De Alfa Romeo Stelvio 2023 ser inte bara bra ut. Uppkallad efter norra Italiens slingrande Stelvio-pass – en av Italiens mest populära vägar – har den kompakta lyxsuven ett chassi som passar slingrande vägar som Pecorino Romano går med spagetti. Basversionen av Sprint kommer med bakhjulsdrift, alla andra trimnivåer har fyrhjulsdrift som standard – men alla Stelvios har en 280 hk fyrcylindrig turboladdad motor och en åttaväxlad automatlåda.
Vi rekommenderar att du köper Quadrifoglio på 505 hk, som vi testade separat för att hitta en synapshet Stelvio. Standardversionens interiör är ett bra försök till lyx, men infotainmentpekskärmen på 8,8 tum är en av de minsta i ett segment med generösare utbud. Ett litet baksäte och lastutrymme gör Stelvio mer av en turistbil än en transportbil, men dess ikoniska version av den traditionella Alfa-grillen gör det omöjligt att jämföra med konkurrerande stadsjeepar som BMW X3 eller den Porsche att förvirra Macan.
Vad är nytt för 2023?
Alfa Romeo uppgraderar sin toppmodell Stelvio Veloce för 2023 med den begränsade upplagan Estrema. Estrema får adaptiva stötdämpare och en bakre spärrdifferential från Stelvio Quadrifoglio på 505 hk. Exteriör styling inkluderar kolfiber spegellock och gallerlister, samt 21-tums blanksvarta hjul. Den valfria versionen med offsethjul ger Stelvio Estrema ett ännu mer spännande utseende. Estrema finns i fyra färgvarianter: Alfa White, Alfa Rosso, Misano Blue och Vulcano Black.
Vi tycker att Stelvio Ti är det rätta valet. Den är som standard utrustad med fyrhjulsdrift, som finns som tillval i instegsversionen Sprint för 2 000 euro. Ti erbjuder också önskvärda standardfunktioner som större 19-tumshjul, integrerad navigation, taklucka och andra tillgängliga alternativ. De flesta lackfärger kostar extra och det finns ett brett utbud av hjuldesigner att välja mellan. Vi skulle hålla fast vid de vanliga fälgarna och välja Performance-paketet (aluminiumspaddlar, differential med begränsad glidning) och Premium-paketet (14-högtalare Harman/Kardon stereo, läderinstrumentbräda och övre dörrar).
motor, transmission och prestanda
Stelvios fyrcylindriga turbomotor ger 280 hk och är ihopkopplad med en åttastegad automatlåda. Bakhjulsdrift är standard på basmodellen, med fyrhjulsdrift som tillval och standard på övriga modeller. Medan motorn var lätt snabb och lät bra i vårt test, begränsar Stelvios enda utnämningar – förutom den högpresterande Quadrifoglio – köparens val och begränsar dragkapaciteten till maximalt 3000 pund. Vid daglig körning var vi särskilt imponerade av den lyhörda gasresponsen och den mjuka kraftleveransen.
Dess skramlande avgaser låter entusiastisk och lämplig för detta uppdrag. Förutom den vackra designen erbjuder Stelvio sportig hantering och en mjuk gång. Även med 20-tumshjulen kunde versionen vi testade dämpa alla utom de svåraste av gupp bra. Medan maximalt kurvgrepp är i nivå med konkurrenterna, är Alfa alfadjuret när det kommer till körkul. Chassit, identiskt med det på Giulia sedan, har en tyst och bekväm dämpning. Stelvios styrning, även om den inte är lika skarp som Giulias, är fortfarande exceptionellt lätt och lyhörd – speciellt för en crossover.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Även om förbrukningen och räckvidden hos Stelvio inte är anmärkningsvärd i praktiken ligger de på nivå med den fyrcylindriga konkurrensen. Den bakhjulsdrivna modellen förbrukar 22 mpg i staden och 29 mpg på motorvägen. Med fyrhjulsdrift sjunker siffran med 1 mpg på motorvägen. Stelvio, som vi körde i en hastighet av 75 km/h på motorvägen som en del av vårt omfattande testprogram, uppnådde en förbrukning på 26 mpg på vår testrutt. Alfas oöverträffade prestanda och unika charm gör detta till en försumbar faktor för oss, men alternativ som X3 och Lexus RX är mer ekonomiska vid pumpen. För mer information om Stelvios bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.
Interiör, komfort och lastning
Liksom Giulia sedan erbjuder Stelvio en elegant interiör och en bekväm körställning. De sportigare modellerna finns med lister i kolfiber, medan de som föredrar något mer sofistikerat kan välja träfinish. Förutom en utmärkt sittposition erbjuder Stelvio läderklädsel för de bekväma framsätena och vackra aluminiumdetaljer på instrumentbrädan, dörrarna och mittkonsolen. Stelvio har några användbara förvaringsknep i rockärmen, men med ett litet lastutrymme bakom baksätet är det inte den rymligaste crossovern i sortimentet. Medan Alfas övriga förvaringsfack bara är mediokra, uppskattade vi den praktiska smartphonefickan mellan mugghållarna och hyllan bredvid förarens vänstra knä. Mittkonsolen har även ett praktiskt, löstagbart fack i det nedre området.
infotainment och uppkoppling
Infotainmentsystemet finns endast i 8,8 tum och reagerar på touch-ingångar och på den praktiska vridkontrollen i mittkonsolen som en redundant kontroll. Integrerad navigering, Apple CarPlay och Android bil Integrationer är standard. Vi tyckte att infotainmentsystemet var visuellt tilltalande, men navigeringsinstruktionerna var ibland sena, vilket resulterade i missade svängar. Att använda något av de två vanliga smartphoneintegreringsgränssnitten för navigering korrigerar det mindre problemet.
säkerhet och förarassistans
Den italienska crossovern har en mängd olika förarassistanssystem som standard. För mer information om Stelvios krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning som standard
- Adaptiv farthållare som standard
- Standard övervakning av döda vinkeln
garanti och underhåll
Trots Alfa Romeos rykte om tillförlitlighet, erbjuder företaget genomsnittligt garantiskydd för Stelvio.
- Fyra års eller 50 000 mil begränsad garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles.
- Gratis underhåll i ett år eller 10 000 mil
Det rekommenderade försäljningspriset för Alfa Romeo Stelvio 2023 är 55 440 €.