BMW har presenterat en ny elektrisk crossover med drivning på båda axlarna. BMW iX 2022 . Modellen som kom fram från Vision iNext -konceptet positionerar sig som varumärkets tekniska flaggskepp. Den kombinerar det senaste bayerska kunnandet inom områdena elektrifiering, autonom körning och kommunikation. Återvunnet material används i stor utsträckning för inredning och användningen av sällsynta jordartsmetaller elimineras praktiskt taget i tekniken.
Nykomlingen BMW har fortfarande status som en förproduktionsbil, som kommer att vidareutvecklas på vägen till transportbandet, eftersom fullvärdig bilproduktion inte kommer att påbörjas förrän under andra halvåret 2021. Monteringen av elbilar kommer att ske i fabriken i Dingolfing. Försäljningen i Europa börjar runt slutet av 2021. BMW: s ryska kontor har redan meddelat att modellen definitivt kommer att komma in på vår marknad, men inga specifika datum har angetts.

Arkitektur och kroppsdesign
“Ix” är baserad på en ny plattform som specialutvecklats för elfordon. Crossover kombinerar funktionaliteten hos BMW X5 med de dynamiska linjerna i BMW X6. Tillverkaren angav inte måtten, men fann att längden och bredden på den nya BMW iX är jämförbar med “X-5th”. Axelavståndet är exakt 3000 mm.
Externt upprepar nyheten i stort den ursprungliga iNext -showbilen och ser därför något futuristisk ut. Kroppsdelarna kännetecknas av en tydlig struktur av linjer och ytor. Utformningen av nässektionen lämnar ingen tvekan om att detta är BMW framför oss – kylargrillen med inåtväxande vertikala näsborrar tillhör det bayerska märket. Strålkastarna består i sin tur av smala block med dubbla linjer av körljusen längs överkanten. Optik är antingen konventionella lysdioder eller en matris med lasermoduler.


Det tredimensionella frontgallret är inte bara dekorativt, utan också funktionellt. Det görs trubbigt eftersom den elektriska drivenheten inte kräver stark kylning med motströmmar. Å andra sidan byggs kameror och radar här för att säkerställa att autopiloten fungerar. Andra särdrag på utsidan av BMW iX 2022 är blå skär (symbol för en elbil), ramlösa sidofönster, infällda dörrhandtag, rektangulära konturer på skärmarna (själva hjulhusen är runda) och ett svart “bälte” på kroppens nedre omkrets.


salong
Interiören i crossovern är full av extraordinära lösningar. Till exempel finns det ingen central tunnel och en separat tvåstegs armstödslåda är placerad mellan framsätena. Överst finns en plattform med huvudkontrollerna för inbyggd funktionalitet – motorstartknappen, växelväljaren och iDrive -kontrollen. På konsolens nedre rad finns kopphållare, ett fack för trådlös laddning av smartphones och USB -portar.


Frontpanelen är minimalistisk och innehåller inga fysiska omkopplare. Infotainment-funktioner utförs av en böjd skärm i ett stycke som kombinerar skärmarna i det digitala instrumentklustret (12,3 “) och huvudmediecentret (14,9”). Data visas i ett optimerat format så att föraren bara får den information som han för närvarande behöver.


Även i kupén på nya BMW iX uppmärksammas den sexkantiga ratten, ett stort panoramatak med elektrokromt glas och framsäten med integrerade nackstöd. Dekorationen är också intressant – dörrkorten och sätena är dekorerade med ett diagonalt mönster med asymmetriska sömmar. Flera tvåfärgade kombinationer finns tillgängliga baserade på Sensatec-tyg och läder. Stolarna är utrustade med värme, ventilation och massagefunktioner. Speciellt anmärkningsvärda ljudfiler kan behöva införliva ytterligare högtalare i sätesramen.

Tekniska data BMW iX 2022
Nya BMW crossover har tilldelats en femte generationens eDrive -kraftverk. Den innehåller två motorer (en per axel) med en total effekt på mer än 503 hk. En sådan rekyl räcker för att bilen ska accelerera från stillastående till 100 km / h inom fem sekunder.

IX: s dragbatteri sitter under golvet. Med den angivna kapaciteten på 100 kWh kan du köra upp till 600 km utan laddning i WLTP -cykeln. Den snabbaste batterikraften fylls på med en höghastighets 200 kW-terminal. När den är inkopplad återställs kapaciteten från 10% till 80% på bara 40 minuter. Samtidigt ökar körsträckan med 120 km under de första 10 minuterna. 11 kW Wallbox Wallbox laddar batteriet på cirka 11 timmar. Detaljerade tekniska data för BMW iX kommer att dyka upp närmare lanseringen av modellen.