Apple iCar: specifikationer, pris, releasedatum

Den mycket hajpade Apple iCar 2025-elbilen fick stor publicitet, men aldrig i nyheterna som ett officiellt tillkännagivande, än mindre en läcka från tipsare. Elektrisk mobilitet och elbilsmarknaden är dock för lockande för ett varumärke som Apple att ignorera länge. Medan det ibland verkade att Apple skulle fokusera på programvara för autonom körning, har planerna för bilen hållit dykt upp.

Efter ett decennium av framgångsrikt dominerande av den avancerade konsumentelektronikindustrin, riktas Apples ögon mot bilindustrin. Alla bevis pekar på att det Cupertino-baserade företaget arbetar på en Apple-elbil, och här är vad vi vet om projektet hittills.


Apple ska enligt uppgift utveckla ”iCar” internt

En rapport från Maeil Business News Korea publicerad den 10 september 2021 visade att företaget beslutade att inte utveckla Apple Car tillsammans med en biltillverkare utan att utveckla den internt. Apple återupptog sin verksamhet vid sitt EV-labb i Cupertino och skickade ut offertförfrågningar (RFQ) för bildelar, sa det. Nyheten kom dagar efter att taiwanesiska medier rapporterade att några Apple-anställda besökte LG Electronics och SK Innovation, enligt Pulse, Maeil Business News Koreas engelska nyhetstjänst.

Den 12 januari 2022 rapporterade en intensiv rivalitet mellan sydkoreanska komponenttillverkare för att komma in i Apples leveranskedja och bli leverantör för Apple Car. Apple kan identifiera leverantörer senare i år och påbörja en fullskalig utveckling. Företaget har visat ett starkt intresse för sydkoreanska företag för kärndelarna av sina elfordon.


Enligt lokala rapporter besökte Apple-anställda Sydkorea i december 2021 och träffade flera lokala reservdelstillverkare. Detta var det andra besöket i landet av Apple-anställda under det senaste året. Den talade till landets två största företag – LG och SK – om batterier till elfordon. Företaget vill investera i en av Sydkoreas tillverkare av elektronikdelar för att fördubbla sin produktionskapacitet. Alla samtal hålls strikt konfidentiellt, vilket är Apples tradition. Sydkoreanska företag fruktar att läckor kan förstöra deras chans att bli leverantörer.

Detta var inget nytt, eftersom en rapport som lämnades in i Korea Times den 9 augusti 2021 säger att Apple för samtal med flera komponenttillverkare. En senior branschledare som är direkt involverad i ärendet sa att Apple för samtal med leverantörer inom halvledar- och bildskärmsindustrin och kommer att söka EV-affärspartners i Sydkorea, precis som det gör i smartphonebranschen. Apple har redan pratat med företag som LG, SK och Hanwha, sa källan.


Apples elbilsscheman

Apples elbilsteam har elfordonsschemat redo att visa för reservdelstillverkarna medan de arbetar med att slutföra elfordonsleverantörerna. Nikkei Asia säger i en rapport från den 10 januari 2022 att en Apple-anställd besökte den japanska bildelstillverkaren Sandens kontor i Texas och presenterade scheman över ett elfordon och AC-delar.

Apple Electric Car Team (APG) förändras

Apple anställer mjukvaruchef för Tesla Autopilot

Apple har framgångsrikt tagit in Christopher Moore (CJ Moore), Teslas mjukvarudirektör för Autopilot, enligt en rapport från Bloomberg publicerad i november 2021. Moore arbetade på Tesla i sju år och var involverad i Tesla Autopilot under hela sin tid. På Apple jobbar han med mjukvara för autonom körning och rapporterar till Stuart Bowers, som också har arbetat på Tesla Autopilot tidigare.


