Den nya mellanstora sedan BMW 5-serie av sjunde generationen i nya G11-karossen presenterades i mitten av hösten den 26:e. Ur teknisk synvinkel skiljer sig bilen tydligast från sin föregångare.
Den nya BMW 5 2022 förlitar sig på den modulära plattformen CLAR, som redan debuterade på flaggskeppet G11 / G12. Dessutom har ingenjörer gjort betydande ansträngningar för att minska fordonets vikt med cirka 100 kg.

exteriör
När det gäller exteriören på nya BMW 5-serie 2017-2018 är förändringarna mindre betydande. Designerna av märket valde den evolutionära vägen, vilket är mycket vanligt i dagens bilindustri. Och det betyder också att märkets särdrag bevaras.
Framsidan av BMW 5-serie (2022) kännetecknas fortfarande av det karakteristiska dubbla kylargrillen och de aggressiva strålkastarna med två “pupiller”, vars konturer fungerar som LED-strålkastare.

Huven har en minimal avlastning på sidorna och en stor slits i mitten av nedre delen med ytterligare ett kylargrill och stora luftintag på kanterna och spjäll för dimljus i övre delen.
Om du tittar på 2022 års BMW 5-serie från sidan, kommer du att inse att det är en premiumbil – överdimensionerade hjul med dyra fälgar och lågprofildäck, ventilationsöppningar i framskärmarna, krom sidofönster, hajfensantenner och ett sluttande tak.
Den bakre delen av sedanen känns omedelbart igen från BMW-serien tack vare den slående strålkastardesignen. En något avsmalnande bakdel, en liten bagagerumsöppning och ett par avgasrör (trapetsformade på bensinversionerna, runda på dieselversionerna) ger bilen en sportig karaktär.
bil interiör
Nya BMW 5 G30 har en modern teknisk interiör med många trimnivåer med olika material – läder, metall, trä, Alcantara och kolfiber. Den matchar dock inte riktigt elegansen och lättheten hos den sista E-Klass W213, utan, som ordspråket säger, “i smak och färg”.
Föraren får en ergonomiskt utformad multifunktionsratt i läder i 3-ekrad design med bekväma greppytor. Bakom denna finns den traditionella instrumentbrädan med två stora hastighetsmätare och hastighetsmätarskivor, en informationsdisplay i mitten och små hjälprattar i nedre kanter. Det är interaktivt, dvs layouten ändras beroende på valt läge.

På höger sida av kupén i nya BMW 5-serie 2022 finns en fristående surfplatta-formad infotainmentskärm som kan manövreras med gester, beröring och iDrive-kontrollen.
Under finns två luftkanaldeflektorer med ett par funktionsknappar mellan sig. Därefter följer klimatanläggningen med beröringskänsliga knappar. I nästa funktionsområde finns den redan nämnda iDrive-kontrollen till höger, växelspaken och körkraftskontrollen till vänster.
Framsätena i Five är extremt bekväma – de kan rymma nästan alla kroppsstorlekar. Baksätet är inte särskilt bekvämt, men det finns mer plats för passagerarna. Den centrala sittplatsen på den bakre soffan är mer av en konvention.
Tekniska specifikationer
BMW 5-serie G30 är en fyradörrars mellanstor sedan med fem säten. Den har följande övergripande mått: längd – 4 936 mm, bredd – 1 868 mm, höjd – 1 479 mm och hjulbas – 2 975 mm. Tjänstevikten är 1 540 till 1 770 kg och bagageutrymmet är 530 liter.

Den nya modellen är utrustad med en oberoende fjädring: fram med dubbla triangelarm och bak med multispak. Ventilerade skivbromsar är monterade på båda axlarna. Hjulen är 17 tum och försedda med 225/55 däck, markfrigången är 144 millimeter.
Alla motorer är kopplade till en 8-växlad automatlåda, medan en 6-växlad manuell växellåda också finns tillgänglig för basdieseln på 190 hk. Fyrhjulsdrift finns för alla motorer.
provköra
Accelerationen av den fyrhjulsdrivna dieselmotorn BMW 530d xDrive är behaglig inte så mycket på grund av dess låga mättnad – toppen på 620 Nm för tåget nås redan vid 2000-2500 rpm – som på grund av oskiljbarheten med gaspedalen: tryck på och få det omedelbart.
Det spelar ingen roll om du tidigare tryckt på gaspedalen, hållit den platt eller bromsat. Lyhördheten är nästan som på en cykel, det finns ingen anledning att växla körningen till Sport-läge, vilket ökar accelerationen och samtidigt grovar växlingarna i Steptronic-växellådan. Med Comfort är växlingarna omärkliga. Rattpaddlar är här – bara för skojs skull.
✓ Du kan också kontrollera:
Den bakhjulsdrivna 540i sedans däck snurrar mer när man startar, men gnisslet är kort. Bensinmotorn med dubbla turbo når sitt maximum ännu tidigare än dieselmotorn, nämligen vid 1 380 rpm, men själva maxvärdet är lägre vid 450 Nm.
Man måste ge den här “sexan” en liten extra boost, och det älskar hon att göra. Den saftigaste räckvidden, fälld med ett rovdjur, är mellan 3 000 rpm och 7 000 cut-off. Men det första ögonblicket efter att du tryckt på gaspedalen är det en fördröjning. Liten men nästan oundviklig. Växlingspaddlarna tillsammans med det inställda Sportläget hjälper till här: du kan montera din knytnäve bara enheten, utan att röra ratten och fjädringen.
Du tänker inte på bromsarna på BMW 5 G30. Naturligtvis förblir M-mekanismerna effektiva längre som en del av 540i-sportchassit, men för en expresstur på en slingrande serpentinväg räcker det med de konventionella – pedalen är naturligtvis gratis.
Det finns inga spår av trögheten hos F10-modellen – den nya BMW 5-serien 2017 är återigen fascinerande att köra, själva processen att köra! Vad gäller körupplevelsen har måtten på pappret halverats: reaktionerna är snabba och precisa och sedanen körs i kurva utan styrning.
Pris
Hur höga är kostnaderna? Enligt informationen på den officiella återförsäljarwebbplatsen är priset för BMW 5-serie 2022 i den nya karossen mellan 50 700 och 91 900 euro.