Med tre sätesrader och smidig hantering är den Audi Q7 2023 en familje-SUV med en sport sedan-touch i sitt DNA. Det kommer också att tillfredsställa dem som har high-end och högteknologisk smak, eftersom dess interiör är utrustad med kvalitetsmaterial och en mängd digitala extrafunktioner. En 261 hk fyrcylindrig med turbo ingår också i standardutrustningen, likaså en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.

En kraftfullare 335-hästars turboladdad V6-motor finns tillgänglig som tillval och låser upp Q7:s maximala dragkapacitet på 7000 pund. Även med tillvalet luftfjädring och bakhjulsstyrning klarar Q7 inte riktigt det på en slingrande väg Porsche Cayenne häng med. Men han är väl rustad att ta sig an sådana rivaler BMW X5 , till Mercedes Benz GLE och Volvo XC90 spela in.

Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Q7 ärvde den kraftfullare fyrcylindriga turbomotorn med 261 hk från A4 sedan. Detta system, som används i modellerna med beteckningen 45, har ett 12-volts hybridsystem. Q7:s chica LED-matrisstrålkastare är nu tillval på Premium Plus-utförande och standard på Prestige, som också får ny parkeringshjälp. Bekvämlighetspaketet för Premium- och Premium Plus-modellerna inkluderar nu Adaptiv farthållare med körfältscentrering, och en ny instrumentbräda i konstläder är nu också tillgänglig som tillval. Waitomo Blue, Tamarind Brown och Satellite Silver är nya färger i år.


Enligt vår åsikt är 45:ans turboladdade fyrcylindriga mer än tillräcklig, och vi skulle para ihop den med Premium Plus-utrustningsnivån. Övergången från basen Premium till Premium Plus kommer med många bekvämligheter, inklusive ett surroundljudsstereosystem, laddningsplatta för trådlös telefon, elektriska fällbara ytterbackspeglar med minnesinställningar, 20-tums hjul, omgivande interiörbelysning och upplysta dörrtrösklar. Vi skulle också välja det nya Executive-paketet, som inkluderar adaptiv farthållare, filbytesvarning, fyrazons automatisk klimatkontroll, uppvärmda och ventilerade 12-vägs eldrivna framsäten, uppvärmda baksäten och allvädersgolvmattor, bland annat saker.
✓ Du kan också kontrollera:
motor, transmission och prestanda
En 261 hk turboladdad fyrcylindrig med ett 12-volts hybridsystem kommer som standard och borde bara tillfredsställa den mest kräsna föraren. De som vill maximera prestanda kommer att vara mer intresserade av den 3,0-liters turboladdade V6:an, som ger 335 hk med ett 48-volts hybridsystem. När vi testade en 2020 Q7 med V-6 turbomotor klarade vi spurten till 100 km/h på raska 5,0 sekunder, vilket var något snabbare än den mekaniskt liknande dubbelradiga Q8 SUV. Trots sin bulk känns Q7 låg och elegant med de valfria prestandadäcken på 21-tumshjul, som en uppblåst sportbil. Justerbarheten hos den valfria luftfjädringen, tillsammans med den extra smidigheten hos fyrhjulsstyrningen, gör Q7 förvånansvärt rolig att manövrera på en slingrande landsväg. Det är också ganska tyst att köra.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA bränsleekonomi betyg för V-6-motormodellen är 17 mpg city, 21 mpg highway och 18 mpg kombinerat. Den turboladdade fyrcylindriga modellen är mer effektiv vid 19 mpg i staden och 25 mpg på motorvägen. Om vi kan provköra en 2023 Q7 kommer vi att sätta dess effektivitet på prov i vårt bränsleekonomitest i 75 km/h på Autobahn. Vi förväntar oss att den fyrcylindriga Q7 kommer att uppnå resultat liknande 2017-modellen vi testade, som uppnådde 26 mpg på vår 200 mil långa motorvägsrutt. För mer information om Q7:s bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.


Interiör, komfort och last
Interiören är en speciell plats med sin minimalistiska, moderna design, en mängd teknik och utmärkt komfort och byggkvalitet. De vackra materialen och designen gör att Q7:s interiör sticker ut, liksom den intelligenta layouten på reglagen och de bekväma sätena som erbjuder både gott om stöd och justeringsmöjligheter. Instegspremiumversionerna är välutrustade, och uppsjön av exklusiva funktioner kan bli extremt lyxiga i de högre utrustningsnivåerna. Som med de flesta treradiga stadsjeepar finns det inte mycket utrymme i Audis lastutrymme när alla platser är upptagna. Men utrymmet är i nivå med sina främsta rivaler, och den bakre sätesraden kan snabbt höjas eller sänkas med hjälp av kontroller, vilket kompenserar för den något klumpiga driften av mittraden. När alla säten är stuvade kan Q7:an ta emot 25 av våra handbagageväskor.


infotainment och uppkoppling
Q7 levereras som standard med en 10,1-tums infotainmentpekskärm och en mindre 8,6-tums pekskärm nedan, som kan användas för att styra luftkonditioneringen och fordonsinställningarna. Beroende på om du gillar att använda pekskärmar när du kör (vår personal håller med), kan du tycka att systemet är förtjusande eller djävulskt. Audi har inkluderat detta nya infotainmentsystem i hela sitt sortiment; den finns i sedanerna A6, A7 och A8 och SUV:n Q8. Alla Q7-modeller har även Virtual Cockpit digital instrumentdisplay, 4G LTE Wi-Fi och Apple CarPlay och Android-integration bil . Audiofiler kan njuta av flera ljudalternativ, framför allt ett Bang & Olufsen-system med 23 högtalare och 1920 watt effekt.


Säkerhets- och förarassistansfunktioner
Q7 har flera standard- eller valfria förarassistanssystem som gör den tilltalande för köpare som transporterar värdefull last. För mer information om Q7:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar:
- Automatisk nödbromsning och kollisionsvarning som standard
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning tillgängliga
- Finns som adaptiv farthållare med filhållningsfunktion


Garanti och underhållstäckning
Q7 kommer med ett solidt garantiskydd i paritet med sina konkurrenter, även om Acura MDX och den Lexus GX erbjuder båda något bättre skydd för drivlinan.
- Begränsad 4 års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 4 år eller 50 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Rekommenderat försäljningspris är Audi Q7 55 Premium Plus 2023 – 71.990 euro.