Moore kom in i rampljuset i början av 2021 när han gjorde ett kontroversiellt svar till DMV, och antydde att Teslas grundare och vd Elon Musk överdrev Tesla Autopilots kapacitet. När DMV-tjänstemän frågade honom om Teslas elfordon skulle vara helt autonoma 2021, som Musk hade hävdat, indikerade hans svar ett tydligt förnekande. Miguel Acosta, chef för DMV:s autonoma fordonsdivision, skrev i ett memo den 9 mars 2021 att ”CJ säger att Elons tweet inte stämmer överens med den tekniska verkligheten”, rapporterade Los Angeles Times.

✓ Du kan också kontrollera:

Apple förlorar ledaren Doug Field till Ford

Medierapporter har indikerat att Apple har tappat några nyckelrekryter de senaste åren, inklusive Jaime Waydo, Benjamin Lyon och Dave Scott. Dessa människor arbetade inom områden som säkerhetssystem, teknik och robotik. Men det överlägset största slaget kom i september 2021, när Ford bekräftade att Doug Field, den ryktade ledaren för Apple Car-projektet, hade återanslutit till företaget. Field kom ombord på Ford som Chief Advanced Technology and Embedded Systems Officer. Mark Gurman påpekade på Twitter att Field hade lämnat Apple som den fjärde ansvarig för elbilsprojektet.

Den 24 januari 2022 sa Gurman i en artikel på Bloomberg att en annan chef för Apples bilteam hade lämnat. Det var Joe Bass, den ledande tekniska programchefen för autonoma system. Bass hade den positionen i nästan sju år (januari 2015 till december 2021) och går med i Meta, tidigare The Facebook, från och med denna månad. Toppingenjörer och Michael Schwekutsch, Senior Director of Engineering, Special Projects Group, som enligt uppgift arbetar med Apple Car-projektet, lämnade också företaget 2021.

En rapport från Bloomberg publicerad i juni 2021 säger att Ulrich Kranz har gått med i Apple Car-projektet. Kranz hade tidigare titeln ”Senior Vice President Product Line i” hos BMW Group. Under sin tid på det tyska företaget var två av hans mest anmärkningsvärda prestationer lanseringen av BMW i3, den tyska biltillverkarens första produktionselbil, och BMW i8, hybridsportbilen.


Efter 30 år med BMW Group, fungerade Kranz kort som företagets CTO på Faraday Future mellan juli 2017 och oktober 2017. Han började på Canoo i december 2017 som CTO och blev senare VD i september 2019. Kranz har en gedigen bakgrund inom bilindustrin och viss erfarenhet av att arbeta med EV-startups.

Apple lämnar in patent för bilåtkomstdelning

En annan utveckling som skapades av Apple förra året var ett patent som tillåter ägare att dela sina bilar utan att släppa nyckeln. En rapport daterad den 17 augusti 2021 på Gizmochina.com säger att den amerikanska smartphonejätten har lämnat in ett patent på en ny nyckeldelningsfunktion. I likhet med engångslösenordet tillåter ägaren en annan person att använda den delade nyckeln för att använda bilen en gång, varefter fordonet låses igen.

Enligt rapporten kommer Apples elbil inte att ha någon fysisk nyckel utan ska istället styras via iPhone. Patentet antyder att ägaren inte kan dela lösenord eller nyckeluppgifter, istället förlita sig på det ovannämnda tokenbaserade engångslösenordsramverket för att dela åtkomst till bilen under en begränsad tid.

Elon Musk (Tesla) & Herbert Diess (VW) kommenterar Apples elbil

Det hyllade Apple Car EV-projektet att komma tillbaka in i utvecklingen var förmodligen den största tekniska nyheten under semestersäsongen 2020. Det var då som Apples elbil uppmärksammades av Elon Musk och Volkswagen Groups vd Herbert Diess. som uttryckte sina åsikter på sociala medier .

När Diess ombads kommentera Apples påstådda elbil på linkedin.com, sa Diess att Volkswagen Group ser fram emot nya konkurrenter, med hänvisning till deras potential att påskynda omvandlingen av bilindustrin. Han upprepade sin åsikt att det mest värdefulla företaget i världen kommer att fortsätta att vara ett mobilitetsföretag, vare sig det är Tesla, Apple eller Volkswagen Group.

