BMW iX1 2022: specifikationer, pris, releasedatum

de BMW iX1 2022 (kodnamnet U11) säljs som en tredje generationens derivat av BMW Blog, enligt BMW Blog BMW X1 komma ut på marknaden, som kommer att fira sin världspremiär i juni 2022. Testning av ICE-varianten med tillverkningskroppsdelar och den helelektriska BMW iX1 hade påbörjats i Tyskland och andra delar av Europa 2020, vilket ger en glimt av vad som väntar.


På grund av förhållandet mellan Mk3 BMW X3 och den BMW iX3 vi misstänker en nästan identisk design för BMW X1 electric, med de mest märkbara förändringarna inklusive element som stängda galler, exklusiva hjul i en snyggare, mer aerodynamisk design och blå accenter på stötfångare, trösklar, galler och mer aerodynamiska hjul med lågt rullmotstånd däck.

Formspråket ska vara en vidareutveckling av den nuvarande modellen med ett sportigare utseende och skarpare veck. Den mest slående element förväntas dock vara njurgallret, som kommer att växa och blekna för den elektriska versionen. På baksidan skulle lyktorna följa L-formen och det blir en stor spoiler med bromsljus. Bakrutan kommer att vara liten och vi förväntar oss inga större förbättringar i bakåtsikten med tanke på spionbilder som visar ett mer krattat tak.

Testprototyper av BMW iX1 sågs runt om i Europa runt nyår som tappade sitt kamouflage och avslöjade nya detaljer. I den här videon av CarSpyMedia, turnerar iX1 på gatorna i München nära BMW:s huvudkontor. Intressant nog testade BMW den här modellen med standardstrålkastare. Det finns inslaget av dubbla C-formade LED-varselljus som vanligtvis ses på BMW-fordon. Baksidan har en elegant, omslutande LED-baklykta med en integrerad takspoiler.


Inre

Spionfotografer har fångat interiören i 2022 års BMW X1, vilket hjälper oss att få en uppfattning om vad vi kan förvänta oss av dess helelektriska variant. BMW Curved Display, som är BMW iX debuterade, kommer att finnas i BMW X1 2022 och därmed kanske i BMW iX1. En enda bred panel på instrumentbrädan, vinklad mot föraren, sammanfogar förarinformationsdisplayen (instrumentgruppen) med kontrolldisplayen (pekskärm). Istället för de traditionella två luftkonditioneringsventilerna i mittkonsolen kommer det troligen att finnas en enda bred luftkonditioneringsventil.

Pekskärmen och instrumentklustret, som båda troligen kommer att mäta 12,3 tum diagonalt, bör vara en del av den nya generationen av BMW iDrive, som körs på BMW Operating System 8. Räkna med färre knappar och omkopplare, med de flesta funktioner tillgängliga via pekskärm och röstkommandon.


Navigeringsupplevelsen ska vara helt ny tack vare BMW Maps. Det molnbaserade systemet erbjuder snabb ruttberäkning och, tillsammans med alternativet Connected Parking, mer informativ hjälp med att hitta en ledig parkeringsplats nära destinationen. Det finns också förslag på sträckan där chanserna att hitta en parkeringsplats nära resmålet är större. Connected Charging är utformad för att hjälpa förare att hitta laddstationer.

Interiören bör innehålla användningen av mer miljövänliga material, en speciell färgkombination för klädsel och klädsel, och några distinkta EV-specifika egenskaper i elektroniken.


✓ Du kan också kontrollera:

BMW iX1 varianter och specifikationer

BMW iX3 har ett batteripaket på 74 kWh (nettokapacitet) som standard, vilket möjliggör en räckvidd på upp till 460 km i WLTP (eller upp till 520 km i NEDC-testcykeln). BMW iX1, begränsad av sina mindre dimensioner och potentiellt lägre försäljningspris, kommer att erbjuda ett alternativ med ett lägre batteripaket.


Enligt BMW-bloggen kan vi se fram emot två batteripaket: 38 kWh och 74 kWh i 400V-drivlinan. Batteripaketet på 38 kWh skulle kunna erbjuda en räckvidd (WLTP) på 200 km (125 miles) och riktar sig till köpare som bara behöver en bil för korta resor som kontoret, skolan och mataffären. Denna variant skulle sänka inträdesbarriären avsevärt. Det senare skulle erbjuda en räckvidd (WLTP) på upp till 400 km (250 miles) och skulle vara inriktat på familjer som tar resor eller bilresor och platser där laddinfrastruktur inte är förtroendeingivande.

