Den Alpine A110 2022 ökar sin uppfinningsrikedom, men också dess funktioner och komfort. De slutgiltiga priserna är inte kända för oss, men du kan redan förbeställa dem.
Det har gått fyra år sedan vi träffade den återfödda Renault Alpine , så det franska märket fräschade upp sin A110 med subtila men exakta förändringar. Inklusive mekanik, utrustning och estetik, naturligtvis, utan att ändra linjerna i en kropp, som fortfarande är mycket starka eftersom de är en korrekt omtolkning av den ursprungliga Alpine.

Från och med den 24 november kommer sortimentet att omfatta versionerna A110, A110 GT och A110 S, var och en med olika personlighet. Det enklaste sättet att utrusta Alpine multimediasystem (såklart) med en 7″ skärm, Bluetooth-anslutning och två USB-uttag som är kompatibel med Apple Carplay och Android Auto samt navigering med realtidsinformation, riskområden och information om bensinstationer med priser.
Den är utrustad med en 1,8 turbomotor som ger 252 hk och 320 Nm i vridmoment och gör det möjligt att gå från 0 till 100 på bara 4,5 sekunder och nå 250 km/h, med stöd av en ultralätt vikt, som förblir redo att kör. på endast 1.140 kg.
Ovan antyder A110 GT en stil som ligger närmare den hos “Gran Turismo”. Till utrustningen hör Park Assist med främre sensorer och backkamera samt läderkomfortstolarna med blå sömmar. Bytet från A110 till A110 GT innebär dock en ökning av prestanda till 300 hk och 340 Nm i vridmoment, vilket slungar Alpine från 0 till 100 på 4,2 sekunder och samtidigt håller toppen på 250 km/h. .

övre området
Och fans av de renaste sportbilarna har åter siktet inställt på A110 S, som levererar GT:ns 300 hk, men är mer radikal av andra skäl: Den inkluderar chassi, bromsar och sportstolar (dessa signerade av Sabelt). Sportpedalerna är av aluminium, och du kan välja några racingstolar i mikrofiber (som tävlingsskalet) och till och med anlag för säkerhetsbälten.

Dessutom erbjuder Alpine några halvslätta Michelin PS Cup 2 Connect-däck för denna S, som är lämpliga att rulla på vägen, men mer effektiva än standarddäcken på banan, och lika viktiga som kolfiberspoilern och främre plåt, även gjord av kol; Som ett resultat går den franska sportbilen upp till 60 kg på framaxeln och 81 kg på bakaxeln vid toppfart. Hastigheten med detta kit går från 260 till 275 km/h samtidigt som de 4,2 sekunderna hålls från 0 till 100.
✓ Du kan också kontrollera:
Både GT- och S-motorkoordinationen har modifierats, och för att överföra till vridmomentet 20 Nm (340 Nm från 2 400 varv) ökar kraften till en högre hastighet (min 6 300 U /) . Dessutom är en annan nyhet att när Launch Control-läget är aktiverat avbryts insprutningen i en av cylindrarna tillfälligt, vilket gör att denna funktion tar emot oss med ett mer radikalt ljud.

Med telemetri
Denna A110 S kommer med Alpine Telemetrics standardmeny så att vi kan kontrollera 7-växlad transmissionstemperatur, omedelbart vridmoment och kraft, styrvinkel och accelerometer, samt en kronograf som registrerar varvtider på banan.
För den som får det att vattnas i munnen men inte har råd med denna S-version är den goda nyheten att den kommer att finnas tillgänglig som tillval i resten av sortimentet. Alternativen inkluderar förresten sådana attraktiva element som kolfibertaket istället för aluminium (det minskar sin vikt med 1,9 kg och ger bilen en mer spektakulär bild) och högpresterande bromsar från Brembo.

S har liksom resten av serien reviderat körlägena som fokuserar på gasresponsen, styrningens täthet, förändringshanteringen, aktiveringen av avgasklaffen (mer eller mindre vrål) och penetrationsgraden av ESK.
Därmed söker nu normalläget mer körkomfort och sport tillåter fler momentana växlingar, med fördelen att motorn nu får automatiskt gaspådrag när vi vill växla till en lägre växel. Den tredje modellen, banan, förändras inte.
Alpine A110 2022 pris
Och en kuriosa: Alpine har ännu inte publicerat priserna i Frankrike, dess ursprungsland, men det har priser i Spanien, som ligger kvar på 62 200 euro för A110, 72 500 euro för A110 GT och 74 800 euro för A110 S.