Audi SQ8 e-tron 2024: Bilder, priser, tekniska data

Audi uppdaterar sitt utbud av högpresterande elektriska SUV:ar. Den tyska biltillverkaren har presenterat SQ8 e-tron, en omprofilerad version av den tidigare e-tron S. Audi SQ8 e-tron 2024 finns i karossutförande Squareback eller Sportback (Fastback) och är utrustad med tre elmotorer för att konkurrera med Tesla Model X eller BMW iX.

Audi har dock utrustat SQ8 e-tron med ett kraftfullare batteri för att åtgärda föregångarens Waterloo-problem: den miserabla räckvidden. Som jämförelse: föregångaren e-tron S hade ett 86,5 kWh-batteri som tillät en räckvidd på 208 mil enligt EPA – inte ett bra värde för ett grundpris på under 90 000 euro.

Audi SQ8 e-tron 2024: Vad är nytt?

Audi SQ8 e-tron drivs av ett 106 kWh högspänningsbatteri vars energikapacitet är 23 procent högre än tidigare. Detta är tillräckligt för att öka EPA-räckvidden till 253 miles (med standard 20-tumshjul) eller 218 miles (med 22-tumshjul som tillval). Dessutom stöder den elektriska arkitekturen snabbladdning med upp till 170 kW DC när batteriet är tomt.

I efterhand är de förbättrade räckviddssiffrorna ännu inte tillräckliga för att hålla jämna steg med konkurrenterna från Tesla och BMW. Den uppdaterade battericellskemin och förpackningen har dock lett till en viktfördelning på cirka 50:50, vilket optimerar köregenskaperna och styrningen.

Detta stöds av en 45 procent styvare stål- och aluminiumstruktur, oberoende fjädring med fem hävarmar fram och bak samt luftfjädring med elektroniskt styrda dämpare. De senare gör det möjligt för föraren att öka markfrigången till 76 mm för lätt terrängkörning.


Tre motorer och Quattro fyrhjulsdrift

Audi SQ8 e-tron 2024 har samma tre-motorkonfiguration som e-tron S. En enda asynkron elmotor med 210 hk arbetar i fronten. Två elmotorer bak ger upp till 185 hk. Den totala effekten för systemet i överladdat tillstånd är 496 hk. De två bakre motorerna ger oberoende momentstyrning på mindre än fem millisekunder, vilket eliminerar behovet av bromsning för att fördela vridmomentet till de enskilda bakhjulen.

Audi hävdar att det yttre bakhjulet kan absorbera upp till 162 lb-ft mer vridmoment än det inre hjulet när man svänger in i en kurva, vilket förbättrar väghållningen och inbromsningen vid höga hastigheter. Dessutom förbättrar den elektroniska fyrhjulsdriften Quattro dragkraften genom att fördela vridmomentet till hjulen med bättre dragkraft när systemet upptäcker slirning.


Förstklassig stil och utrustning

Audi SQ8 e-tron 2024 och dess derivat SQ8 e-tron Sportback med svängd taklinje har markanta stylingelement som sidospeglar i aluminium, silverfärgade accenter på trösklarna och aluminiumlister fram och bak. Dessutom är SQ8 e-tron 1,5 centimeter bredare än den vanliga Q8 e-tron tack vare mer markerade vingflänsar. Sexkolvsbromsar med röda bromsok och tvådelade 15,7-tums bromsskivor på framaxeln och 13,8-tums bromsskivor med röda enkolvsbromsok på bakaxeln döljs bakom 20 till 22-tums lättmetallfälgar.

Interiören i SQ8 e-tron har elektriskt justerbara 12-vägs framsäten, premium Valcona-kohud med diamantsömmar, kolfiberlister, automatisk klimatanläggning med fyra zoner och en värmepump för högre effektivitet i kallt väder. Som det anstår en modern elbil har den de typiska displayerna som en digital instrumentpanel (Audi virtual cockpit), Bang & Olufsen ljudsystem med 3D-ljud, 10,1-tums infotainment med pekskärm, smartphone-anslutning, navigering och omgivande belysning.


Avancerade körhjälpmedel

Audi SQ8 e-tron 2024 är utrustad med döda vinkeln-varnare, filbytesvarnare, adaptiv farthållare, filbytesvarnare, automatiskt helljus, surroundkamera och automatisk nödbroms.


Rekommenderat försäljningspris för Audi SQ8 e-tron 2024

Priserna för Audi SQ8 e-tron och SQ8 e-tron Sportback börjar på 89 800 euro respektive 92 600 euro. Förlängda garantier finns tillgängliga för alla Audi-fordon, inklusive SQ8 e-tron.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar