Vi känner alla någon som är lite coolare, och i fallet med den treknäppta Audi Q7 SUV, det är Q8 – den mer stilfulla dubbelradiga tvillingen som delar samma bas. Q8:s proportioner är bredare, kortare och lägre, men den dramatiska stilen offrar baksätets takhöjd, passagerarkapacitet och lastutrymme till Q7, eftersom Q8 endast erbjuds som en femsitsig med två sätesrader.
Kraften kommer från en 335-hk turboladdad V6-motor tillsammans med en åtta-växlad automatisk och fyrhjulsdrift, samma drivlina som finns i Q7:s övre trimnivåer. 500hk SQ8 och den ännu galnare 591hk RS Q8 kommer att presenteras separat.

Glädjen att köra Q8 är en fördel av att dela plattformen med SUV:arna Bentley Bentayga och Porsche cayennepeppar Q8:s chassi har en balans mellan skarp, betryggande hantering och en mjuk körning. Även om den inte är lika sportig som andra sådana “SUV-coupéer”. BMW X6 eller det Mercedes Benz GLE Coupé, den är fortfarande behaglig att köra – och säkerligen mindre udda. Den är också ett alternativ till den stora lyxsedan A8, som är mer än 15 000 euro billigare.

Innehåll
Vad är nytt för 2023?
De Audi Q8 2023 levereras med extra utrustning som standard, såsom matris LED-strålkastare, strålkastarspolare och ljusanimering när du närmar dig eller avgår – det vill säga de yttre belysningselementen dansar av glädje för dig. Bekvämlighetspaketet i Q8 Premium inkluderar nu adaptiv farthållare med filbytesvarning. Executive-paketet för Q8 Premium Plus säkerställer mer lugn och ro i interiören med dubbelglas. Nya inredningspaket lägger till konstläder till instrumentbrädan på Premium-modeller, såväl som till armstöden och mittkonsolen på Premium Plus-detaljerna. Parkeringshjälpen från Audi är nu standard på Prestige-modellerna. Nya färger ersätter förra årets färgpalett: Waitomo Blue metallic ersätter Galaxy Blue metallic, Tamarind Brown metallic ersätter Barrel Brown metallic och Satellite Silver metallic ersätter Florett Silver metallic.


Vi skulle välja premiumutrustningen för Audi Q8 och uppgradera den med utvalda tillval. De enastående standardfunktionerna inkluderar redan ett helt digitalt instrumentpanel, integrerad navigation, läderinteriör, uppvärmda framsäten, ett panoramasoltak och en elektriskt manövrerad baklucka. Även om 21-tumsfälgar är standard, skulle vi välja Black Optic-paketet för en sportigare look. Vi skulle också lägga till Convenience Pack (dödvinkeldetektor, Cross Traffic Alert, trådlös laddning och mer) och bogseringspaketet. Den senare låser upp Q8:s maximala dragkapacitet på 7700 pund.

motor, transmission och prestanda
Audi utrustar varje Q8 med en turboladdad 3,0-liters V6-motor som producerar 335 hästkrafter och 369 pund per minut i vridmoment. Den fungerar med en åttastegad automatlåda och Quattro fyrhjulsdrift. Ett 48-volts hybridassistanssystem stöder start-stopp-drift, som gick smidigt och tyst i vårt test. Medan Audin hade gott om kraft för omkörning på motorvägen, kändes det tveksamt runt staden om vi inte satte ner gaspedalen. Växellådan svarade plikttroget för det mesta, men den och motorn fungerade bäst i Dynamic-läge, vilket framkallade snabbare respons.


Vi önskar bara att motorn och avgaserna hade ett biffigare ljud. Medan den snabbt ändrar riktning och lydigt rusar runt hörnen, är den mindre engagerande än Audi-sedaner som den eleganta A7. Q8:s styrning är lätt och har linjär feedback, som var avkopplande på långa körningar men tråkig på krokiga vägar.


Vårt testfordon hade den valfria luftfjädringen och bar 22-tumshjul – 21-tums är standard. Dessa stora rullar var mestadels tysta även på ojämn mark. Med justerbar åkhöjd och fyrhjulsstyrning (som kommer med Adaptive Chassis-paketet) var vår Q8 smidig i trånga utrymmen och kunde hantera tuff terräng. Bromspedalen var lätt att dosera i motorvägshastighet, men reagerade lite oregelbundet i trafiken. På vårt nödstopp tog den den biffiga crossover från 70 mph till noll i en konkurrenskraftig 170 fot.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Q8 har mediokra EPA-poäng, som är lägre än andra fyrhjulsdrivna konkurrenter. Regeringen uppskattar Q8 till 18 mpg i staden och 23 mpg på motorvägen. Q8:an som vi körde på vår bränslesnåla rutt på motorvägen överträffade dock lätt sina EPA-värden på motorvägen och klockade in 28 mpg över 200 miles. En liknande utrustad bmw X6 kom in på 29 mpg. För mer information om Q8:s bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.

Interiör, komfort och last
På typiskt sätt har Audi skapat en krävande och robust miljö i Q8. Materialen är av hög kvalitet och panelerna är skickligt riktade. Medan basmodellen avstår från överlägsna utrustningsfunktioner som fyrazons automatisk luftkonditionering och en instrumentbräda i läder med kontrastsömmar, har den uppvärmda framsäten och ett panoramasoltak som standard. Endast toppmodellen erbjuder masserande framsäten, uppgraderade läderytor och tystare dubbelglas.

Vårt testfordon hade allt detta, plus en head-up display och anpassningsbar interiörbelysning. Q8 är inte bara visuellt imponerande, den erbjuder också mer än tillräckligt med utrymme för passagerarna. Körställningen förblir sportig trots den ökade höjden och två vuxna kan bekvämt sträcka ut sig bak. Även om den tvåradiga Q8 har mindre lastvolym än den treradiga Q7, kunde vi klämma in åtta handbagage bakom baksätet. Den siffran ökar till 23 (två färre än i Q7) när det delat fällbara baksätet fälls nästan platt.

Vårt testfordon hade tillvalet luftfjädring, som kan sänka bakdelen för enklare lastning och lossning av bagage. Inuti erbjuder Q8 lite lagringsutrymme. Det platta förvaringsfacket i mittkonsolen och de smala dörrfickorna lämnade oss få alternativ för att förvara småsaker.
infotainment och uppkoppling
Med två livfulla pekskärmar integrerade i instrumentpanelen och mittkonsolen har varje Q8 ett toppmodernt infotainmentsystem. Istället för den intuitiva ratten som finns i andra Audi-modeller, svarar displayerna på beröringsinmatningar med haptisk feedback. Vi vande oss snabbt vid de logiska menyerna och stora ikonerna, men distraktioner var oundvikliga. Tack och lov finns det mottaglig röstkontroll och praktiska rattkontroller för alternativ användning. Standardfunktioner inkluderar en Wi-Fi-hotspot, samt Apple CarPlay och Android bil . Trådlös laddning och två olika Bang & Olufsen ljudsystem finns som tillval. Vi gillar särskilt det vanliga digitala instrumentklustret (kallat Virtual Cockpit) med dess konfigurerbara inställningar och utmärkta navigering.


Säkerhets- och förarassistansfunktioner
Medan basmodellen är tillgänglig med en mängd olika förarassistanser, är mer avancerade alternativ som adaptiv farthållare med stop-and-go-teknik och mörkerseende med fotgängardetektering reserverade för de högre trimnivåerna. Vårt testfordon hade det valfria 360-graders kamerasystemet, vilket hjälpte oss att manövrera genom trånga passager och undvika att repa de massiva fälgarna.
För mer information om Q8:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar:
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning tillgängliga


Garanti och underhållstäckning
Audi erbjuder samma begränsade garanti och drivlinagaranti som BMW och Mercedes-Benz.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Rekommenderat försäljningspris är Audi Q8 2023 – 79.340 euro.