Acuras första elektriska SUV, Acura ZDX 2024, förväntas bli en vändpunkt för varumärket, som räknar med att elfordon kommer att utgöra majoriteten av dess försäljning i slutet av decenniet. Det är möjligt att Acura riktar in sig på Tesla Model Y 2024-kunder med liknande specifikationer och ZDX-utbudet.

Innehåll
Influerad av begreppet precision
Acura har bekräftat att ZDX kommer att “återge många av stylingtemana” i sin nya designriktning, som företaget presenterade med Precision EV Concept. Den senare är dock ett annat flaggskepp bland elfordon som baseras på Hondas e:Architecture och ska lanseras 2026.
ZDX kommer inte att vara en kommersiell implementering av Precision EV-konceptet, men testprototyper har visat att konceptet är lovande. Den har samma låga och böjda motorhuv, en hajnos och ett böjt men vinklat växthus. Associationen till utställningsbilen är stark.


Nya spionfoton visar att ZDX:s strålkastare och bakljus kommer att ha en liknande form som de på Precision EV Concept, men med en slimmad design. Bilderna visar svart beklädnad på hjulhusen och en fyrkantig baklucka. Den senare är placerad längst fram till vänster och är tänkt att vara elektriskt manövrerad. Detta innebär att den öppnas elektriskt när man trycker på den. Infällda dörrhandtag är nu standard på elbilar, men ZDX kommer förmodligen att ha normala dörrhandtag.
Trots kamouflaget kan man känna igen några viktiga aspekter av ZDX-designen. Självklart kommer produktionsmodellen inte att ha någon galen design, utan hålla sig till de traditionella dörrstolparna, dörrhandtagen och ORVM:erna.
Den nya generationens interiör
Interiören i Acura ZDX kan vara ett stort steg upp från den bensinmotoriserade Acura. Den kan representera en helt ny nivå av sofistikering och minimalism för företaget. Förvänta dig en böjd och elegant instrumentpanel, en bred men kompakt helt digital instrumentpanel och ett stort infotainmentsystem med pekskärm. Förutom mer än 100 kubikmeter interiörutrymme kan höjdpunkterna i den första Acura EV inkludera en digital nyckel, enkel pedalstyrning, 5G, Apple CarPlay och Android Auto trådlös anslutning och ett premiumljudsystem. ZDX blir den första Acura-modellen med en trådlös smartphone-laddare i fickformat.
Nytt infotainmentsystem
Acura ZDX 2024 kommer att ha ett nytt infotainmentsystem där Acura för första gången har integrerat Google. De viktigaste Google-apparna som kunderna ofta använder på sina smartphones, som Google Assistant, Google Maps och Google Play, är integrerade i infotainmentsystemet.


En ny version av Google Maps-appen kommer att finnas tillgänglig, som erbjuder förare optimerad ruttplanering för laddning och hittar laddstationer längs vägen. Den kommer också att kunna uppskatta den laddningstid som krävs för att nå en destination och till och med initiera batteriförberedelse om det är en DC-snabbladdningsstation. Trådlös kompatibilitet med Apple CarPlay och Android Auto garanteras också.
B&O ljudanläggning
ZDX är ett bra val för ljudälskare eftersom den levereras med ett Bang & Olufsen-ljudsystem. Alla framtida Acura-modeller kommer att vara utrustade med B&O-ljudsystemet, men köpare av ZDX blir de första att njuta av det.

Det danska varumärket Bang & Olufsen var ursprungligen en division inom Harman International, samma företag som sedan 2015 äger andra globalt populära bilstereomärken som Harman Kardon, Mark Levinson, AKG, Infinity, Lexicon, JBL och Revel. Samsung Electronics har ägt företaget sedan 2017.
AcuraWatch 360+ med handsfree-kit
Acura ZDX 2024 introducerar AcuraWatch 360+ med handsfree-anslutning. Systemet möjliggör semi-autonom körning i upp till 400.000 miles på kompatibla vägar som GM Super Cruise. För första gången på Acura inkluderar systemet Automatic Parking Assist, som möjliggör handsfree-parkering.
Dessutom är alla ZDX-varianter standardutrustade med AcuraWatch-paketet, som nu inkluderar Cross Traffic Braking och Blind Spot Assist. Andra funktioner är Traffic Jam Assist, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Assist, Adaptive Cruise Control och Front Collision Warning.
✓ Du kan också kontrollera:
Tekniska data
Acura ZDX utvecklas i samarbete med General Motors på deras BEV3-plattform, som även Chevrolet Blazer EV 2024 är baserad på. Den likaledes stora Honda Prologue EV 2024 kommer också att baseras på denna plattform. Med lanseringen av ZDX och Prologue inleder den japanska biltillverkaren sitt angrepp på elfordon.


Det finns skäl till att Honda utvecklar sin första massproducerade elektriska SUV på en lånad plattform. Den japanska biltillverkaren vill spara utvecklings- och produktionskostnader och skydda sig mot riskfyllda investeringar i ny teknik tills marknaden är redo för massanvändning av elfordon. Genom att använda en befintlig plattform, i det här fallet från GM, kan Honda få ut modellerna på marknaden snabbare än om de utvecklas från grunden. Honda kan bättre använda de sparade kostnaderna för utveckling av e:Architecture-plattformen och modeller baserade på den.

Prestanda och räckvidd
GM:s nya plattform för elbilar erbjuder tre olika drivlinor: FWD, RWD och AWD. Beroende på segmentets krav kan Acura välja mellan RWD- och AWD-konfigurationer. Batterialternativen sträcker sig från 80 till 100 kWh, där den största tillgängliga enheten uppfyller EPA-standarder. upp till cirka 300 miles.

Eftersom varumärket har bekräftat prestandan hos Acura ZDX Type S, är vi säkra på att den japanska SUV:en kommer att dominera större delen av plattformen. Eftersom den kommer att vara dyrare och tyngre än MDX Type S, måste ZDX Type S ha 355 hk och 354 lb-ft för att leverera den förväntade prestandan och locka kundernas uppmärksamhet. Det säger sig självt att den högsta prestandan kan uppnås med en dubbelmotorig fyrhjulsdrift.

Värmepump
Acuras första elektriska SUV kommer att utrustas med en värmepump som återvinner värme som genereras av batteriet, kraftelektroniken och andra komponenter i drivlinan. Den återvunna energin kan användas för att snabbare värma upp passagerarutrymmet vid kallt väder och för att få batteriet till optimal temperatur före ett planerat stopp för DC-snabbladdning.

Priser och tillgänglighet
Enligt Acura kommer ZDX att finnas hos återförsäljarna i början av 2024 till ett baspris på under 60 000 euro. Under tiden kan den högpresterande ZDX Type S kosta cirka 72 000 euro. Acura introducerar en digital omnichannel-försäljningsmodell för ZDX som gör det möjligt för potentiella köpare att handla både hemifrån och via en återförsäljare.
Datum för utfärdande
Acura ZDX 2024, inklusive Acura ZDX Type S 2024, kommer att lanseras 2023, förmodligen under andra halvåret. Förbeställningar kommer att påbörjas i år, men leveranserna till kunderna kommer inte att påbörjas förrän i början av 2024. Tillgängligheten kommer sannolikt att vara begränsad, åtminstone i introduktionsfasen, och vissa stater kommer att få den helelektriska SUV:en först.
Acuras första elbil kommer att finnas tillgänglig exklusivt online. Beställningsprocessen kommer att hanteras helt online, men vi förväntar oss att leveransen till kunderna kommer att ske via återförsäljare.
Foton och källa: Acura.