De Audi Q5 2023 är ungefär som SUV-världens Apple iPhone: den är känd för sin exakta byggkvalitet, bra prestanda och eleganta utseende. Andra lyxsuvar erbjuder liknande specifikationer och djärvare stil, men Q5 är en garanti för tillfredsställelse – åtminstone för förare som inte har något emot intetsägande hantering. En trio av drivlinor erbjuds, som börjar med en 201-hk turboladdad fyrcylindrig som levereras som standard med Quattro fyrhjulsdrift. Som tillval finns en kraftfullare fyrcylindrig med 261 hk och en laddhybrid med 362 hk, som båda säkerställer snabb och rask acceleration.

Målgruppen för Q5 verkar dock vara mer tekniskt kunnig än entusiastiska förare, eftersom den erbjuder många digitalvänliga funktioner och förarassistanssystem. Om du är som oss och föredrar något livligare, kan den prestandaorienterade SQ5 (testad separat) vara ditt val av fordon. Annars ska du veta att konkurrenter gillar det Alfa Romeo Stelvio och den Porsche Macan erbjuder mer förarintegration, men båda har ett högre ingångspris än Q5.


Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Audi har gjort några ändringar i Q5-sortimentet i år, och börjar med att utrusta alla modeller med adaptiv farthållare som standard. Premium Plus-utföranden kommer nu med ett Bang & Olufsen-stereosystem, och plug-in-hybridmodeller av typ ’55 får OLED-bakljus. Chronos Grey har ersatts av Quantum Grey i Q5:s färgpalett.

Audi särskiljer drivlinorna i Q5:an med siffrorna 40, 45 och 55. De två första hänvisar till den vanliga turboladdade fyrcylindriga, den tredje står för den valfria plug-in hybriddriften. Vi ger dig valet mellan den vanliga Q5 och den coupéliknande Q5 Sportback, men vi rekommenderar att du väljer mellanmodellerna ’45. Av dessa erbjuder mellanklassen Premium Plus trimnivå det bästa förhållandet mellan egenskaper och pris och levereras som standard med den digitala Audi Virtual Cockpit.


motor, transmission och prestanda
Q5 2023 40 har en turboladdad fyrcylindrig motor med 201 hk, en sjuväxlad automatlåda och Quattro fyrhjulsdrift som standard. Med 45-modellen ökar effekten till 261 hk. Den turboladdade fyrcylindriga ger tillräckligt med kraft för att flytta Q5 45 runt staden eller för att accelerera på motorvägsrampen, och den är mjuk, tyst och melodiös. På vår testbana klarade Q5 45 sprinten till 100 km/h på raska 5,5 sekunder. Plug-in hybridvarianten har också en elmotor som ökar effekten till 362 hk och 369 lb-ft vridmoment. Detta hjälpte Q5 att accelerera till 60 mph på 4,5 sekunder och slog den prestationsorienterade SQ5 Sportback med 0,3 sekunder.

Fjädringen i den kompakta lyxcrossovern är väl dämpad och ger en stabil känsla, oavsett väg eller körförhållanden. Hanteringen är smidig och kontrollerad – med eller utan den adaptiva fjädringen som tillval – även på ojämn asfalt. Styrningen är exakt och lätt, men ger ingen märkbar feedback från framhjulen. I dynamiskt körläge känns styrningen biffigare men känns ändå konstgjord. Om du använder Q5 på en krokig tvåfilig väg kommer den att klara det bra, men en Porsche Macan visar dig en mycket bättre tid.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA:s uppskattningar för Q5 40 kommer att tjäna 23 mpg city och 29 mpg highway, medan 45 är klassad för 23 mpg city och 28 mpg highway. Plug-in hybridvarianten har en sammanlagd uppskattning på 27 mpg och en helelektrisk räckvidd på 23 miles. På vår testbana med en hastighet av 75 km/h uppnådde Q5 45 sin EPA-klassning på 28 mpg; laddhybridmodellen klarade bara 26 mpg i samma test och klarade bara 17 av sina beräknade 23 endast elektriska mil. För mer information om Q5:s bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.


Interiör, komfort och last
Med tillräckligt med utrymme för fyra vuxna att bli bekväm, har Q5 en mängd exklusiva funktioner, även i den grundläggande Premium-versionen. Interiören är både tyst i hög hastighet och lätt att gå på. Ju högre de tre utrustningsnivåerna Premium, Premium Plus och Prestige är, desto lyxigare är utrustningen, inklusive den eleganta digitala Audi Virtual Cockpit. När det gällde att se hur många av vårt bagage som fick plats, imponerade inte Q5. Den slog den mindre Macan, men bara precis, och rymde 18 resväskor med baksätena hopfällda. Q5:s baksätesryggstöd kan dock enkelt fällas ned i förhållandet 40/20/40, vilket erbjuder flexibilitet som Lexus RX har inte.


infotainment och uppkoppling
Även köpare av den mest prisvärda Q5 kan njuta av ett intuitivt infotainmentsystem som visas på en 10,1-tums skärm på instrumentbrädan. De flesta av de förväntade infotainmentfunktionerna finns och ingår i basen Q5, inklusive en Wi-Fi-hotspot och Apple CarPlay och Android Auto-funktioner. Saker och ting blir mycket mer intressanta om du väljer Premium Plus eller Prestige trimnivåer, eftersom dessa kommer med ett omkonfigurerbart digitalt instrumentkluster som Audi kallar Virtual Cockpit. Den erbjuder en bred 12,3-tums sjökortsvy, såväl som utvalda media, telefonkontroller, färddator, hastighet och varvräknare, eller en kombination därav.

✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhets- och förarassistansfunktioner
Q5 levereras som standard med förarassistanssystem som automatisk nödbroms, adaptiv farthållare och kollisionsvarning. Andra assistanssystem finns för de dyrare modellerna. För mer information om Q5:s krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar:
- Standard automatisk nödbromsning med kollisionsvarning framåt
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Standard adaptiv farthållare

Garanti och underhållstäckning
Audis garantier för Q5 är genomsnittliga, och många andra lyxsuvar erbjuder längre garantier. sådana konkurrenter BMW X3 och den Volvo XC60 erbjuder även gratis underhållsplaner.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset är Audi Q5 45 TFSI 2023 – 52.995/60.740 euro.