Tills nyligen inkluderade Audis undermärke för elfordon e-tron endast den tuffa sportsedan e-tron GT och den dyra och påkostade SUV:n e-tron. Nu på sitt andra modellår, demokratiserar Q4 2023 e-tron och Q4 e-tron Sportback den tyska biltillverkarens elerbjudande med mer överkomliga instegspriser och tillräckligt med Audi-attityd för att konkurrera med företagets populära Q5 bensindrivna crossover för att kunna
Basmodellerna med bakhjulsdrift har bara 201 hk, medan de fyrhjulsdrivna dubbelmotoriga modellerna har en effekt på 295 hk. Oberoende av drivlinan finns ett 77,0 kWh batteripaket ombord, vilket ger Q4 e-tron en maximal räckvidd på 265 miles per laddning. Det räcker för modellerna Volvo Överträffar C40 Recharge och XC40 Recharge, men inte tillräckligt för att göra det Tesla Model Y att förskjuta från sitt sortiment överlägsenhet i denna prisklass.
Vad är nytt för 2023?
De 40 bakhjulsdrivna modellerna kommer att läggas till Q4 e-trons modellsortiment 2023. Dessa billigare modeller kommer med en enkel bakmonterad elmotor som ger 201 hk. Samma batteripaket på 77,0 kWh som finns i 50-talsmodellerna finns också på 40-talet, men räckvidden är större vid 265 miles per laddning än den kraftfullare fyrhjulsdrivna 50s (236). 40-seriens drivlina för instegsmodellen är endast tillgänglig för de grundläggande Premium- och Premium Plus-utförandena, den är inte tillgänglig alls för Sportback. Q4 e-tron byter ut sin 10,1-tums infotainmentskärm mot en större 11,6-tumsskärm. Premium Plus-utrustningsnivån kommer nu med navigering som standard, och alla modeller med den kraftfullare 50-seriens drivning har nu S-Line-stylingpaketet, som inkluderar unika hjul, extra exteriörtrim och speciella plaketter.
Vi lämnar det upp till dig om du väljer den vanliga fyrkantiga karossen eller den mer svepande Sportback-varianten, men i båda fallen rekommenderar vi Premium Plus-trimmet. Denna utrustning på mellannivå lägger till en eldriven baklucka, fyrvägs elpassagerarsäte, SiriusXM-satellitradio, trådlös laddningsstation för smartphones, nyckelfritt insteg och mer. Vi skulle gå med 50 fyrhjulsdrift eftersom den ger 94 mer hästkrafter än standardspecifikationen. Men om du uppskattar basenhetens extra räckvidd vet du vad du ska göra.
EV-motor, kraft och prestanda
Instegsnivån Q4 e-tron 40 kommer med en enda 201-hk elmotor som driver bakhjulen. Vi har inte haft en chans att köra Q4 e-tron med det här systemet ännu, men var inte imponerade av den mekaniskt liknande Volkswagen ID.4 Med en elmotor på varje axel ger de fyrhjulsdrivna modellerna Q4 e-tron 50 och Q4 e-tron Sportback 50 295 hk. Resultatet är en påstådd tid från noll till 60 på 6,2 sekunder. Det är mycket mer tillfredsställande än de 7,9 sekunder som anges för 40:an, men fortfarande inte lika snabb som den bensindrivna Audi Q5 SUV.
Runt om i stan känns Q4 e-tron 50-talet mer än tillräcklig, även om den initiala boosten är mer dämpad än konkurrerande stadsjeepar som Model Y och XC40. Men vid högre hastigheter, som vid omkörning på motorväg, känns körningen ganska trög. Under testet hoppade Q4 e-tron 50 till 100 km/h på 5,6 sekunder. Hanteringen av Q4 e-tron är artig; körningen är smidig och den Audi känns ganska smidig tack vare en snäv vändcirkel. Vi skulle dock inte kalla det roligt, eftersom det känns tungt i kurvor och styrfeedbacken är konstgjord.
✓ Du kan också kontrollera:
Räckvidd, laddning och batteritid
Q4 e-trons batteripaket på 77,0 kWh erbjuder en räckvidd på upp till 265 miles per laddning när den är ihopkopplad med standarddrivlinan med 40 enmotorer. 50-talets fyrhjulsdrivna drivlina är inte lika effektiv och har en beräknad räckvidd på 236 miles för squareback-modellen och 242 miles för sportback. Q4 e-tron 50, som vi testade i 75 km/h på vår motorväg, uppnådde en räckvidd på 190 miles. Alla modeller stöder snabbladdning med upp till 150 kW och kan laddas från fem till 80 procent på bara 36 minuter, enligt Audi. Det är långsammare än Genesis GV60 , som kan nå samma nivå på bara 18 minuter. Q4 e-tron 50 vi testade laddades från 10 till 90 procent på 44 minuter, med en genomsnittlig DC-snabbladdningshastighet på 87 kW.
Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken
Båda karossmodellerna av Q4 e-tron 50 uppnår en bränsleförbrukning på 100 MPGe i staden och 89 MPGe på motorvägen, vilket är jämförbart med andra lyxiga elektriska crossovers. Under vår körning med Q4 e-tron 50 uppnådde den en sammanlagd förbrukning på 93 MPGe. Q4 e-tron 40 har ännu inte utvärderats av myndigheterna, men bör ha en något högre verkningsgrad på grund av sin singelmotor. För mer information om bränsleekonomin för Q4 e-tron, besök EPA:s webbplats.
Interiör, komfort och last
Precis som andra Audi-modeller är Q4 e-trons interiör ett tekniskt skyltfönster för Audis senaste och bästa prylar, men den har några unika funktioner som en vinklad ratt med beröringskänsliga kontroller. Även om Q4 e-tron-konceptet visades som en ren fyrsitsig, erbjuder produktionsversionen plats för fem personer. Passagerarutrymmet är ungefär detsamma som den bensindrivna Q5:an, men lastutrymmet är inte lika generöst.
infotainment och uppkoppling
Q4 e-tron är utrustad med den senaste versionen av Audis MMI-system. En 10,3-tums digital display är standard, och en stor 11,6-tums infotainmentpekskärm vänd mot föraren för enklare åtkomst till de olika menyerna och funktionerna. Audi erbjuder också en förstärkt verklighet head-up display som kan projicera information som navigationsinstruktioner eller förarassistentvarningar i förarens ögonlinje.
Säkerhets- och förarassistansfunktioner
Q4 e-tron-modellerna är utrustade med ett flertal förarassistanssystem, inklusive adaptiv farthållare, filbytesvarning och automatisk nödbroms. För mer information om Q4 e-trons krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar:
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Tillgänglig adaptiv farthållare
Garanti och underhållstäckning
Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback kommer med samma begränsade garanti och drivlinagaranti som den större e-tron SUV:n.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Elektriska komponenter täcks i åtta år eller 100 000 miles.
- Inget gratis planerat underhåll
Rekommenderat pris är Audi Q4 e-tron 2023 – 51.095 euro.