Det är sedan länge känt att BMW även kommer att lansera nästa 7-serie som en rent elektrisk version. Nu finns den första officiella informationen om i7. Detta bör Mercedes mot konkurrenterna EQS , den elektriska Audi A8 -Efterträdare: (Studera Grandsphere, Lucid) Air, Nio ET7 eller Tesla Modell S rada upp Men till skillnad från sina konkurrenter förlitar sig BMW inte på en rent elektrisk plattform. Det München-baserade företaget har en i sitt sortiment med nya iX, men i7 delar grunden med förbränningsmodellerna. Han tar den nya i4 med som modell, vilket är den elektriska versionen av 4-serien Gran Coupé. Detsamma gäller för iX3 .

Innehåll
fördelar och nackdelar
Denna strategi, där elbilar och förbränningsmotorer kommer från samma löpande band, har fördelen att BMW kan reagera så snabbt på nuvarande efterfrågan. Om många e-bilar beställs ökar deras produktion, efterfrågan på bensin- och dieselfordon ökar och fler av dessa rullar av löpande band. Men köpare måste också acceptera nackdelar. För elbilar, som bygger på en plattform speciellt framtagen för dem, sparar mer utrymme och är i de flesta fall dessutom mer effektiva. Men invånarna i München är glada över att kunna göra denna kompromiss. Speciellt eftersom kostnader kan sparas tack vare de många identiska delarna och utvecklingen av din e-plattform skulle sluka ytterligare miljarder.

uthållighetstest
Men tillbaka till i7. Som en del av sin serieutvecklingsprocess genomgår den för närvarande kördynamiktester på BMWs vintertestcenter i Arjeplog, Sverige. Där, bara några kilometer från polcirkeln, är det redan mitt i vintern. För ingenjörerna erbjuder de isiga ytorna och snötäckta vägarna idealiska förhållanden för att perfekt koordinera körning och chassi. BMW vill erbjuda en bra blandning av smidighet och komfort med nya 7-serien (inklusive i7). Det är därför som styrning, chassi, bromsar och kördynamik och körstabilitetssystem måste anpassas till de olika motorerna (bensin, laddhybrid, diesel, el) och drivningar (bak, fyrhjulsdrift), vilket av kursen har också stor inverkan på tomvikten. Detta är särskilt utmanande i Lapplands vinterlandskap.

Beprövade komponenter
Med i7 finns förstås det speciella med dess drivning. Som vi alla vet är kalla temperaturer inte de bästa förutsättningarna för elbilar. Men BMW ska inte oroa sig så mycket för det. i7 använder plattformen för förbränningsmotorn, men fortsätter att förlita sig på den elektriska drivningen, högspänningsbatteriet, kraftelektroniken och laddningstekniken i iX . Eftersom den elektriska suven redan finns på marknaden borde det inte finnas några (negativa) överraskningar när man testar i7. På grund av de olika kroppsformerna måste komponenterna dock kontrolleras igen för tillförlitlighet.

✓ Du kan också kontrollera:
Prestanda för BMW i7 2022
BMW har ännu inte lämnat någon information om prestandadata. iX finns för närvarande i två prestandanivåer – som xDrive40 (240 kW / 326 PS) och xDrive50 (385 kW / 523 PS) – och med två batteristorlekar (76,6 kWh och 111,5 kWh). Eftersom el-SUV:n har en elmotor installerad på varje axel, erbjuder den även fyrhjulsdrift (e-xDrive). En M-version med över 600 hk har redan annonserats. i7 sägs ha liknande prestandavärden och kan ha en standardräckvidd (WLTP) på upp till 700 km.

BMW i7 2022 design
Eftersom i7-prototyperna fortfarande är kraftigt kamouflerade kan man inte säga så mycket om optiken. BMW håller fast vid den klassiska sedandesignen med en notchback. Fronten ska baseras på den nya kraftsuven XM. Baktill kommer det troligen att finnas smala LED-lampor i märkestypisk L-form. Med i7 kunde dessa nå långt in i bagageluckan. Nya 7er/i7 måste därför möta alla BMW-lyxkunders smak. Så är inte fallet med Mercedes och Audi. Även här har S-klass och A8 en klassisk form. Å andra sidan har deras lyxiga elektriska glidflygplan EQS och den kommande Grandsphere sina egna, särskilt aerodynamiska former.
Den nya 7-serien och i7 kommer att presenteras 2022, men marknadslanseringen kunde inte ske förrän 2023.