de Alfa Romeo Stelvio 2022 är den första SUV:n från den italienska tillverkaren Alfa Romeo. Känslor vid ratten, stark prestanda, karaktär och sportig design är premisserna för varje “Alfa”. För första gången i företagets mer än 100-åriga historia kombineras dessa särdrag hos “alfaandan” i en SUV. Syftet med detta fordon är att skriva om reglerna i segmentet mellanstora crossover.
Själva namnet på denna nya Alfa Romeo-modell indikerar redan att den siktar på att erbjuda en unik körupplevelse. Stelvio-passet är det högsta bergspasset i Italien. Vägen som går genom den, med tjugo kilometer och mer än 75 kurvor som kröner den, gör det till en mytisk plats för alla bilälskare.

På marknaden kallas denna bil att tävla i premiumkategorin. Som ett framväxande segment konkurrenterna till Alfa Romeo Stelvio Modeller med stor talang som inte kommer att göra det lätt. Nedan hittar vi den Porsche Macan , Audi Q5 eller BMW X3 . Som ett alternativ, Mercedes GLC eller Volvo XC60 inte uteslutas.
Italiensk design när den är som bäst
Alfa Romeo Stelvio är en perfekt blandning av upplevelse, snabbhet och skönhet. Denna magiska alkemi är en del av varumärkets historia. För att uppnå denna kombination måste de tre huvudingredienserna i Alfa Romeo design kombineras: proportion, enkelhet och hög kvalitet.
Samma ingredienser har redan gett oss Alfa Romeo Giulia, den nya referensen för tillverkaren och förebådaren för varumärkets framtid. Dessa ingredienser har omarbetats i stor omfattning för att passa ett helt annat koncept: ett Sports Utility Vehicle.
De yttre proportionerna hos Alfa Romeo Stelvio, med en blygsam längd på 4,68 meter, en höjd på 167 centimeter och en bredd på 2,16 meter, uttrycker styrka, dynamik och kompakthet. Sidovyn bekräftar detta intryck med en kontur som påminner om en kompakt bil, som börjar längst fram och gradvis fortsätter bakåt.
Alfa Romeo-stilen är också tydlig i Stelvio i de högkvalitativa finisherna, där ljuset elegant spårar de olika volymerna som utgör helheten. Slutresultatet är en mycket passionerad och noggrann kroppslinje som skapar starka kontraster på flankerna och svansarna. Tack vare dessa muskler och senor på sidorna av nya Stelvio den italienska designavdelningen accentuerar sina främre och bakre kedjor.
För att understryka skönheten i Alfa Romeo Stelvio kan kunden välja mellan tretton karossfärger (pastell, metall och trelagerstoner) som framhäver den eleganta SUV-siluetten hos denna Alfa Romeo.
Alfa Romeo Stelvio 2022 interiör
Den sportiga inspirationen från exteriören har också styrt fjädrarna som används av Alfa Romeo-designerna för ny Stelvio SUV har skapat en interiör med sobra och eleganta linjer. Denna interiör är designad för att erbjuda det bästa när det gäller kvalitet, säkerhet, utrustning och komfort. Det finns en mycket relevant detalj i Alfa Romeos design: allt är förarcentrerat.
Detta viktiga tillvägagångssätt återspeglas i grupperingen av alla kontroller på ratten eller orienteringen av instrumentbrädan. Displayen (beroende på utrustning 3,5″ eller 7″), som ger föraren all väsentlig information, bör också betonas i detta sammanhang. En annan detalj som avslöjar denna centralitet som finns i Alfa Romeo Stelvio är de två vridknapparna på körlägesväljaren “Alfa DNA” och multimediasystemet “Alfa Connect”.