Dessutom liknar den BMW i4 serie, enkel- och dubbelmotorvarianter erbjuds. Variantutbudet kommer enligt BMWBlog att omfatta en iX1 eDrive20 med under 200 hk och en iX1 eDrive30 med runt 250 hk. Den förra skulle vara en enmotorig FWD-variant och den senare en tvåmotorig AWD-variant.

Om drivlinan på iX1 bara är en modifierad variant av iX3, förvänta dig en DC-laddningseffekt på 150 kW, tillräckligt för att uppnå 100 km räckvidd (WLTP) på 10 minuters laddning. Intressant nog talar rapporter från Kina om ett batteri på 70,27 kWh för BMW i3 sedan, vilket är en annan enhet som BMW skulle överväga för iX1.

funktioner

digital nyckel

En tillvalsfunktion som troligen är tillgänglig med BMW iX1 kommer att vara en digital nyckel. BMW Digital Key-funktionen låter användare låsa upp sina bilar med telefonens inbyggda Near Field Communication (NFC). Allt användaren behöver göra är att hålla smarttelefonen mot dörrhandtaget för att låsa upp bilen och sedan placera den i den trådlösa laddningsvaggan för att starta. För närvarande stöds funktionen på iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max och nyare telefoner som kör iOS 13.6 och senare, och Apple Watch Series 5 och senare med WatchOS 6.2.8 eller senare. Den digitala nyckeln kan också delas med upp till 5 användare, med möjlighet att ställa in begränsningar för olika fordonsfunktioner som toppfart, motoreffekt och till och med ljudsystemets volym.

Ny röststyrning

Med lanseringen av nya X3 och iX3 förra året har BMW:s röststyrning förbättrats för att vara mer interaktiv och utföra nya kommandon. Den intelligenta personliga assistenten kan nu känna igen var kommandot kommer ifrån och luta sig mot antingen föraren eller passageraren genom en grafisk display på skärmen. Till exempel, om en begäran görs om att sänka kabintemperaturen, kan den personliga assistenten endast sänka temperaturen på den sida som begäran gjordes från.

BMW News app

BMW News-appen har också förnyats för att visa ett mer personligt flöde om den större SUV:n. Andra stora nyhetsleverantörer har integrerats i systemet och ljudkvaliteten när nyheterna läses upp i högtalarna har förbättrats. Räkna med att iX1 drar nytta av den förbättrade programvaran.

produktions- och släppdatum

BMW-koncernens långsiktiga mål är att uppnå en kumulativ försäljning av elbilar på cirka tio miljoner år 2030, och nyckellanseringar som BMW iX1, BMW i7 och BMW i5 kommer att styra den mot det målet. Under företagets resultatkonferenssamtal för andra kvartalet 2021 sa Oliver Zipse, verkställande direktör, att företaget planerar att erbjuda ett elbilsalternativ i nästan alla segment där det är närvarande 2023. Zipse fortsatte med att prata om lanseringsschemat för iX1.

Från och med nu kommer nya modeller att följa i snabb följd: under de kommande två åren kommer vi att lansera helelektriska versioner av BMW 7-serie, X1 och 5-serie.

Oliver Zipse, VD för BMW Group ( Q2 2021 resultatkonferens) i augusti 2021

I ett pressmeddelande daterat den 7 december 2021 bekräftade BMW Group att de kommer att lansera X1 EV 2022.

Under nästa år kommer BMW Group att utöka sitt elektrifierade produktsortiment till att omfatta helelektriska versioner av BMW 7-serien och BMW X1.

Den 7 december 2021 tillkännager BMW Group leveransen av sitt miljonte elfordon

Enligt Bimmerpost-användaren ynguldyn kommer BMW (Anläggning Regensburg i Tyskland) att starta produktionen av nya BMW X1 i juli 2022. Den elektriska versionen kan komma i produktion senare i år. I november 2020 meddelade BMW att dess fabriker i Regensburg och Leipzig kommer att konverteras till produktion av batterimoduler och högspänningsbatterier från och med i år.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)