Den absoluta toppmodellen i A3-serien presenterades – RS3. RS3 levereras som tillval med hela 290 km/h topphastighet och ett nytt vridmomentdelningssystem som standard. Snabbt, snabbare, Audi RS3 2022: Nya Audi RS3 kommer med mycket kraft, ett ännu sportigare utseende och alla typer av tekniska innovationer. Fokus ligger på att förbättra dynamiken, där det så kallade torque split-systemet används.

- Nya Audi RS3
- 290 km/h toppfart
- Torque Split System säkerställer mer dynamik
- 7 körprogram möjliga
- 400 hk effekt
- 0-100 km/h på 3,8 sekunder
- Grundpriset är 60 000 euro
Tiden har äntligen kommit: nya Audi RS3 har nu presenterats och kommer att locka kunder mot topphundar som BMW M2 och Mercedes AMG A45. Här hittar du allt du behöver veta om den nya sportmodellen, inklusive en video som svarar på frågor om vridmomentfördelning, de nya körlägena och ljudet:
Nya Audi RS3 2022: exteriördesign
Sportig, sportig, kollega! Audi S3 är redan stylad aggressivt och sportigt, RS3 går ett steg längre. Avkommorna till Audi A3 kombinerar ett självsäkert beteende med lika självsäkra köregenskaper. Audi RS3 insisterar på att ge sig in i tävlingen med bred bröstkorg: med en breddad stötfångare, bredmaskigt kylargrill och spetsiga LED-strålkastare lever RS3 upp till sitt sportiga rykte.
Som de säger? Du vet inte vad du hade förrän det är över. För RS3 betyder det: Innan du vet ordet av har den förmodligen redan kört förbi och lämnar förvånade åskådare bakom sig: Inuti inget annat än damm i ansiktet och frågan om när du kan fånga modellen igen i naturen. De vanliga LED-baklyktorna, som är utrustade med dynamiska blinkers, bidrar också till dess livliga utseende.
Ingår också: Eleganta och sportiga 19-tums gjutna hjul med 10 Y-ekrar. Om det är för många ekrar för dig kan du halvera antalet vid beställning och få RS3:an levererad med endast 5 Y-ekrar i fälgen.

För fans av ovanlig lackering har Audi färgen kyalamigrön redo. Den här ljusa färgen vet inga om och men och fångar förstås genast ögonen. Om du inte kan göra något med en sådan färgbalans är det bara att ta Kemora grå och på så sätt säkerställa en enklare återförsäljning om någon överhuvudtaget vill ge upp sin RS3.
✓ Du kan också kontrollera:
Nya Audi RS3 2022: interiör
Det som började på utsidan fortsätter i interiören: racingkänsla var du än tittar. Sportiga accenter som en instrumentpanel i kolfiber och RS-specifika detaljer bidrar till detta. Detaljer? Jo, hela interiören är RS-specifik i varje detalj! Till exempel RS-sportstolarna med motsvarande prägling eller den tillplattade RS-ratten.
Informationen visas för förarna på en gigantisk 12,3-tumsskärm. Sportiga grafikinställningar är förstås en del av programmet. Till standardutrustningen hör även en stor 10,1-tums pekskärm som integrerar den så kallade RS-monitorn. Om du vill ha en head-up display är RS3 det rätta valet (mot en extra kostnad).

Med de valfria RS-designpaketen kan köpare utstråla en ännu mer RS-känsla i interiören. Därtill kommer dekorsömmarna, stolsaxlarna och bryggan mellan luftmunstyckena i antingen rött eller grönt, bältesremmarna med färgade kanter.
Nya Audi RS3 2022: fjädring och vridmomentdelningssystem
Vad kan du förvänta dig av en kompakt sportbil annat än ett hårt trimmat chassi? Självklart är Audi RS3 trimmad för en sportig körstil – det finns ingen tid för mjuka fjädrar och vibrationer. Den ytterligare sänkningen med hela 10 millimeter ger föraren känslan av att stanna på vägen.

Vid det här laget skulle vi vilja ägna särskild uppmärksamhet åt det inbyggda vridmomentdelningssystemet. Alla andra varianter av A3-serien som är utrustade med fyrhjulsdrift måste nöja sig med Haldex-systemet som består av en bakaxeldifferential och ett lamellkopplingspaket.
Så är det inte med RS3: Audi har lagt en hylla högre på toppmodellen och skakat av sig det så kallade torque split-systemet. För bättre och mer stabil körprestanda fördelar vridmomentdelningssystemet på bakaxeln aktivt drivmomentet mellan höger och vänster bakhjul via två lamellkopplingar. Justeringen sker beroende på inställning, varvid denna kan vara mellan noll och 100 procent. Ännu enklare: Med hjälp av denna teknik kan det yttre eller inre bakhjulet accelerera oberoende av varandra.
RS3 har också progressiv styrning, vilket säkerställer mer exakt styrning och körbeteende. Vänner av körprogramsvalet kommer att känna sig hemma i RS3: Det finns sju körprogram att välja mellan, nämligen Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, RS Individual, RS Performance och RS Torque Rear.
Ny Audi RS3 2022: motor
Efter alla innovationer är det skönt att höra att det finns något som kommer att hålla. Vi pratar om 2,5-liters TFSI-motorn som har funnits i flera år. Precis som sin föregångare kommer RS3 att ha en effekt på 400 hk. Tråkigt att det inte finns fler? Fler hästkrafter är inte alltid ett tecken på förbättring, trots allt har denna motor utsetts till “International Engine of the Year” nio gånger i rad.

Databladet visar tydligt att motorn är tuff: från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder, det är det bästa bland kompaktatleter. Det är inte för inte som Audi RS3 med säkerhet kan kalla sig den snabbaste serie kompaktbilen på marknaden. Speedstern utvecklar sin maximala effekt mellan 2 250 och 5 600 varv – tidigare än sin föregångare. Ett maximalt vridmoment på 500 Nm är då tillgängligt.
Vid 250 km/h är accelerationen dock över: här är den elektroniskt styrd. Eftersom mer pengar vanligtvis också innebär mer prestanda, kan köpare: Med en något högre investering, upp till 280 km/h invändiga spurter. Men det är inte allt, trots allt var den tvungen att vinna titeln “snabbaste serie kompaktbil”.

Beställer du dessutom RS dynamiskt paket får du inte bara blå keramiska bromsar, grå eller rödlackerade bromsok och en RS sportfjädring plus, utan även 10 km/h till. Gränsen här är bara 290 km/h. Hittills har ingen annan kompaktbil kunnat göra detta från fabrik.
För att kunna njuta fullt ut av accelerationen är motorn kopplad till en sjuväxlad DSG.
Nya Audi RS3 2022: priser och försäljningsstart
Intresserade kan förbeställa Audi RS3 från augusti 2021. Marknadslanseringen kommer att ske under hösten i år.
Den Audi RS3 2022 Sportback kommer att vara tillgängliga för 60.000 euro. De som föredrar att köra sedan RS3 lägger till 2 000 euro och hamnar på ett grundpris på 62 000 euro.