Stugan av ny Alfa Romeo SUV designades med noggrant hantverk och högkvalitativa material som en skräddarsydd kostym för föraren och hans passagerare. Aluminium, trä, läder eller tyger som du kan möblera har valts ut för deras visuella tilltalande och behagliga touch. Dessa material kombineras i Alfa Romeo Stelvio för att förmedla en påtaglig känsla av kvalitet och kunnande.
Själen i Alfa Romeo Stelvio 2022
Design, ingenjörskonst och teknik är grundläggande för nya Alfa Romeo Stelvio. Som traditionen föreskriver, kommer din sanna identitet från själen under huven. bland Alfa Romeo Stelvio motorer det finns flera mekaniska alternativ, i både diesel- och bensinversioner. de bensinavdelningen domineras av drivmedelsenheterna helt i aluminium med fyra cylindrar med turboladdare och två effektnivåer: 200 och 280 hk (här kan du se testet av Alfa Romeo Stelvio med den andra motorn).
Dessa nästa generations motorer kombinerar utmärkt prestanda och bränsleeffektivitet. Båda kommer med en åttastegad automatlåda och tillsammans med fyrhjulsdriften “Q4”.
Erbjudandet avrundas med nya dieselmotorer , även med fyrcylindrig och turboladdare. Båda använder en 2,2 liters motor och är med 180 och 210 hk tillgängligt . Båda förbereder dem Åttastegs automat av, med den lägre effekten endast tillgänglig med bakhjulsdrift.
Den kraftfullaste dieselvarianten av Alfa Romeo Stelvio är kopplad till fyrhjulsdriften “Q4”. Detta system gör det möjligt att behålla karaktären av en bakhjulsdriven bil och överföra upp till 50 % av vridmomentet till framhjulen vid behov.
Teknisk innovation och säkerhet
Beroende på vald motor kan Alfa Romeo Stelvio som tillval utrustas med en självlåsande Utrustad med bakaxeldifferential kommer . Precis som en bra Alfa Romeo erbjuder nya Stelvio absolut smidighet, vilket framgår av den perfekta viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln, det mest direkta styrförhållandet i segmentet och nästa generations chassi med den exklusiva patenterade tekniken ‘Alfa Link ‘.
Alfa Romeo Stelvio kännetecknas också av den omfattande användningen av lättviktsmaterial i sin montering, inklusive kolfiber för drivaxeln och aluminium för motorerna, fjädring, motorhuv, stänkskärmar, dörrar och baklucka.
Beroende på vald motor kan Alfa Romeo Stelvio som tillval utrustas med en självlåsande Utrustad med bakaxeldifferential kommer . Precis som en bra Alfa Romeo erbjuder nya Stelvio absolut smidighet, vilket framgår av den perfekta viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln, det mest direkta styrförhållandet i segmentet och nästa generations chassi med den exklusiva patenterade tekniken ‘Alfa Link ‘.
✓ Du kan också kontrollera:
Alfa Romeo Stelvio kännetecknas också av den omfattande användningen av lättviktsmaterial i sin montering, inklusive kolfiber för drivaxeln och aluminium för motorerna, fjädring, motorhuv, stänkskärmar, dörrar och baklucka.
Inuti Alfa Romeo Stelvio finns den nya körlägesväljaren “Alfa DNA”, som anpassar bilens dynamiska beteende efter förarens behov: “Dynamic”, “Natural” och “Advance”. Dynamiskt läge betonar uppsättningens prestanda och beteende. Styrresponsen är mer exakt, bromsar mer direkt och de elektroniska styrsystemen påverkar inte det roliga med sportig körning.
Naturligt läge är idealiskt för stadsmiljöer och tyst vägkörning. I detta läge anpassas körbeteendet för att erbjuda maximal komfort. Slutligen, förbättrat läge maximerar bränslebesparingar och minimerar utsläppen.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: den sportigaste versionen
de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är den sportigaste modellen i serien. Tack vare sin imponerande design och spektakulära prestanda, som du kan se i vår recension av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, blir den en av riktmärkena i premium-SUV-segmentet. Idag är han det den snabbaste SUV i sin klass efter att ha satt rekord i sin klass på legendariska Nürburgring med en tid på sju minuter och 51,7 sekunder.
Anledningen ligger i hjärtat som driver det hela. de Stelvio Quadrifoglio är Utrustad med den exklusiva aluminium 2.9 V6 Bi-Turbo bensinmotorn, ärver teknik och tekniskt kunnande inom Ferrari-teknik . Det utvecklar en maximal prestanda av 510 hk och ett maximalt vridmoment på 600 Nm mellan 2500 och 5000 rpm.
Dessutom är denna motor ihopkopplad med en åttastegad automatlåda. Tack vare en speciell kalibrering låter den automatiska växellådan dig växla på bara 150 millisekunder i körläget “Race”. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio accelererar från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder och når en topphastighet på 283 km/h.
Tradition och prestation hör ihop
Stelvio Quadrifoglio-växellådan kommer med den innovativa Fyrhjulsdriftsystem “Q4” kombinerat. Dess garantier för prestanda, dragkraft, körglädje och säkerhet är utmärkta i alla situationer. Under normala förhållanden överför systemet 100 % av motorns vridmoment till bakaxeln. När hjulen närmar sig greppgränsen skickar systemet upp till 50 % till framaxeln i realtid via en aktiv överföringslåda.
I enlighet med Alfa Romeo-traditionen ska elektronisk assistans aldrig vara påträngande, bara underlätta körupplevelsen. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio bekräftar denna filosofi samtidigt som den erbjuder många sofistikerade system för att förbättra körupplevelsen.
Detta fordon är den enda SUV:en i sin klass som kommer som standard med Alfa Active Torque Vectoring differential. Denna teknik betonar dess sportiga karaktär. Den har två elektroniskt styrda kopplingar i den bakre differentialen, så att du kan kontrollera vridmomentleveransen till varje hjul oberoende av varandra.
Detta säkerställer optimal kraftöverföring till asfalten, även när bilen når sina dynamiska gränser. Detta gör att du kan köra Stelvio när som helst säkert och roligt utan att tillgripa stabilitetskontrollingrepp.

Ren Alfa Romeo-identitet
I sin grundversion för Alfa Romeo Stelvio med sig proportioner, stil, elegans och en unik och omisskännlig identitet. I denna Quadrifoglio-version blir allt extremt och ännu mer spännande.
Det är en högpresterande SUV , där stil och exteriördesign inte bara är estetiska detaljer, utan kompletterar så viktiga faktorer som aerodynamik, hastighet, prestanda och körglädje.
Detta syns tydligt i detaljer som motorhuven, som har öppningar som låter luft strömma från insidan till utsidan av motorrummet; i sidoluftintagen för kylning av intercoolern; i sportförkläden och i de utpräglade hjulhusen eller i de fyra slutrören.
Dessutom har inredningen i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio gjorts på mått, med hantverk och kvalitetsmaterial, vilket framgår av användningen av kolfiber, läder och Alcantara.