I vår recension av nya BMW 4-serie 2022 hittar du fordonets utrustning och priser, tekniska data samt bilder på sportcoupén och en video från provkörningen, och däremellan en kort utvikning om utseendet på modellen.
Presentationen av den nya modellen BMW 4-serie Coupe (G22) ägde rum sommaren ’20 – bilen fick ett kontroversiellt utseende med enorma “näsborrar” av kylargrillen, och karossen har vuxit i storlek. Bilen lanserades i Ryssland i slutet av året.

Tekniska specifikationer
Nedan är huvudspecifikationerna för BMW 4-serien 2022 / BMW 4-serien (G22) i det nya karossen för den ryska marknaden.
Tabellen listar de viktigaste parametrarna: yttermått, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, drivtyp, körprestanda, etc.

Kropp
anatomi | kupé |
fordonsklass | Klass D |
längd / bredd / höjd, mm | 4768 / 1825 / 1383 |
hjulbas, mm | 2851 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 140 |
lastutrymmesvolym, l | 440 |
Tomvikt kg | 1600 — 1680 |
Bränsletankens kapacitet, l | 59 |
motor och växlar
typ av motor | bensin | diesel |
volym, l | 2.0 | 2.0 |
prestanda, HP | 184 | 190 |
Vridmoment, Nm | 300 | 400 |
Typ av växellåda | maskin | maskin |
antal växlar | 8 | 8 |
kör | bak- | bak- |
Acceleration 0-100 km/h, s | 7.5 | 7.2 |
Toppfart, km/h | 240 | 240 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 7.2 | 5.3 |
– avståndet | 5.0 | 3.9 |
– blandat | 5.8 | 5.2 |
bränsletyp | 95 | diesel |
typ av motor | bensin | |
volym, l | 3.0 | |
prestanda, HP | 387 | |
Vridmoment, Nm | 500 | |
Typ av växellåda | maskin | |
antal växlar | 8 | |
kör | Fullständigt | |
Acceleration 0-100 km/h, s | 4.5 | |
Toppfart, km/h | 250 | |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 9,0 | |
– avståndet | 6,0 | |
– blandat | 7.1 | |
bränsletyp | 95 |
Översikt
Det är ingen överdrift att säga: den nya generationen av BMW 4-serie G22 ser jävligt konstig ut framifrån. Den nya, särskilt nyfikna exteriören har orsakat mycket kontrovers. Interiören i 4-serien står i stark kontrast till karossen, eftersom interiören är… ja, den är precis som vilken modern Bimmer som helst, med mallinspirerat metallarbete, och det är förvånande för en bil med ett sådant unikt “ansikte” .
BMW 4-serie 2022 är mycket praktisk med coupé-standarder. Även om utrymmet i baksätet är lite snävt, kan vuxna bekvämt sitta i det under långa perioder också. Båda dörrpanelerna har rymliga fack med extra mugghållare, handskfacket är tillräckligt stort och urtaget i mittarmstödet är bra för småsaker.

Öppna bagageutrymmet och du hittar 440 liters utrymme – mindre än 3-serien, men mer än sina konkurrenter till Audi, Lexus och Mercedes. Karaktären hos M440i har en antydan till understyrning eftersom viktfördelningen skiftas till förmån för framaxeln. När det kommer till sportbilskvaliteter har M440i en anständig kraft.
Dess 3,0-liters turboladdade raksexa ger 387 hk och 500 Nm, vilket räcker för att nå 100 km/h på 4,5 sekunder. Det finns en detalj som bäst visar att nya BMW M440i inte vet vad den vill bli av sig själv. Konstigt nog är det bromspedalen. Med en lätt rörelse av din högra fot kommer du att nicka av, eftersom bromsarna greppar omedelbart och kraftfullt.
✓ Du kan också kontrollera:
Det adaptiva chassit (tillval) isolerar föraren från vägen, även i den mest aggressiva “Sport Plus”-inställningen. Man känner bara de djupaste gropar, som ändå bör undvikas. Komfortläget (det lyxigaste läget) är idealiskt när du vill glömma alla dina bekymmer, men inte så bra när du vill zooma ner på slingrande landsvägar. Ratten är också lite “sömnig” och för lätt.

Även om den enorma dragkraften i denna coupé alltid är redo att bära dig över horisonten, är bilen lätt på bränslet i tanken och därför på din plånbok. Enligt mätningar förbrukar BMW 4-serie 2022 i versionen M440i xDrive 10,7 l/100 km bensin i staden och 7,6 l på motorvägen. Under testet visade sig dessa siffror stämma, och ibland visade bilen ännu bättre resultat.
BMW M440i xDrive visade sig i slutändan vara en imponerande maskin, även med en något extravagant specifikation. Den bemästrar många av utmaningarna i en GT-klass touringcoupé med glans och är lika bra i snabbfilen som en sportbil. Men i ett försök att betjäna så många olika marknadssegment, visar sig företaget vara en jack of all trades som inte är en riktig professionell inom någon disciplin.
Priser
Hur höga är kostnaderna? Enligt den officiella återförsäljarens webbplats är priset för BMW 4-serie 2022 i den nya karossen 49 200 euro.