträngningar har gett resultat. M4 CSL väger 3 640 pund, vilket översätts till ett utmärkt kraft-till-vikt-förhållande på 6,7 pund per hästkraft.
racing atmosfär
BMW M4 CSL är 0,3 centimeter lägre än en M4 Competition. Den har skräddarsydda komponenter som unika krängningshämmare, fjädring, modellspecifika hjuldämparinställningar och individuella inställningar för den adaptiva M-fjädringen och den elektromekaniska M Servotronic-styrningen.
M4 CSL har “BMW Laserlight”-strålkastare, exklusiva M kolfibersäten, ljudisolering, kol-keramiska bromsar och smidda lättmetallfälgar (19 tum fram, 20 tum bak). Michelin Pilot Sport Cup 2 R-däck utvecklades exklusivt för M4 CSL, men mindre aggressiva prestandadäck finns också tillgängliga utan extra kostnad.
Inuti har M4 CSL en mittkonsol i kolfiber, Alcantara-ratt med röd klockan 12-markör, kolfiberväxlingspaddlar och kolfibertrim.
BMW M4 CSL 2023 Nürburgring meritlista
BMW M4 CSL 2023 körd av utvecklingsingenjören Jörg Weidinger klarade ett varv på Nordschleife på 7 minuter och 20,20 sekunder (7:20,2).
Även om det inte räcker för att slå de snabbaste produktionsbilarna på Nürburgring, är den senaste M4 CSL officiellt den mest producerade BMW:n som kan navigera runt det gröna helvetet.
2023 BMW M4 CSL: Prissättning och tillgänglighet
2023 BMW M4 CSL är en begränsad upplaga modell som endast kommer att säljas i 1 000 exemplar över hela världen. Grundpriset är 140 895 euro, inklusive 995 euro för överföringskostnader.
Du kan beställa M4 CSL i Frozen Brooklyn Grey Metallic, Alpine White eller Black Sapphire Metallic med röda accenter.