Musk uttryckte sina åsikter om Reuters Apple Electric Car-rapport och twittrade med en kort förklaring att en monocell var ”elektrokemiskt omöjlig”. Han mindes också ”de mörkaste dagarna” under utvecklingen av Tesla modell 3 när han hade kontaktat Apples vd Tim Cook för att erbjuda Tesla till 1/10 av dess nuvarande värde men inte ens erbjöds ett erbjudande.

Insiderinformation från Reuters om Apples elbil

Enligt Reuters-rapporten den 21 december 2020 kan elbilen ta form i Apples topphemliga underjordiska design- och utvecklingsrum på Apple Park, dess nya ”rymdskepps”-campus i Cupertino. Företaget har arbetat sedan 2014 som en del av ”Project titan ’ i bilbranschen, men har ännu inte visat ett koncept eller ens en skiss eftersom Apple inte gör det.

Batteriteknik för Apples elbil – ”Monocell” eller LFP?

Reuters tillade att Apple Car skulle vara en elbil med nästa generations battericellsteknologi som är billigare än dagens litiumjonbatterier och erbjuder större räckvidd. Den här battericellsdesignen, kallad ”monocellen”, består av större individuella celler, vilket eliminerar behovet av väskor och moduler för batterimaterial. En person i utvecklingen beskrev Apples monocellsteknologi: ”Detta är nästa nivå. Som första gången du såg iPhone.”

Enligt Korea Times överväger Apple också LFP-battericellskemi (litiumjärnfosfat), som inte är lika benägen att överhettas som litiumjon och är betydligt billigare. Medan kinesiska batteritillverkare har tagit ledningen inom LFP-kemi, erbjuder biltillverkare inklusive Tesla tvåcellskemi i fordon, beroende på pris och segment.

Autonom & uppkopplad

Apples elbil kommer att ha teknologi för autonom körning, vilket sannolikt skulle vara ett unikt säljförslag. Apple planerar att köpa de nödvändiga komponenterna, inklusive lidar-sensorer, från externa partners. Företaget skulle kunna utrusta bilen med flera lidarsensorer, inklusive några som kommer från internt utvecklade enheter. Från och med 2020 har Apple iPhone och Apple iPad Pro internt utvecklade lidar-enheter, vilket ger Apple kunskap om detta viktiga element av autonom körteknik. Apples elbil bör klassificeras för SAE Level 4 autonom körning, även om reglerna kanske inte från början tillåter att funktionen aktiveras.

Bilprojektet kommer att bli mycket annorlunda och mer komplicerat än något tidigare produktutvecklingsprogram hos Apple. Till skillnad från hemelektronik behöver den testas i den öppna världen. Apple-produkter förblir vanligtvis ett mysterium fram till D-Day, men i fallet med bilen kommer vi förhoppningsvis att kunna se prototyper på allmänna vägar långt innan den officiella avslöjandet.

”Om det finns ett företag i världen som har resurserna att göra det så är det förmodligen Apple. Men samtidigt är det inte en mobiltelefon, säger en Apple-anställd som arbetade på Project Titan till Reuters. Att bygga en bil är väldigt annorlunda, mycket mer komplicerat. En person som är medveten om utvecklingen hos Apple sa att företaget kan sluta med att bara utveckla ett autonomt körsystem för en bil från en vanlig biltillverkare.

Förväntas presenteras runt 2025

Apple siktade på 2024 för att se produktionsstarten av Apples elbil, men förseningar relaterade till covid-19-pandemin kan skjuta upp tidslinjen till 2025, enligt Reuters rapport för autonomt körsystem som släpptes i december 2020 kan påverka releaseschemat och skicka den långt in på andra halvan av decenniet.

Skulle en Apple-elbil se dagens ljus, är det allmänt förväntat att en kontraktstillverkare kommer att tillverka den. Apple hade kontaktat Magna International för att tillverka sin bil tidigare, men det fungerade inte när riktningen blev otydlig.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)